Gå til innhold

Første ILS innflygning


Rolf Arne Beck

Anbefalte innlegg

For ca. en måned hadde jeg min første instrument innflyging og jeg har endelig tatt meg tid til å slenge sammen en liten video av den.

 

Lyden er dessverre ikke så god som jeg skulle ønske at den var, men jeg har nå bestilt en ny kabel som forhåpentligvis vil gjøre nettopp det.

 

Flyplassen er Kristianstad (ESMK) og flyet er en Cirrus SR20 med Avidyne EFIS.

Det er best å se den i 720p og fullskjerm selvfølgelig :)

 

[video:youtube]T_BQnXn1lkE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig film! Savnet litt snakk på intercom'en, er jo spennende å høre hvordan pilot flying hele tiden informerer styrmann, samt seg selv på hvordan progresjonen på ILSen går. Vi fikk jo en smakebit på slutten. :)

 

Når man trener IFR approacher går man somregel rundt på minimums, når sikten er såppas god er det mer behov for trening på go-around prossedyrer enn selve landingen. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin denne' date=' gratulerer med første instrumentflyvning Jeg går utifra at go-around var for treningens skyld, ikke siktens?

[/quote']

 

Takk skal du ha og du har helt rett angående go-around'en. Men vi hadde en kraftig inversjon den dagen så sikten var ikke på mer enn ca. halvannen kilometer selv om det var en varm og fin vår dag.

 

Jeg oppdaget at YouTube nå tillater 1080p streaming, så jeg har lastet opp en ny 1080p video. Jeg tror ikke bitraten er så latterlig mye større, men de har vel ihvertfall økt den nok til at pixel kvaliteten er noenlunde det samme som 720p.

 

 

Det var egentlig planlagt en PAR approach treningstur denne uken, men pga. asken ble ikke det noe av. Derfor håper jeg at det er noe jeg kan få filmet om en ukes tid og lagt ut her hvis det er av noen interesse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig video :D

 

Hva slags adapter har du brukt for å få intercom/radio inn på kameraet? Har prøvd selv med en 3.5mm-6.3mm jack adapter og deretter koblet en lydkabel inn i mic-inngangen på kameraet. Men det ble bare støy når vi hørte på det etterpå. Tror jeg kan få det til bedre neste gang, om jeg setter en volumkontroll på jack-ledningen fra headsett-utgangen og skrur lyden nesten helt ned. Blir noe helt annet når man får med radiosamtalene på filmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en kabel lignende denne:

 

11-00692.jpg

 

Problemet jeg opplever er at kameraet tar opp lyd/støy selv om det ikke blir sagt noe på radioen eller intercom'et. Denne støyen kommer også når noen prater og det gjør det vanskelig å høre hva som ble sagt. Jeg tror problemet er at signalet som går til headsettet er alt "sterkt" for kameraet og jeg trenger noe til å ta signalet ned til et normalt nivå for 3.5 mm mikrofoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet jeg opplever er at kameraet tar opp lyd/støy selv om det ikke blir sagt noe på radioen eller intercom'et. Denne støyen kommer også når noen prater og det gjør det vanskelig å høre hva som ble sagt. Jeg tror problemet er at signalet som går til headsettet er alt "sterkt" for kameraet og jeg trenger noe til å ta signalet ned til et normalt nivå for 3.5 mm mikrofoner

 

Samme problemet haddde jeg, bare at lydsignalet var mer.. AAALTFOR sterkt. Ble bare knitring når noen prata. Har kjøpt denne og skal prøve den neste gang ;) Med den kan du justere volumet fra eller til et 3,5mm hull.

 

Evt. denne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok ikke volumet som er problemet skjønner du. Jeg kan i utgangspunktet lite om dette her og det lille jeg kan har jeg bare fra fysikk og ATPL electrics, men jeg forstår det slik at headset blir operert på et mye høyere linje nivå en vanlige minijack mikrofoner. De har en impedans (motstand i en vekselstrøm) på opptil 600 ohm.

 

Dette er mye mer enn video kameraet mitt i utgangspunktet kan ta, men likevel har jeg jo klart å ta opp noe lyd som du hører på videoen. Det er fordi kameraet mitt også er utstyrt med en funksjon som heter "Microphone Attenuator". Slik jeg forstår det bidrar en slik funksjon med å automatisk senke linjenivået til det kameraet klarer å ta imot.

 

Dessverre i mitt tilfelle klarere ikke ATT funksjonen å gjøre en perfekt jobb, det er mye støy igjen. Derfor sitter jeg nå med tre alternativer:


  • Jeg har bestilt en magnetisk "telephone pick-up" som jeg visstnok kan feste utenpå et av headset'ene. Pick-up'en vil da plukke opp forandringene i det magnetiske feltet og sende dette som lyd ut en 3.5 mm minijack som jeg kobler direkte til kameraet, uten at jeg trenger å bry meg om linjenivået.
     
    lb92a.jpg
     

  • Jeg kan koble til en resistor mellom den patch corden jeg viste bilde av i en av de tidligere postene og videokameraet. Dette vil da forhåpentligvis bringe signalet ned til et nivå den takler uten støy.
     
    20-901_01.jpg
     

  • Jeg kan kjøpe en patch cord som har en innebygd resistor og den skal da fungere uten noen mer arbeid. Man kan f.eks. få tak i en fra denne produsenten; http://www.aircraftpatchcord.com/.
     

 

Jeg har som sagt allerede bestilt den "pick-up"en og håper å få testen den i løpet av uken. Uansett hvordan det går med den har jeg lyst til å teste ut resistor teorien så jeg kommer nok til å bestille en eller får noen teknikere til å lage en.

 

Om du har akkurat samme problem som meg og om dette vil løse det, vet jeg ikke, men jeg fikk ihvertfall mye god hjelp fra folka på PPRune. Du kan ta en titt på tråden her; http://www.pprune.org/tech-log/413203-recording-intercom-radio-transmissions.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som kobler et helt normalt "in-the-ear-headset" (til iPod etc) med 3.5mm plugg i kameraets mikrofon inngang. Headset er i praksis også en mikrofon... signalet kan gå begge veier.

 

Når du så har disse på deg under headset'et du bruker til flyvning, så fungerer de som en mikrofon inne i headset'et ditt og tar opp alt du hører selv... men støyen burde bli mye lavere.

 

Verdt å prøve? Sikkert billigere enn de adapterene.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...