Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Hei der ute! Det var noen som sa at Røros er en AFIS flyplass i Vatsim, men den er jo ikke det i real. Den er kontrollert. Jeg trodde Vatsim skal være mer en realistisk? Noen som vet om det er sant? Har nå søkt om training og har tenkt å sitte en del på Røros om jeg består, og da lurer jeg på om det er noen her som kommer til å fly mer til Røros? Siter
Tommy Hansen Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Før i tia var jeg stadig vekk innom Røros. Ja på siste TWR utsjekk på Værnes, fløy jeg EVAN-ENRO-ENVA. Så sitter det no'n der kan man jo fort gjøre en ENRO-ENVA-ENRO åsså. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Røros er og forblir en kontrollert flyplass, enn så lenge. Om det skulle dukke opp noen kontrollere på flyplassen så skal du ikke se bort i fra at jeg også dukker opp. Hvorvidt dette er en god plass for ATC trening tviler jeg på, lite trafikk, krevende innflygning og utfordrende vær med de restriksjoner dette medfører. Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 For å sitte som Twr på røros, så må man ha S3 rating (app rating) da man også kontrolerer app sin service:) så det er vell derfor ingen har hatt twr trening der:P Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Må arrestere deg der Jakob Det er nå tillatt å sitte Røros og andre twr som fungeer som TMA med S2 rating ref. framsiden vaccsca.org. All TWR positions available for S2After discussions with VATEUD it has been decided that the rating requirement for all TWR positions will be S2, i.e. there is no longer a requirement for S3 for those TWR positions which also provide an approach control service. Students training for the S2 rating will receive basic training in approach control skills, such as basic vectoring. Men nå er det ikke alle som har trening i forhold til dette, så en må jo selv føle på om en er kvalifisert eller ikke. Tjo hei! Siter
Morten Ruud Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Ref. fremsiden vaccsca.org og det du har sitert: "Changes in rating requirements in Sweden" Gjelder dette Norge da? Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Må arrestere deg der Jakob Det er nå tillatt å sitte Røros og andre twr som fungeer som TMA med S2 rating ref. framsiden vaccsca.org. Sitat: All TWR positions available for S2 After discussions with VATEUD it has been decided that the rating requirement for all TWR positions will be S2, i.e. there is no longer a requirement for S3 for those TWR positions which also provide an approach control service. Students training for the S2 rating will receive basic training in approach control skills, such as basic vectoring. Men nå er det ikke alle som har trening i forhold til dette, så en må jo selv føle på om en er kvalifisert eller ikke. Tjo hei! Tjo Hei ja! sånn kanj d gå Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Skrevet 11. desember 2009 Er det sånn for Norge også? Siter
Sondre Nytrøen Hansen Skrevet 11. desember 2009 Skrevet 11. desember 2009 Endelig en som tar initiativ til å sitte på Røros, flyr dit i real life en del selv og har savnet å ha Røros kontrollert i vatsim. Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Skrevet 13. desember 2009 Har vært relativt lite ATC og trafikk til Røros som jeg har sett! Siter
aleksander rødland Skrevet 13. desember 2009 Skrevet 13. desember 2009 http://www.vataware.com/airport.cfm?airport=enro Her er en liten oversikt over vatsim trafikken på den flyplassen i det siste Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Skrevet 13. desember 2009 Dæven! mer enn jeg hadde trodd! Vil det bli mer trafikk dersom jeg sitter ATC der? Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 13. desember 2009 Skrevet 13. desember 2009 For min del kommer jeg aldri til å fly til Røros på vatsim eller real. Om trafikken dit drar seg til om det blir atc bemanning der? I utgangspunktet så tviler jeg på det. Når ATC eksempelvis dekker Torp, Rygge, Kvernberget osv er det sjeldent særlig trafikk der. Dette er flyplasser mer kjent og som har flere ruter enn ENRO. Samma om man sitter der så kommer det lite eller ingen trafikk. Det kan man også se ved f.eks Sola_Approach er på, flyr folk til Haugesund som da har atc dekning? Så godt som aldri!! I Norge flyr vi stort sett, Gardermoen, Flesland, Værnes, Sola litt Tromsø og Bodø også enda mere Gardermoen! Siter
Anders Henriksen Skrevet 13. desember 2009 Skrevet 13. desember 2009 Må arrestere deg der Jakob wink Det er nå tillatt å sitte Røros og andre twr som fungeer som TMA med S2 rating ref. framsiden vaccsca.org. All TWR positions available for S2 After discussions with VATEUD it has been decided that the rating requirement for all TWR positions will be S2' date=' i.e. there is no longer a requirement for S3 for those TWR positions which also provide an approach control service. Students training for the S2 rating will receive basic training in approach control skills, such as basic vectoring.[/quote'] Men nå er det ikke alle som har trening i forhold til dette, så en må jo selv føle på om en er kvalifisert eller ikke. Tjo hei! Jeg blir nødt å arrestere deg her Jan Tore Dette gjelder IKKE i Norge, i Norge må man ha S3 rating for disse tårnene. Sjekk denne linken for ratingkrav på norske flyplasser/possisjoner. Grunnen til at dette gjelder i Sverige og ikke i Norge er at de har en LENGER S2 training i Sverige hvor de tar basis approach trening i slutten av treningsperioden. I Sverige så har nesten ALLE tårnene combined TWR/APP service så uten den dispansasjonen og lenger trening så hadde en S2 student kun hatt en 4-5 flyplasser å velge mellom. I Norge derimot så har vi kun 5 steder som har combined TWR/APP service, derfor har vi bestemt at vi heller lar disse flyplassene få S3 krav istedenfor å innføre lengre trening og strengere krav på utsjekk for S2. Siter
aleksander rødland Skrevet 13. desember 2009 Skrevet 13. desember 2009 Er ikke helt enig der. I årene mine på vatsim har erfart at ATC gir økt aktivitet. Selv om ikke det er veldig merkbart så vil nok trafikken øke litt om du sitter ATC der. Sitter du der ofte så vil nok fler og fler oppdage denne flotte flyplassen og fly der. Dette er jo selvfølgelig ikke sikkert, men jeg vet med meg selv at jeg flyr helst der det er ATC. Dette gir både trening og en økt opplevelse. Siter
Tommy Hansen Skrevet 13. desember 2009 Skrevet 13. desember 2009 For oss med lite tid, er ENRO-ENVA-ENRO fine ruter, hvor blokktid t/r ikke overstiger 1 time. Faktisk min faste treningsrute jeg hadde under innlæring av PIC 737/PMDG 737. Så jeg har antakelig vært mer på Røros enn de fleste her kanskje. Så kommer det ATC dit, skal jeg fort gjøre den ruta til "min" igjen. Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Som ATC så vil jeg i mitt tilfelle ha mest mulig trafikk på en flyplass under den tiden jeg er online. altså Gardermoen, Trondheim, Bergen, Sola og Bodø/T romsø lokker mer trafikk enn Røros. Så derfor tror jeg ikke at du kommer til å se noen kontrollere på Røros.....beklager....... Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Aldri si aldri, alle skal få Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Joda:P Alle skal få, skal ikke Reidar få? (atc) ;P Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Det største problemet med ATC og også piloter er tilfeldigheter. For min del har jeg behov for å kunne planlegge uka mi, og også flytiden min. Det at det i stor grad er tilfeldig når det er ATC-dekning og også hvor det er dekning er det jeg finne mest "frustrerende" Jeg må si jeg liker godt Event-kalenderen til Vatsim, der kan jeg på verdensbasis både finne spesielle eventer og eventer som går fast på ulike ukedager igjennom. Dette gir meg muligheten til å kunne planlegge i langt større grad og gi meg en langt bedre opplevelse av min Vatsim-tid. Ellers er jo denne diskusjonen, som den alltid er, et spørsmål om høna eller egget. For å øke traffikken på Vatsim, er det da flere piloter eller flere og oftere og mer spredt ATC vi trenger? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.