Gå til innhold

Småflyulykke i Hammerfest


Anbefalte innlegg

quote:

Småfly nødlandet ved Hammerfest

HAMMERFEST: Et småfly nødlandet tirsdag formiddag ved Hammerfest. Tre personer er fraktet til sykehus.

 

 

Småflyet var på vei fra Alta til Hammerfest lufthavn da det fikk motortrøbbel, melder Nettavisen.

Flyet gikk ned på en slette ved Rypefjord 5 kilometer utenfor Hammerfest. Nødlandingen skjedde ved 10-tiden tirsdag. Det skal være relativt små skader på flyet.

 

– Det var 3 personer ombord i flyet. De er fraktet til sykehuset i Hammerfest, sier vaktsjef Jan Olav Schjølberg ved politiet i Hammerfest.

 

 


Kilde: Finnmarken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig... du Lars, jeg fikk en gal ide, jeg tenkte at jeg skule ta en cockpit-tur me Dash 8, fra Båtsfjord og tilbake, siden flyene bruker å møtes i Båtsfjord. Så jeg lurer på: kan du skaffe billige billetter til meg, sånn at en fattig student har råd til det? Tenkte å skrive artikkel om det med bilder og legge det ut på Flightsim.no. Har dere noen restplassbilletter eller noe slik at jeg kan få den reisen billigst mulig? Tenkte at jeg kanskje har fri neste uke, og tenkte at jeg skulle ta turen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hva som kan skje hvis man har dårlig tid. Eller kanskje man flyr under andre forutsetninger enn det man hadde planlagt - med forandret fuelbruk som resultat (lavere grunnet skyer, raskere grunnet forsinking og mørkets frembrudd osv)... en skal være litt obs for å huske på dette etter man har tatt av, selv om preflighten ble gjennomført grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk eksremsel.

 

Det er endel flygere som ikke tar det med drivstoff på alvor, virker ikke som dem forstår hvor viktig det er med drivstoff for at flyet skal gå fremover og holde seg i lufta.

 

Nå er TB9 / TB10 en maskin som etter mitt skjønn er vanskelig og fly tom for drivstoff siden den ikke har noen both setting på fuel krana slik som f.eks. cessna172. Dermed blir du automatisk litt mere våken med å regne ut hvor mye det til enhver tid er igjen i hver tank. Jeg personlig har laget meg et skjema og skifter tank min. hver 1/2 time, dermed har man en god kvalitetssikring på "fuel management". Lurer jeg på hvor mye som skal være igjen i hver tank går ser jeg på skjemaet mitt og ser enkelt både antall kg / liter igjen og hvor lenge jeg fortsatt kan fly på hver tank.

 

I tillegg liker jeg alltid og ha rikelig med fuel, og flyr normalt med så mye fuel som går med hensyn til maks tow / mlw. Kjekt og ha når jeg f.eks. kom til Kjevik som lå inhylla i lave skyer og måtte holde i over en time før jeg fikk lande.

 

Og ja, det hender jeg har dårlig tid før avgang, men jeg kan med hånda på hjerte si at jeg aldri har latt dette gå ut over pre flight eller sjekk / fylling av fuel. All planlegging er gjort lenge før jeg kommer på flyplassen siden jeg gjerne vil i lufta fortest mulig når jeg først er på flyplassen og ser flyet "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karl R Pettersen:

Rart hva som kan skje hvis man har dårlig tid. Eller kanskje man flyr under andre forutsetninger enn det man hadde planlagt - med forandret fuelbruk som resultat (lavere grunnet skyer, raskere grunnet forsinking og mørkets frembrudd osv)... en skal være litt obs for å huske på dette etter man har tatt av, selv om preflighten ble gjennomført grundig.

Ehhhh...

En skal vaere litt obs for aa huske paa fuel-forbruk???

Dette er jo en av de aller viktigste tingene man maa holde rede paa, tydelig illustrert med denne ulykken her.

Man kan ikke bare rulle ut i groefta og ringe NAF..

 

Det finnes /ingen/ god unskyldning for aa slippe opp for bensin. Ikke en eneste en. (Vel.. 'Noen skoeyt hull i tanken naar jeg floey over Ytre Enebakk' kan til noed gaa ann.)

Noen som helst annen 'unskyldning' er bare det; En unskyldning for aa proeve aa dekke over det faktum at du ikke har gjort jobben din som pilot.

 

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er selvfølgelig enig "[stort Men når stressfaktoren setter inn - er det lett, selv for en erfaren pilot, å ikke huske på absolutt alt som spiller inn.

 

Du har kanskje planlagt litt på kanten får å få vekt / balanse skjemaet til å gå opp. Du VET selvfølgelig du aldri skal gjøre det - bare denne gangen. Du nærmer deg flyplassen og må ligge i hold. Trafikken er ett villt kaos rundt deg, og kanskje varmeapparatet streiker - ATC melder at de mister høyderapporteringa - du begynner å sjekke sikringer. SÅ går det opp for deg - du begynner å få lite fuel - i tillegg har du måttet gå 3000 fot lavere på cruise pga skydekke i en ganske lang periode. Hva var eksakt fuel forbruk under denne tiden? Ahh pokker, har ikke tid til å regne på det nå...

 

Neste melding på radioen: "Pan pan.....". "[smil]"

 

Selvfølgelig er fuel oversikt noe av det viktigste en skal gjøre, men også det som er lettest å gjøre feil når ting begynner å gå heftig for seg.

 

Egentlig basert på en gammel artikkel i flynytt - som jeg syns var en kraftig tankevekker. Har forøvrig bare erfaring som passager "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...