Jarle Kristiansen Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Når store fly med jet motorer lander så reverserer dem motoren for å stoppe (hørest som om dem ruser dem opp). Men hvordan foregår dette? Stopper viftene og så snurrer den andre veien eller hvordan foregår dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henning Larsen Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Den bakre kappen som ligger rundt jetmotoren (2-delt) bretter seg ut som en skjerm og felles ned bak motoren. jetstrømmen vil da snu i kappen og blåse fremover. Ekstremt dårlig fortalt, men kanskje noen kunne poste link til bilde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åsmund Røsok Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 vel en ting er helt sikkert...viften kan ikke begynne å snu med en slik hastighet den har, på så kort stund. Neste gang du reiser med fly, så kan du sitte ved vingen slik at du ser mesteparten av motoren! Med en gang flyet har landet, vil du se hva som skjer med den! Åsmund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åsmund Røsok Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 her setter jeg av en link som burde passe til beskrivelsen til Henning. Du kan se at motoren er litt delt på midten! http://www.airliners.net/open.file/171519/L/ Åsmund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Den metoden som ble forklart med at luften som kommer ut bak fra motorene og blir dreid for deretter å blåse fremover for å gi en kraft bakover er bare én type... Legg merke til dette; På motorer som f.eks. B737-300 og oppover trekkes hele bakre cowlingen på motorene bakover. Dette er tydeligvis en annen type "reversers". Vet ikke hva som skjer fysisk inne i motoren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jimmy Nielsen Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Her ses det tydeligt hvad der sker på en MD-80, jeg mener at disse "plader" kaldes "clamshells" http://www.airliners.net/open.file/037973/L/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll: På motorer som f.eks. B737-300 og oppover trekkes hele bakre cowlingen på motorene bakover. Dette er tydeligvis en annen type "reversers". Vet ikke hva som skjer fysisk inne i motoren... En god illustrasjon litt lenger opp i tråden - bildet av en 737 fra SAS med CFM-motorer. Den bakre delen av motoren trekkes bakover, og gir åpning for et gitter ("cascade vanes") som styrer jetstrømmen forover. Samtidig stoppes luftstrømmen bakover v h a en klaff - "blocking door". Dette gjør at luftstrømmen styres fremover og bremser flyet. På 737 før CFM-motorene (-200 som har P&W JT8D-motor) brukes clamshells, hvor bakre del av motoren "foldes ut". Classic DC-9/MD-80 har samme reverse system. Hilsen Roald [ 10-06-2002, 22:06: Endret av: Roald Hansen ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Øverli Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 quote: Andreas skrev: På motorer som f.eks. B737-300 og oppover trekkes hele bakre cowlingen på motorene bakover. Dette er tydeligvis en annen type "reversers". Vet ikke hva som skjer fysisk inne i motoren... Det er i prinsippet det samme som skjer,bortsett fra at på 737/MD-90 er det kun by-pass luften som reverseres,i motsetning til på MD-80/DC-9 hvor luften fra turbinen/kompressoren også taes med.Årsaken til dette er at førstnevnte type motorer er såkalt High By-pass;dvs.at det er mye større mengde luft som kjøres i ducten utenom brennkammerne.Systemet kalles "thrust reversers",men selve platene kan sikkert ha andre navn. PS:Fant igjen noen gamle prinsippskisser som jeg la ut i forbindelse med en forespørsel om hvordan en turbinmotor var oppbygd.De viser litt av forskjellen på low- og high by-pass. mvh Vidar [ 10-06-2002, 22:43: Endret av: Vidar Øverli ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Gundersen Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Åsmund Rsok: vel en ting er helt sikkert...viften kan ikke begynne å snu med en slik hastighet den har, på så kort stund. Neste gang du reiser med fly, så kan du sitte ved vingen slik at du ser mesteparten av motoren! Med en gang flyet har landet, vil du se hva som skjer med den! Åsmund He he....første gang jeg så dette, lurte jeg fælt. Halv motordekslet var jo borte! Det gikk fort opp for meg hva det var, men sånn i første øyeblikk skvatt jeg litt til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Kalleberg Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Er litt på kanten denne... men er det noen som er kjent med hva slags bremser som vanligvis brukes for hjulene? Skive eller trommel???? Har prøvd å se etter dette, men har ikke kommet fram til noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Akselsen Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 quote: Er litt på kanten denne... men er det noen som er kjent med hva slags bremser som vanligvis brukes for hjulene? Skive eller trommel???? Har prøvd å se etter dette, men har ikke kommet fram til noe. På småfly er det ihvertfall en enkel, åpen skivebrems Har også sett en bremse-enhet fra en maskin i MD-serien. Det var en stor klump på størrelse med en halv tønne... [ 14-06-2002, 13:25: Endret av: Dag Akselsen ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Kalleberg Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Da ble jeg litt visere... Skive gir jo maks kjøling og er enklest å vedlikeholde. Driver litt rundt på nettet for å finne mer info, men lite om dette emnet. Men takk for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Akselsen Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Skal høre med en bekjent av meg som er flymekaniker i SAS Teknisk, kanskje vi til og med får litt ekstra info. Det var forresten på jobben hans jeg så den store "bremse-tønna". Jeg så ikke så nøye på den - for vi var mer interessert i å se på/sitte i cockpiten. De som hadde skiftet den brukte en halv time - jeg brukte lenger tid sist jeg skiftet bremseklosser på bilen min! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Kalleberg Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Ja gjerne det hvis du klarer.. All info taes imot med takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 På småfly brukes enten skive eller trommelbrems. Heldigvis er skivebremser mere vanlig LY-ANS, YAK52 hadde som kjent trommelbremser, som gikk varme under landing på Gullknapp i Arendal med det resultatet at flyet gikk utenfor stripen og havarerte (gikk rundt). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.