Jens-Ole Kjølberg Skrevet 12. april 2010 Skrevet 12. april 2010 Endelig har det blitt tid for å prøve ut Tim Conrads fantastiske freeware A-1 Skyraider for meg også, og da blir det fort noen repainter… Mange begynner å kjenne til Skyraiderens renome fra både Korea og Vietnam krigen, og det var i sistnevnte at den virkelig ble udødeliggjort i forbindelse med Close Air Support og eskorte av CSAR helikoptre dypt inn over fiendtlig område. Odd og et par av karene fra SoH har allerede kommet med mange painter, så jeg har tatt for meg en av de mindre kjente USAF ‘raider skvadronene, 22nd Special Operation Squadron som fløy ut fra Nakhon Phanom basen i Thailand i perioden 1968-70. Deres hovedoppgave var såkalt “interdiction”, eller på mer forståelig språk- angrep på hovedtransportruten til Nord Vietnam som gikk igjennom Laos. Denne ruten ble kjent som Ho Chi Minh Trail, og området der den gikk ble tidenes hardest bombede område i krigshistorien, fortsatt ser deler av den ut som et ”måne” landskap. Ettersom aktiviteten på Ho Chi Minh ruten primært var på natten, fløy også 22nd SOS hovedsakelig da det var mørkt. Derfor ble de aller fleste av Skyraider flyene enten malt med svart eller mørke grå underside og det var minimalt med nasjonalitetsmerker utenom skvadrons kode og serie nr på halen. 22nd SOS hadde ”TS” som kode og deres callsign var ”Zorro”. Her er to repainter i fargene til 22nd SOS. A-1H “34-569” i typisk 22nd SOS paintscheme med svart underside. A-1H “34-606” med cowling navn “Bad news”. Denne maskina har standard USAF Skyraider kamuflasje med lyse grå underside, men bilder viser tydelig at kamo fargene ikke helt matcher opp på motor cowlingen, noe som tyder på at den har blitt byttet. Dette flyet ble seinere skutt ned ved Plain De Jars området i Laos. Piloten greide å nødlande på en av CIA ”Lima Sites” feltflyplassene i området og flyet ble seinere heist ut ved hjelp av CH-53 helikopter og fløyet tilbake til Thailand. Screenshots er tatt under en flight over “Skyraider country” i Sørøst Asia; take off fra Nakhon Phanom RTAFB, krysset Mekong inn i Laos og fulgte elven nordover for så å fly mot Nam Ngum reservoaret. Videre heading for Lima site 20 – Long Tieng, overflygning av LS30 før jeg satte kursen sørover igjen mot Nam Ngum og grensen mot Thailand. Krysset Mekong mot nytt og natt landing på RTAFB Ubon. Hele turen ble gjennomført med Amerikanske ONC SEA aero kart for VFR (selv om været ikke var det aller beste..) navigering og jeg ble faktisk litt overrasket over hvor detaljert default scenery i FSX er i denne delen av verden. Flyplasser er fra det nylig utgitte “Vietnam war project” scenery pakka som er en virkelig en godbit hvis man skal fly over denne delen av verden i fly fra 60-70 tallet. To Zorro'er klare på NKP Lima Site 20, Long Tieng Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 12. april 2010 Forfatter Skrevet 12. april 2010 Lima Site 30 Nam Ngum reservoaret badet i kvelds sol. Ubon RTAFB Siter
oddhspjoetvold Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Må si at dette er førsteklasses bilder av et nydelig fly! Flotte painter samt en god historisk bakgrunn av "Zorro". Takk for den :cool: Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 16. april 2010 Skrevet 16. april 2010 Flotters Jens-Ole, alltid gøy å få historiene og bildene fra deg! Har nettopp lagt inn Vietnam war project og ser for meg mange timer i det området framover. Siter
Vidar Martinsen Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Flotte screens, Jens-Ole! Jeg har bestandig lurt på hva som befinner seg i buken på Skyraider'n? Det vet kanskje du? den har jo ikke innvendig bomberom etter som jeg skjønner. Masse plass der inne, så lurer på hva som er hensikten med designet? Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 17. april 2010 Forfatter Skrevet 17. april 2010 Hei, I utgangspunktet er det nok ikke mer spennende en 3 luftbremser og ekstra fuel i angrepsvariantene, men Douglas var også klar over at det var et romslige skrog, så det ble laget flere spesial varianter der det var plass til systemoperatør i buken bak i skroget. Her er noen av variantene: AD-4W ”EAW” Royal Navy AD-4NA (Det er hovedsaklig tidligere Franske AD-4NA maskiner som finnes som warbirds i dag og mange er feilaktig malt opp som US Navy og USAF A-1H/J fra Vietnamkrigen). http://www.airliners.net/photo/Douglas-A-1DSkyraider/1363874/&sid=9925c2f422a1aa59db6dee8a1b108894 Og hovedflerseter varianten var AD-5/A-1E med en helt ny cockpit med side ved side seter: USAF US Navy VNAF (warbird) Så Skyraider familien var virkelig et multirolefly som foruten hovedoppgaven med bakkeangrep også ble brukt til torpedobomber, tankfly , elektronisk krigføring , mål slepefly, transportfly, antiubåt krigføring, luftovervåkning. Den har til og med skutt ned flere Mig fly under Vietnamkrigen! Siter
Vidar Martinsen Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Takker for god og utfyllende informasjon! Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 20. april 2010 Forfatter Skrevet 20. april 2010 Som du sikkert skjønner saa er Skyraideren et favoritt fly. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.