Andreas R.Pettersen Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Hei. Har et par spørsmål agående d og fly helikopter på vatsim. hvordan type flightplan må man file når man flyr heilkopter og er det noe "store" restriksjoner på dette på vatsim? Siter
Even Rognlien Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Er vel som med småfly vil jeg tro. Skal du gjøre noe spesiellt utenom å fly direkte mellom punkter, fører du dette inn i remarks. Når jeg fly luftambulanse flyr jeg med negative flightplan - sender altså ikke inn noen. Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Ok. Som helikopter kan du file både en IFR eller en VFR flightplan. Eneste som setter restriksjoner er restriksjonene på helikopterets nav utstyr ombord. I de fleste tilfeller tipper jeg at du vil file en VFR flightplan. Det er det som gir deg mest frihet til å fly hvordan du vil. Flyr du IFR så må du følge ATCs instruksjoner, og det kan det ofte hende du ikke vil. Ang. negativ flightplan, så er jeg veldig i mot det på VATSIM, grunnet det faktum at vi som controllere ikke får opp hvilket fly du flyr. Bryr meg fint lite om du filer waypoints. Jeg trenger ikke det, men en kjapp flightplan med departure og arrival airport tar det ikke mer enn 20 sekunder toppen (tuller ikke heller), og det gjør livet MYE enklere for controllerene. Så vær så snill. Send inn en flightplan før du flyr. Men i utgangspunktet er det ingen restriksjoner på heli på VATSIM nei. Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Skrevet 27. januar 2010 takker for svar. så lenge jeg kan fly VFR så blir det nokk en del helikopter turer på meg, det med negativ flightplan har jeg aldri likt, synes det er enklere og ha et par waypoints på turen og en endestasjon, vil man tilbake så kan man jo altisd file motsat flightplan, tar ikke lange tida det heller Siter
Otto A. Haaland Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Tenkte jeg kunne bruke denne tråden, siden spørsmålet mitt er om det samme. Hva skal jeg sette i flightplan om jeg ikke fly mellom flyplasser? Står jo at du skal skrive ICAO for departure og Arrival airport. Har funnet ICAO kode på noen sykehus for eksempel, men klarer ikke finne på Sykehuset i Arendal eller Kristiansand for eksempel. Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 1. februar 2010 Skrevet 1. februar 2010 Hvis vi tar av eller lander på en flyplass uten ICAO kode i Sverige så må vi gjøre følgende i flightplanen vår: Du skriver koden ZZZZ i Depature Aerodrome eller Destination Aerodrome feltet. Deretter i Comments feltet skriver du DEP/NAVNET PÅ FLYPLASSEN eller DEST/NAVNET PÅ FLYPLASSEN Siter
Daniel Klepp Skrevet 2. februar 2010 Skrevet 2. februar 2010 Mener du kan skrive ENZZ for norge, men mange helikopterpads ha fått sine egne identifiers også, for eksempel på sant olavs i Trondheim har vel ENRT. Uansett, det viktigeste når du filer en VFR-FP er å bruke geografiske punkt, tettsted, fjorder osv som waypoints. Siter
Knut Einar Sylte Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Mener du kan skrive ENZZ for norge, In real life praktiseres følgende: ENBD:ZZBD ENOS:ZZOS ENSV:ZZSV Siter
Rune Hatle Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 for eksempel på sant olavs i Trondheim har vel ENRT. St.Olavs Hospital er ENTR (Trondheim ACCs gamle indikator). ENRT er Rosten (Heimdal i Trondheim), hvor Norsk Luftambulanse har helikopterbase. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.