Gå til innhold

Røros


Reidar Fredrik Frydenlund

Anbefalte innlegg

Hei der ute! :)

Det var noen som sa at Røros er en AFIS flyplass i Vatsim, men den er jo ikke det i real. Den er kontrollert. Jeg trodde Vatsim skal være mer en realistisk?

Noen som vet om det er sant?

 

Har nå søkt om training og har tenkt å sitte en del på Røros om jeg består, og da lurer jeg på om det er noen her som kommer til å fly mer til Røros?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røros er og forblir en kontrollert flyplass, enn så lenge. ;)

Om det skulle dukke opp noen kontrollere på flyplassen så skal du ikke se bort i fra at jeg også dukker opp.

Hvorvidt dette er en god plass for ATC trening tviler jeg på, lite trafikk, krevende innflygning og utfordrende vær med de restriksjoner dette medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må arrestere deg der Jakob ;) Det er nå tillatt å sitte Røros og andre twr som fungeer som TMA med S2 rating ref. framsiden vaccsca.org.

 

All TWR positions available for S2

After discussions with VATEUD it has been decided that the rating requirement for all TWR positions will be S2, i.e. there is no longer a requirement for S3 for those TWR positions which also provide an approach control service. Students training for the S2 rating will receive basic training in approach control skills, such as basic vectoring.

Men nå er det ikke alle som har trening i forhold til dette, så en må jo selv føle på om en er kvalifisert eller ikke.

 

Tjo hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må arrestere deg der Jakob Det er nå tillatt å sitte Røros og andre twr som fungeer som TMA med S2 rating ref. framsiden vaccsca.org.

 

Sitat:

All TWR positions available for S2

After discussions with VATEUD it has been decided that the rating requirement for all TWR positions will be S2, i.e. there is no longer a requirement for S3 for those TWR positions which also provide an approach control service. Students training for the S2 rating will receive basic training in approach control skills, such as basic vectoring.

 

Men nå er det ikke alle som har trening i forhold til dette, så en må jo selv føle på om en er kvalifisert eller ikke.

 

Tjo hei!

 

Tjo Hei ja! sånn kanj d gå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kommer jeg aldri til å fly til Røros på vatsim eller real. Om trafikken dit drar seg til om det blir atc bemanning der? I utgangspunktet så tviler jeg på det.

 

Når ATC eksempelvis dekker Torp, Rygge, Kvernberget osv er det sjeldent særlig trafikk der. Dette er flyplasser mer kjent og som har flere ruter enn ENRO. Samma om man sitter der så kommer det lite eller ingen trafikk. Det kan man også se ved f.eks Sola_Approach er på, flyr folk til Haugesund som da har atc dekning? Så godt som aldri!!

 

I Norge flyr vi stort sett, Gardermoen, Flesland, Værnes, Sola litt Tromsø og Bodø også enda mere Gardermoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må arrestere deg der Jakob wink Det er nå tillatt å sitte Røros og andre twr som fungeer som TMA med S2 rating ref. framsiden vaccsca.org.

 

All TWR positions available for S2

After discussions with VATEUD it has been decided that the rating requirement for all TWR positions will be S2' date=' i.e. there is no longer a requirement for S3 for those TWR positions which also provide an approach control service. Students training for the S2 rating will receive basic training in approach control skills, such as basic vectoring.[/quote']

 

Men nå er det ikke alle som har trening i forhold til dette, så en må jo selv føle på om en er kvalifisert eller ikke.

 

Tjo hei!

 

Jeg blir nødt å arrestere deg her Jan Tore :)

Dette gjelder IKKE i Norge, i Norge må man ha S3 rating for disse tårnene. Sjekk denne linken for ratingkrav på norske flyplasser/possisjoner.

 

Grunnen til at dette gjelder i Sverige og ikke i Norge er at de har en LENGER S2 training i Sverige hvor de tar basis approach trening i slutten av treningsperioden. I Sverige så har nesten ALLE tårnene combined TWR/APP service så uten den dispansasjonen og lenger trening så hadde en S2 student kun hatt en 4-5 flyplasser å velge mellom.

 

I Norge derimot så har vi kun 5 steder som har combined TWR/APP service, derfor har vi bestemt at vi heller lar disse flyplassene få S3 krav istedenfor å innføre lengre trening og strengere krav på utsjekk for S2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig der. I årene mine på vatsim har erfart at ATC gir økt aktivitet. Selv om ikke det er veldig merkbart så vil nok trafikken øke litt om du sitter ATC der. Sitter du der ofte så vil nok fler og fler oppdage denne flotte flyplassen og fly der. Dette er jo selvfølgelig ikke sikkert, men jeg vet med meg selv at jeg flyr helst der det er ATC. Dette gir både trening og en økt opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss med lite tid, er ENRO-ENVA-ENRO fine ruter, hvor blokktid t/r ikke overstiger 1 time.

Faktisk min faste treningsrute jeg hadde under innlæring av PIC 737/PMDG 737.

Så jeg har antakelig vært mer på Røros enn de fleste her kanskje.

Så kommer det ATC dit, skal jeg fort gjøre den ruta til "min" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med ATC og også piloter er tilfeldigheter. For min del har jeg behov for å kunne planlegge uka mi, og også flytiden min. Det at det i stor grad er tilfeldig når det er ATC-dekning og også hvor det er dekning er det jeg finne mest "frustrerende"

 

Jeg må si jeg liker godt Event-kalenderen til Vatsim, der kan jeg på verdensbasis både finne spesielle eventer og eventer som går fast på ulike ukedager igjennom. Dette gir meg muligheten til å kunne planlegge i langt større grad og gi meg en langt bedre opplevelse av min Vatsim-tid.

 

Ellers er jo denne diskusjonen, som den alltid er, et spørsmål om høna eller egget. For å øke traffikken på Vatsim, er det da flere piloter eller flere og oftere og mer spredt ATC vi trenger?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...