Gå til innhold

Jetmotor brems


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Den metoden som ble forklart med at luften som kommer ut bak fra motorene og blir dreid for deretter å blåse fremover for å gi en kraft bakover er bare én type...

Legg merke til dette;

 

På motorer som f.eks. B737-300 og oppover trekkes hele bakre cowlingen på motorene bakover. Dette er tydeligvis en annen type "reversers". Vet ikke hva som skjer fysisk inne i motoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll:

På motorer som f.eks. B737-300 og oppover trekkes hele bakre cowlingen på motorene bakover. Dette er tydeligvis en annen type "reversers". Vet ikke hva som skjer fysisk inne i motoren...

En god illustrasjon litt lenger opp i tråden - bildet av en 737 fra SAS med CFM-motorer. Den bakre delen av motoren trekkes bakover, og gir åpning for et gitter ("cascade vanes") som styrer jetstrømmen forover. Samtidig stoppes luftstrømmen bakover v h a en klaff - "blocking door". Dette gjør at luftstrømmen styres fremover og bremser flyet.

 

På 737 før CFM-motorene (-200 som har P&W JT8D-motor) brukes clamshells, hvor bakre del av motoren "foldes ut". Classic DC-9/MD-80 har samme reverse system.

 

Hilsen Roald

 

[ 10-06-2002, 22:06: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Andreas skrev:

På motorer som f.eks. B737-300 og oppover trekkes hele bakre cowlingen på motorene bakover. Dette er tydeligvis en annen type "reversers". Vet ikke hva som skjer fysisk inne i motoren...


Det er i prinsippet det samme som skjer,bortsett fra at på 737/MD-90 er det kun by-pass luften som reverseres,i motsetning til på MD-80/DC-9 hvor luften fra turbinen/kompressoren også taes med.Årsaken til dette er at førstnevnte type motorer er såkalt High By-pass;dvs.at det er mye større mengde luft som kjøres i ducten utenom brennkammerne.Systemet kalles "thrust reversers",men selve platene kan sikkert ha andre navn.

 

PS:Fant igjen noen gamle prinsippskisser som jeg la ut i forbindelse med en forespørsel om hvordan en turbinmotor var oppbygd.De viser litt av forskjellen på low- og high by-pass.

 

mvh

Vidar

 

[ 10-06-2002, 22:43: Endret av: Vidar Øverli ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Åsmund Rsok:

vel en ting er helt sikkert...viften kan ikke begynne å snu med en slik hastighet den har, på så kort stund.

 

Neste gang du reiser med fly, så kan du sitte ved vingen slik at du ser mesteparten av motoren! Med en gang flyet har landet, vil du se hva som skjer med den!

 

Åsmund

He he....første gang jeg så dette, lurte jeg fælt.

Halv motordekslet var jo borte!

 

Det gikk fort opp for meg hva det var, men sånn i første øyeblikk skvatt jeg litt til. "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Er litt på kanten denne... men er det noen som er kjent med hva slags bremser som vanligvis brukes for hjulene? Skive eller trommel???? Har prøvd å se etter dette, men har ikke kommet fram til noe.

På småfly er det ihvertfall en enkel, åpen skivebrems

 

Har også sett en bremse-enhet fra en maskin i MD-serien. Det var en stor klump på størrelse med en halv tønne...

 

[ 14-06-2002, 13:25: Endret av: Dag Akselsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre med en bekjent av meg som er flymekaniker i SAS Teknisk, kanskje vi til og med får litt ekstra info.

 

Det var forresten på jobben hans jeg så den store "bremse-tønna". Jeg så ikke så nøye på den - for vi var mer interessert i å se på/sitte i cockpiten.

 

De som hadde skiftet den brukte en halv time - jeg brukte lenger tid sist jeg skiftet bremseklosser på bilen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...