Gå til innhold

Incident:747 toucher pâ en varebil!


Johan Luiggi

Anbefalte innlegg

Gunnar: Nei... varebilen stod stille. Hagarskipet rører på seg - og det mye i røff sjø.

 

En ting jeg lurer på er hvorvidt tårnet i det hele tatt skulle ha godkjent at en approach under slike værforhold ble executed uten først å forsikre seg om at det ikke var kjøretøy eller fly innen ILS protective zone.

 

Og ennå værre; å "klarere" en landing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabben her later til at tårnet ikke har vært klar over at noen var ute og arbeidet på noen av lysene... Om det skyldes feil eller manglende posisjonsrapportering eller forglemmelser vet jeg ikke, men de oppholdt seg på en aktiv rullebane.

 

Kjøretøyet hadde heller ingen form for transponder slik at den viser på bakkeradar, men det tror jeg ikke noen kjøretøyer har.

 

Tårnet kunne ikke se dem, og heller ikke pilotene... Denne hendelsen har noen likhetstrekk med ulykken på Linate, men heldigvis med bedre utfall. De hadde veldig flaks, alle sammen!

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøyet hadde heller ingen form for transponder slik at den viser på bakkeradar, men det tror jeg ikke noen kjøretøyer har.

 

Kunne ikke dette vært en god løsning/sikring mot at sånne hendelser skjer igjen, heldigvis fikk man en advarsel uten at liv gikk med denne gangen, og kanskje man skal høre på den før liv går tapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende :grin:

Kjøretøyet hadde heller ingen form for transponder slik at den viser på bakkeradar' date=' men det tror jeg ikke noen kjøretøyer har.[/quote']

Nåja, på OSL har man i allefall det. Alle biler som beveger seg ute på apron (PB-biler som tar fly til/fra teknisk, brannbiler, etc) vises på bakkeradaren i tårnet med ID/call, uten at de i tårnet må sette dette på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...