Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 18. desember 2009 Premium Medlem Del Skrevet 18. desember 2009 I 1944 begynte himmelen over Tyskland å tettes mer og mer av allierte bombefly, som systematisk knuste tyskernes krigsindustri. Enorme mengder antiluftskyts klarte ikke å stoppe bombingen, og tyskerne ble stadig mer desperate etter å finne på nye våpenløsninger. Ett av disse påfunnene var en spesialskvadron med frivillige "Sturmjäger-piloter", som angrep bomberformasjonene med sterkt armerte Focke Wulf 190-A8. Disse flyene var forsterket med skuddsikre glass og stålplater, for å tåle mest mulig under angrepene, men det gikk også ut over flyenes vekt. Noe vekt ble redusert ved å fjerne maskingeværene i nesen. Skvadronen oppnådde imponerende resultater, men hadde også store tap. FW-190 A8 Sturmjäger er modellert ned til minste detalj i siste pakken fra Classics Hangar. God Jul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar van der Meeren Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Aaaaah, vakkert, vakkert! :grin: Satt akkurat i går og så på arkivopptak fra luftkampene over Europa - mye FW190/Me 109 vs P-47/P-38/P-51 der :grin: Håper på å kunne skaffe meg «ulven» i romjulen. Ser forøvrig at du har godt tak på FS recorder (funker ikke helt som den skal hos meg) :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 18. desember 2009 Takk for det Gunnar . Har du prøvd å laste ned siste versjon av recorder`n ? Den funker som bare det i mitt oppsett, og jeg har ved flere anledninger flydd i formasjoner på 5 fly. Eneste begrensningen ( foruten at man må fly så mange ganger....) er hvis man bruker veldig komplekse fly, da begynner PCen å slite. Ellers er det verdt å nevne at jeg bruker himmel-lyset som du har lastet opp i FEX, som er det nærmeste vi kommer vårt nordiske vinterlys!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Bra modell, bra bilder og god intro Interessant å se pansringen rundt piloten med ekstra skuddsikre glass plater på sidene. Mener å ha lest at disse avdelingene også drev med utstrakt "ramming" (dvs krasje eget fly) av allierte bombefly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Flotte bilete Ernst. Hyggjeleg å sjå slike heftige beist i sving :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 19. desember 2009 Takker, både Jens-Ole og Torstein ! Mener å ha lest at disse avdelingene også drev med utstrakt "ramming" (dvs krasje eget fly) av allierte bombefly. Det har du helt sikkert lest, Mathias i "Classics Hangar" nevner dette i den medfølgende "Flight Manual", men påstår at det var en myte. Pilotene var frivillige, og skrev under på en avtale som beskrev oppdragene hvor man som ytterste konsekvens skulle være i stand til å ramme bombeflyene med sitt eget fly . Men han hadde ikke funnet det dokumentert, i det omfattende materialet de hadde studert om Focke Wulfens historie, at noen hadde gjort det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher Andersen Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Stilige bilder, FW-190 er et skikkeig tøft fly Når vi er inne på Ramming av alierte bombefly, så var vel dette Sonderkommando Elbe og her ble det brukt Bf109. Tror dette bare skjedde èn gang, helt på slutten av krigen, og det var ingen stor suksess, Tror også at piloten skulle hoppe ut rett før flyet traff målet. Så en dokumentar om dette på History channel for en stund siden, muligens dogfights Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Som ernst sier så er det nok fortsatt tvil om hvor ofte det forekom, men Luftwaffe "Sturmgruppen" som kom i aksjon i 1944 (under Reichverteidigung - "hjemme forsvars komandoen) sverget faktisk en ed der de lovte å ramme fiendeflyet hvis de ikke greide å skytte det ned. "Sturm" avdelingengen brukte som Ernst har nevnt primært FW 190A-8/R2 ettersom de var spesial bygget for denne oppgaven med tung bevepning for å få ned allierte bombefly og ekstra pansring. Stjernemotoren var også mer hardfør enn rekkemotoren som satt i BF109. Etter en rask titt i noen av bøkene mine finner jeg at ihvertfall JagdGeschwader 3 og 300 ble gjort om til "sturm" avdelinger. Leutnant Klaus Bretschneider fra JG300 nevnes bl.a. som en som gjennomførte ramming på en B-17 i oktober 44. Ja "Sonderkommando Elbe var virkelig et "last ditch" opplegg med ramming av bombefly, dog produserte deres eneste oppdrag bare 8 kills mot et tap på over 100 egne fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.