Gå til innhold

Nykomling på FlightSim.


Rune Strand

Anbefalte innlegg

Hei.

Er vel strengt tatt en amatør på FlightSim. Har holdt på med det i ett par år nå, men pga en ganske så standarisert bærbar pc, så har jeg kun fått "fløyet" med ganske så enkle innstillinger.

Har etterhvert blitt ganske så hekta og har nå endelig fått muligheten til å bestille en ny stasjonær gamer-maskin hovedsakelig satt opp med tanke på FlightSim.

Så mens jeg venter på at den skal dukke opp, så har jeg vært og kjøpt en del Add-ons (heter det det?).

Og i forbindelse med det, så har det dukket opp en del spørsmål.

Jeg har valgt å poste det her i Kaffekroken, siden det sikkert er mye "tullete" spørsmål, men håper at noen med erfaring og kunnskap allikevel kan ta seg tid til å svare.

 

Jeg bruker FS 2004 nå, men satser på å endelig få bruke FSX, som har ligget ubrukt siden jeg kjøpte det.

 

Og her kommer første spørsmål; jeg kjøpte FSX Deluxe når det var helt nytt. Av det jeg har lest i forumet her, så må man ha SP2 for å bruke mange av de nyeste tillegspakkene?

Får man automatisk SP2 når man innstallerer FSX Acceleration Pack?

 

Jeg har også Ultimate Terrain Europa og Ground enviroment fra Flight1, World landscapes version 2 og FS Global 2010 X.

Kan jeg bruke alle disse, eller må jeg velge en av dem?

 

Har også lest ett sted at man må gjøre noen innstillinger på pc'en for å få best mulig effekter, bl.a. legge om språket fra norsk til engelsk for å få best vanneffekter. Stemmer dette, og isåfall, hvordan/hvilken innstilling er det snakk om?

 

Burde kanskje også nevne at jeg ikke er så veldig data kyndig, så jeg må ha ting inn med teskje.

Hadde satt utrolg pris på samtlige tips og triks dere måtte komme med, uansett hvor uviktig det måtte virke.

Jeg kommer nok med enda flere spørsmål når den nye data'en er i hus og jeg får begynt å bruke den.

Takker uansett på forhånd får alle innspill og tips/råd. :)

 

Vennlig hilsen

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

Velkommen inn i miljøet. Det første som slår meg er at World Landscapes og FS Global 2010X er begge mesh over hele verden.(Dvs.høydedata). Jeg kjenner ikke World Landscapes i det hele tatt. Prøver å holde meg unda software fra Abacus,hehe(Dårlig rykte). Ville nok ha satset på FS Global 2010X. Har den selv og er fornøyd med resultatet. Når det gjelder UTX Europa og GEX Europa er dette ålreit software å bruke.

Vi har en liten sim-klubb som har holdt på noen år - OFKL - Oslo flysimulatorklubb og der vil jeg anbefale deg å bli med på møter. Her er det mye å lære fra "hardbarka simmere" :grin:

Sjekk: www.ofkl.org

Ellers så er det mye bra mennesker og kunnskap inne på fora her, så du er på rett plass.

Jeg har noen motspørsmål til deg:

Hva slags spec. har du på den nye maskina di?

Hva flyr du mest? Store trafikkfly, småfly eller vintage?

Og ikke minst - Hva slags opplevelse ønsker du av simmen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Strand

Har også lest ett sted at man må gjøre noen innstillinger på pc'en for å få best mulig effekter, bl.a. legge om språket fra norsk til engelsk for å få best vanneffekter. Stemmer dette, og isåfall, hvordan/hvilken innstilling er det snakk om?

Det stemmer at du har lest det, men hvis jeg forstår deg rett har du nå tenkt å bruke FSX, og da er ikke dette nødvendig.

 

Det var et problem med FS9 (FS2004), og handler såvidt jeg vet om at man i norsk og engelsk bruker forskjellig tallseparator. Løsningen var i hvert fall å gå i kontrollpanel og finne innstillinger for språk og region, og sette denne til Engelsk USA, istedenfor norsk Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar så langt.

 

Har brukt FSX i ca en mnd nå og det meste har gått sånn noenlunde greit, men i forrige uke dukket det opp ett problem som jeg ikke har funnet ut av enda.

Har kun kjørt med FSX på maskinen siden jeg enda ikke har fått kjøpt Acceleration Pack.

Men så prøvde jeg å laste inn Airbus Collector Edition. Alt gikk greit og alt virket. Etter ett par dager prøver jeg også å legge inn 737 Pilot in Command. Dette går også greit og alt virker.

Deretter bestemmer jeg meg for å laste ned SP1 og SP2 istedenfor å vente på at jeg skal få tak i Aceleration Pack.

Laster først ned SP1, innstalerer og restarter og bruker FSX littegranne før jeg laster ned SP2. Også her går alt greit og DirectX10 er på plass.

Alt er bra i ett par dager, men så forsvinner fargen på samtlige Addons-fly.

Jeg sletter og reinnstalerer, men samtlige fly er hvite. Leser mer på FSinsider, og ser at man ikke skal laste ned SP1 og 2 med Addons innstalert. Sletter rubbel og bit, legger inn FSX på nytt og følger alle anbefalingene når jeg legger inn SP1 og restarter før jeg legger inn SP2.

Kjører FSX noen ganger før jeg legger inn tillegspakkene, men samtlige Addons-fly er fremdeles hvite.

Noen som har vært borti dette?

 

Andre småting jeg stusser på er grafikken. En ting er at Mjøsa har tørket ut og er full av grantrær, men den generelle grafikken er ikke akkurat superbra. Med tanke på hva som finnes av grafikk på helt andre spill som går smertefritt på helt greie maskiner, syns jeg grafikken på FlightSim er middelmådig når spillet krever noe så enormt av maskinen.

Kjører alt av innstillinger på full guffe og det går stort sett smertefritt.

Har ASUS Rampage Extrem II, Corsair 850W strømforsyning, Kingston DDR3 1600MHZ 12GB RAM, 2 stk XFX Nvidia GeForce 260 GTX koplet i SLI og en ny Samsung LED skjerm. Hardisken er på vanlige 7200RPM 1TB men med svært høy lesekapasitet (husker ikke tallet).

 

For å gå tibake til grafikken, så er Stavanger by ett sorgens kapittel, Dalsnuten er borte, Prekestolen er borte, Lutsivassdraget er svært dårlig igjengitt, Mjøsa er borte(?), Venezia er også svært dårlig (rart med tanke på at det er en meget kjent by), Samaria-kløften på Kreta er faktisk helt grei, men resten av øya er jo nærmest en vits. Det samme gjelder Mallorca, helt greit, men detaljene er totalt fraværende. Puerto de Soller er også her fraværendes.

Lista her kan bli uendelig lang.

En ting er at småsteder rundt omkring er dårlig gjengitt, men at store kjente steder som Roma, Venezia, Berlin, Warzawa osv har så dårlig realistisk gjengivelse, syns jeg er skuffende.

Men lyseffekten i FSX er er jeg fornøyd med om ikke noe annet :)

 

Puh, ble langt dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten sim-klubb som har holdt på noen år - OFKL - Oslo flysimulatorklubb og der vil jeg anbefale deg å bli med på møter. Her er det mye å lære fra "hardbarka simmere"

Sjekk: www.ofkl.org

Ellers så er det mye bra mennesker og kunnskap inne på fora her, så du er på rett plass.

Jeg har noen motspørsmål til deg:

Hva slags spec. har du på den nye maskina di?

Hva flyr du mest? Store trafikkfly, småfly eller vintage?

Og ikke minst - Hva slags opplevelse ønsker du av simmen?

Hei.

Er det bare å dukke opp på neste møte? Virker ganske inntresant.

Går mest i mellomstore fly (type 737 og A310) og større propellfly. Flyr mye mellom byer i Europa og bruker ofte LiveWeather. Liker å gjøre det realistisk (på mitt nivå) og har hatt mange kjipe dager som resultat av at jeg sitter oppe om natta og flyr online :)

Naturto og realisme er nok førstepri o det som har gjort meg litt lettere hekta på dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A)

Installer FSX etter "boka";

Først FSX,fly cessna,boot PC,SP1,fly cessna,boot PC,SP2,fly cessna,boot PC.

Installer deretter add-ons ved;

Inst add-on,start FSX,fly cessna,stopp FSX.

 

 

B)

Du trenger en landclass add-on for å gjøre Norge bedre. Enten SceneryTech, Ultimate Terrain X eller Norway Scenic. Eventuellt en kombo av de tre pakkene. Jeg kjører med både SceneryTech (natur) og Ultimate Terrain X (byer) sammen med Ground Environment X Europe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt første spørsmål ang. hvite fly er som oftest at man benytter Direct X 10. Mange fly og addons er fortsatt ikke kompitabeld med DX10 og derfor blir det hvite fly. Om du forsøker å skru av DX10 har du fortsatt hvite fly? (Husk å restarte FSX etter du skrur av DX10)

 

Når det gjelder grafikk og scenery-problemene du beskriver er dette kjente saker. For å få fram mjøsa i all sin prakt og et langt bedre "Norge" så anbefaler jeg deg å laste ned og innstallere Norway ScenicX og også Norway Quality Mesh (Norway Quality Mesh er i utgangspunket laget for FS 2004 men fungerer utmerket i FSX)

 

For å få enda bedre flyplasser anbefaler jeg deg også å innstallere Airports of Norway.

 

Alle disse filene skal du finne i filbiblioteket her på flightsim.no

 

Om du ønsker å ta skrittet enda lengre anbefaler jeg deg å kjøpe Ultimate Terrain X Europe og også Ground Environment X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar.

Det var DX10 som var problemet.

 

Ang. grafikk, har UTE og GE, men ingen av dem er til FSX. Fant også ut at World Landscape 2 ikke fungerte med noen av disse i FS2004. Vet ikke om det skyldes at jeg nå har 64-bit Windows.

Skal prøve å laste ned litt fra fil-biblioteket senere i uka og se hvordan det blir.

 

Er det forresten mulighet til å zoome bildet inn/ut i FSX?

Tenker da på f.eks. i 3D cockpit. Er fint lite man ser om gangen og det blir mye flytting rundt omkring når man f.eks. skal lande og man prøver å gjøre det mest mulig manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

 

Det er bare å dukke opp. Du er hjetelig velkommen. Som du ser av websiden vår skal vi ha generalforsamling først med noe valg og gjennomgang av året som gikk. Etter det er det vanlig medlemsmøte. Så stikk innom. Alltid hyggelig med nye fjes

 

Hei.

Når er det selve medlemsmøtet begynner, eller kan jeg bli med på generalforsamlingen også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå klar til å innstallere FS Global 2010.

Står at det kan ta opptil 3 timer, så ønsker ikke å gjøre noen feil her.

Skjønner ikke dette spørsmålet her helt:

1) Deinstall any previous version of FS Global. Do not forget to also remove the

appropriate scenery layers in scenery library within FS. Exit FS, if running.

Skal jeg slette noen filer i scenery-mappen i FSX?

Isåfall, hvilke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...