Bjørn Olsen Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Hei, Emisjons pengene skulle opprinelig brukes på å redusere gjeldsgraden, men er brukt opp. Hva nå? Da må det en ny emisjon på plass ellers er det kroken på døra om ikke lenge. SAS må redusere utgiftene sine. Sakset fra Boarding.no SAS fikk våren inn seks milliarder svenske kroner i en nyemisjon. Pengene skulle brukes til å redusere flyselskapets nettogjeld fra 23 til 17 milliarder. Nå viser den siste balanseregningen at pengene er brukt opp og at SAS sin nettogjeld innklusive leasing er tilbake på 23 milliarder, melder danske Børsen og svenske Nyhetsverket.se Fjerde kvartal er normalt årets verste for flybransjen og Børsen tror at nettogjelden lett kan bli større enn dagens 23 milliarder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 http://e24.no/boers-og-finans/article3443363.ece Er nok desverre meget pessimistisk når det gjelder SAS sjanse for å overleve slik selskapet fremstår idag. Ett enormt fagforeningstroll og feilslåtte strategier fra ledelsen gjør at sjansen for å overleve er minimal. Investeringslysten fra eierne begynner nok å avta kraftig. Selv sosialistene som nok gjerne vil holde liv i SAS ser nok at dette kommer til å koste dem meget dyrt politisk. I tillegg har SAS en konkurrent i Norwegian som er meget vanskelig å konkurrere med. Norwegian har klart det kunststykket å "stjele" den "norske identiteten" som SAS/Braathens har hatt i alle år. Med lave kostnader og en effektiv organisasjon i tillegg har SAS lite å stille opp med - desverre. En kopp kaffe og litt bedre punktlighet er ikke nok til å snu trenden. Noe dramatisk må skje raskt dersom det skal være håp. "Trollet" må bort og administrasjonen slankes og moderniseres. På kort sikt er det selvfølgelig ikke bra hvis SAS forsvinner for andre enn Norwegian. Men, på lang sikt tror jeg det er best for alle da nye aktører garantert kommer inn på markedet. Mange SAS ansatte vil gå over i Norwegian som vil trenge flere folk. Også de nye aktørene vil trenge kvalifiserte norske ansatte. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Hvorfor er alle så negative over SAS? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Det har ingenting med dette å gjøre, Eivind. På Vigra målte de friksjonen til å være litt for lav til at -800 kan lande der. SAS sendte opp mindre maskiner enn -800 hele dagen, og kom seg dermed ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Norwegian har hatt en dårlig uke med blant annet flere fly satt på bakken pga tekniske problemer. Blir egentlig mer å er oppgit av enkelte deltagere i debatter SAS kontra Norergian som slenger ut diverse komentarer uten å prøve å sjekke ut hva som er årsakene til blant annet Norwegians problemer på Vigra igår. Anbefaler ALLE som vil debatere disse SAS kontra Norwegian diskusjonene om å besøke www.scanair.no og se hva som ligger ute der om diverse problemer. Når det gjelder sakligheten i debater rundt slike diskusjoner er scanair milevis foran dette forum når det gjelder saklighet og annen argumentasjon. Og de har nesten nulltåleranse på på å gå off topic. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Og de har nesten nulltåleranse på på å gå off topic. ... yeah, right... :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Olsen Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Hei Eivind, Dette er ikke et SAS mot NAS innlegg, men et bekymret varsko om fremtiden til SAS. NAS opplevde problemer på vigra i går men det har ikke noe med SAS sine finnansielle problemer og gjøre. Jeg personelig ville syntes det var trist om SAS måtte gi tapt fordi de ikke klarer å omstille seg, jeg har mange gode minner fra tiden da SAS fløy dc9 med dragelivery. Det var flyturer med mye motor lyd bak ved vingen, bråka så du ble ør i hodet men for meg var det musikk i ørene. Men har SAS råd til og fortsette som før, de gjør mange endringer men holder det? Skulle SAS gå konkurs vil nok noe oppstå i asken etter SAS. Bare se på Sterling. Mulig at det ville hvert det beste! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.