Gå til innhold

Lyn nedslag i fly


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Ikke så lenge siden det var noe på discovery om lyn og fly, for å være litt mer presis, så var det tatt som eksempel ett F-16. Du fikk en del historier om ting som hadde hendt, og så var det en som de hadde "laget film til" "[blink]"

To fly som var på treningsoppdrag (Noe rserve-styrker eller noe slikt), kom inn i ett område hvor det ikke var blitt varslet om torden-vær, og lynet traff ene flyet (etter de hadde splittet opp for å lande). Det skal jo ikke skje, at piloten (skulle til å si, drar nytte av det "[Eek!]" ), men at piloten blir truffet av det. Piloten fikk noe hjerteflimmer eller noe slikt, og ble utrolig svekket (du fikk høre når han prøvde å få hjelp hos wingman`en sin, og det hørtes ut som om at han lå med den verste sort av hals/lungebetennelse, + at han nesten stammet), men uansett, han fikk sagt "Help [callsignet til det andre flyet], det andre flyet forstod at noe var galt, så han ba TWR / APP (ATC) om vectors til flyet med piloten som hadde problemer. Etter hvert fikk han flyet ned, men var da så svak at han nesten ikke klarte å bremse på rullebanen! Må være litt av en guffen opplevelse.

PS!

Den piloten fløy igjen etter han var kommet seg! (National Guards reserve eller noe liknende/slikt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg tror på disse historiene "[smil]"

 

Ett fly er ett FARADAY bur. Det samme er f.eks en bil. Med andre ord er ett faraday bur en inrammet stålkonstruksjon som ikke er i kontakt med jord. Dekkene på en bil hindrer strømmen i å nå bakken. Strømmen går på UTSIDEN av konstrusjonen.

Ett lynnedslag i fly kan nok skade elektriske systemer etc, men det er i "teorien"

ikke farlig å sitte i ett fly hvis lynet slår ned. (med forrutsettning av at alle systemer virker etterpå da "[stort )

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, du tar nok litt feil når du sier at dekkene hindrer strømmen i å nå bakken "[smil]"

 

Når strømmen har klart å gå igjennom et par kilometer med luft som da er en mye bedre isolator enn gummi, så har den ingen problemer med å gå igjennom noen centimeter med gummidekk..... Men det stemmer nesten det du sier om faraday buret bare at strømmen går på utsiden og ned i bakken altså til jord.. Dekkene hindrer ingenting.. "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et avvik til teorien ang. Faradays bur:

Dette er kun riktig for "konvensjonelle" fly, laget av diverse metaller.

Et program på Discovery for "lenge siden", tok opp problemet med lynnedslag / "lyngjennomgang" i moderne jagerfly. Disse er gjerne bygget i ikke-ledende komposittmaterialer. Problemet blir da gjerne at lynet finner det lettere å gå gjennom både elektronikk, kabler og piloten. Dermed får flyfabrikantene nye utfordringer med å kontruere metoder for å unngå dette.

 

Tenker jeg går ut i hagen og fyrer opp grillen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan-Thore Solem:

Enda et avvik til teorien ang. Faradays bur:

Dette er kun riktig for "konvensjonelle" fly, laget av diverse metaller.

Et program på Discovery for "lenge siden", tok opp problemet med lynnedslag / "lyngjennomgang" i moderne jagerfly. Disse er gjerne bygget i ikke-ledende komposittmaterialer. Problemet blir da gjerne at lynet finner det lettere å gå gjennom både elektronikk, kabler og piloten. Dermed får flyfabrikantene nye utfordringer med å kontruere metoder for å unngå dette.

 

Tenker jeg går ut i hagen og fyrer opp grillen......

1. Da hadde jeg ikke helt feil da "[stort

2. Du mener vel "konstruere", og ikke kontruere, (hva er det for noe i så fall?) "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye en kan lære om lynet.. Til og med han som skrev om faradays bur som du linket til har noe å lære.. Lynet går faktisk fra bakken og opp. På Discovery hadde de videoer og bilder som beviste dette. Det som skjer når et lyn lader seg opp og nærmer seg overslagspunket går der en "elektronstråle" ned fra skyen, samtidig som ting på bakken sender en stråle oppover. Den strålen som får kontakt med den som kommer ned fra skyen danner et lyn fra den tingen den kommer fra og opp til skyen.

 

Litt vanskelig å forklare, han forklarte det mye bedre han som kommenterte programmet og viste bilder av dette. Men jeg håper dette går an å skjønne noe ut av. "[Cool]"

 

Lynprogrammer på Discovery er dritbra!! "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vidar Øverli:

[QB

har ikke opplevd lynnedslag i småfly,men snakket med en flyver i SAS som fortalte om en selvopplevd episode hvor de fikk et kulelyn inn i cockpit under en flight.Det var visst ikke særlig komfortabelt.Det var bare å løfte beina høyt opp og la det stå til.

Vidar[/QB]

Du har ikke tilfeldigvis lest det? Jeg har lest om en lik episode i boken Glade år på vingene, som en pensjonert dansk pilot har skevet (Kjeld Rønhof).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har ikke opplevd lynnedslag i småfly,men snakket med en flyver i SAS som fortalte om en selvopplevd episode hvor de fikk et kulelyn inn i cockpit under en flight.Det var visst ikke særlig komfortabelt.Det var bare å løfte beina høyt opp og la det stå til.... "[Eek!]"

Etterhvert forsvant det rett ut igjennom skutesida.Nifst!

Han fortalte også om hvordan du ofte får et forvarsel om lynnedslag ved at du flyr inn i områder med høy elektrisk ladning og det oppstår såkalt "St.Elmor's fire" på frontrutene.Små gnistrer som flyr opp og ned på ruta mens det spraker og knitrer.Da går det ofte bare noen sekunder før det smeller,og når det slår ned i nesa på flyet smeller det godt i cockpit!

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Christian skrev:

Du har ikke tilfeldigvis lest det? Jeg har lest om en lik episode i boken Glade år på vingene, som en pensjonert dansk pilot har skevet (Kjeld Rønhof).

Nei,dette fortalte en dc-9/md-80 pilot meg for 4-5 år siden.Om han hadde lest det og presenterte det som egenopplevd,det vet jo ikke jeg...

Uansett,en lite kjekk opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...