Gå til innhold

Vekt og Balanse, hjelp?


Kenneth Rønning

Anbefalte innlegg

Hei, har fått to oppgaver fra skolen som skal leveres i morgen(Fredag) men denne skjønner jeg ikke noe mye av, så derfor tok jeg kontakt med folk i klassen og det viste seg at ingen hadde fått med seg noe. Har snakket med 5 stykk i klassen nå, men ingen hadde peiling. Derfor spør jeg her på forumet og håper dere kan hjelpe?

 

Oppgave 1:

 

Ved veiing av F-104 viser vektene følgende:

 

Venstre hovedhjul 6250 lbs.

Høyre hovedhjul 6190 lbs.

Nesehjul 2290 lbs.

 

Avstand fra datum til nesehjul er: 184,75"

Avstand fra nesehjul til hovedhjul er: 336,23"

 

Hvor ligger tyngdepunktet?

 

Håper noen kan hjelpe? :)

 

 

Må nesten samtidig beklage at jeg spør her pga. jeg nok burde ha gjort dette tidligere, men denne uka ha det vært fullt kjør på skolen med PTF oppgaver, prøver og det hele.

 

Mvh,

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel feil å bruke 336in, avstanden mellom nesehjul og hovedhjul?

 

Du har helt rett, jeg leste oppgaven for fort.

 

Skal denne løses korrekt da så må man neste spesifisere hvilket hjul som ligger foran og bak datum, eventuelt om datum er bak hovedhjulene.

Men siden datum som regel er mellom hjulene, kan man anta at forhjulet er 184,75 in foran datum og at hovedhjulene da er 151,48 in bak datum.

 

Da blir oppgaven følgende: (-184,75 x 2290) + (151,48 x 6250) + (151,48 x 6190) = (X x 14730)

 

X = 99,2

 

Altså er tyngdepunktet 99,2 inches bak datum (mellom datum og hovedhjulene).

 

Momentligningen er vekt x arm = vekt x arm. Man adderer alle momenter på den ene siden, og løser X (tyngdepunktet) med totalvekt på den andre siden.

 

Beklager hvis jeg fikk deg til å levere feil oppgave Kenneth, jeg lover å lese oppgaven nøye neste gang hvis du lover å gi meg litt bedre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med deg, Martin... Datum ligger oftest på eller foran nesetuppen, slik at alle verdier blir positive. Eneste unntaket jeg kommer på er helikoptere som jeg mener bruker rotormasten som datum.

 

Derfor tilbyr jeg en tredje løsning på oppgaven:

 

Totalvekt på hovedhjul: 12440lbs

Totalvekt på nesehjul: 2290lbs

 

Avstand fra datum til nesehjul: 184.75"

Avstand fra datum til hovedhjul: 520.98" (184.75+336.23)

 

Så jeg får:

(184.75 x 2290) + (520.98 x 12440) = 6904068.7

 

6904068.7 / 14730 = 468.7079905"

 

 

Tyngdepunktet er altså 468.71" bak datum (52.27" foran hovedhjulene) på Starfighter'en. Høres det fornuftig ut?

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...