Gå til innhold

booking og ikke booking


Tore Stabell Kuloe

Anbefalte innlegg

Bare samme leksa om igjen;)

Det er ikke noe poeng å svare på dette innlegget med noe som likner på

 

" vi har familie, tenk! Livet dreier seg om også noe annet enn Vatsim! Vi er ikke ATC på fulltid, dette er bare en hobby!", osv.

 

Men nok en gang ser jeg at norsk ATC var booket på Vatsim med Oslo Control, mens det var approach og det hele online, men ikke booket. (online fra kl 1704, unknown hvor lenge?).

 

Så da turde jeg, og flere med meg, ikke fly hverken fra eller til ENGM, fordi jeg synes det er så dumt at folk logger seg av akkkurat idet jeg skal kontakte approach..

 

Så jeg vet ikke hva som er forskjellen på norsk ATC og for eksempel svensk: Der sto det DEL, GND, TWR, DEP og Stockholm booket fra 19-22.

Det var jo drøyt lenge, forsåvidt (har de ikke noe liv ved siden av;)

men de sitter i alle fall der den bookede tiden, og man risikerer ikke at de stenger plutselig. (om det ikke er krise i heimen, da stenger de vel).

 

Men det er litt dumt, synes jeg, at f.eks ENGM approach har nå vært på siden klokken 17 (fem timer), men uten booking.

 

Det er tydeligvis i Norge umulig å si på forhånd at man skal sitte fra f.eks 18-20 eller 19.21, selv om de klarer det i mange andre Vatsim-land.

 

Nok en gang må jeg da si at hvis norsk ATC sitter online hele kvelden, gang etter gang, men uten booking, så mister man mye trafikk.

 

Logger man seg på for å sitte fra 2 til 40 minutter, kan man ikke booke, det forstår jeg. Men jeg synes ofte at det er ATC i Norge hele kvelden, men mange med meg tar ikke turen, fordi man venter at det er slutt hvert øyeblikk.

 

Så tipset er igjen: Om man kan binde seg for en time eller to og booke det, så kommer det kanskje mer trafikk enn om man sitter der ad hoc.

 

Gammel diskusjon opp igjen, jeg vet det. Så det om at "det er andre ting i livet som er viktig", kan vi jo droppe;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg ser ikke helt problemet her.

Som du skriver har vi et annet liv en å drive med vår hobby. Av den grunn så er en stor del av min tid som atc spontan. Eks. Fruen er ute og lysten til å sitte er tilstede. Jeg er enig at man burde på en eller annen måte skrive inn hvor lenge man skal være online, men hvis du ikke finner det er det bare å spørre med en private message.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med Tore i dette. Jeg rekker å fly svært sjeldent, og med mitt gamle treskeverk så tar det opptil 45 min før jeg er i gang med å fly, etter å ha sjekket hvem som er online, og da er det synd at de logger seg av rett før jeg kommer, eller lignende.

 

Jeg booker ingen av mine fligher, så jeg kan vel ikke kreve det samme av ATC.

 

All ære til gutta som sitter ATC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg ser faktisk ikke problemet. Ser heller flere problemer med å booke enn å ikke booke. Det er faktisk i realiteten, VELDIG få VACC/ARTCCs som har booking systemer. Eller som faktisk bruker dem. Tror rett og slett bare piloter må begynne å stole på ATC. At piloter skal gå å klage på at en controller ikke garanterer at han skal sitte hvisse timer på døgnet synes jeg er rett ut frekt. Her tilbyr VACCSCA mulighetene for pilotene til å fly med ATC, så skal de gå å klage på at de ikke garanterer at når de skal sitte. Jeg f.eks. har veldig mye som skjer fra tid til annen, og er mange tilfeller hvor jeg MÅ gå, da vil jeg ikke ha noen booking liggende som jeg senere kan bli straffet for (ja det har skjedd) at jeg ikke satt ut tiden.

 

Sorry, bookinger er en uting, og burde fjernes generellt.

 

My $0.02.

Mathias

 

 

EDIT: At han har vært på i 5 timer uten booking, så klager du?! Det betyr vel faktisk at det kan hende at han plutselig fant tid til å sitte da og han ikke vet hvor lenge han kan sitte?

 

EDIT2:

Så det om at "det er andre ting i livet som er viktig", kan vi jo droppe;)

Nei, egentlig ikke, fordi hvis man skal staffes for å gå fra en posisjon før man har vært ut tiden, så ser jeg ihvertfall ingen grunn til å booke. Fordi det er VELDIG, VELDIG mange ting som er viktigere enn ett spill. Sorry to break it to ya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ATC vet han har tenkt å sitte 18-20 så er det jo genialt om han booker dette. om han allikevel har tid og lyst til overs og sitter helt frem til 2130 så står jo dette som unkown men må bli sett på som en bonus.

 

Jeg er for at ATC booker sin tid, og jeg prøver å gjøre det selv og stå tiden ut som ATC.

 

Viktigste er at Treninger og Utsjekker STARTER og AVSLUTTES til booket tid. Dette er større irritasjonsmoment og har vært sløvt den siste tiden ved flere tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...