Daniel Klepp Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Har tenkt å kjøre på og bemanne Vigra Approach en del fremover tenkte jeg. Dette er et utfordrende luftrom, fordi man kjører approacher til tre flyplasser samtidig. Det er også noen utfordringer for pilotene p.g.a approacher som ikke har ILS osv.. Legger ved et kart av VOR Z Rwy 07. Dette for at dere som flyr skal få stille spørsmål dersom dere lurer på noe rundt denne approachen, slik at man blir flinkere å lese approach karter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Da blir det nok en tur til både Molde og Vigra når du er pålogget en ettermiddag kveld i nærmeste fremtid. Bra tiltak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Flott! En liten personlig anbefaling: LLZ-a - Hovden Fly ned langs llz før du brekker inn på visual rett in på 06 eller evt. sirkling over Ørsta for bane 24 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Jeg har et spørsmål ang. rullebaner uten ILS! Hvordan funker VOR/DME i forhold til ILS? :crazy: Flyet er 737NG. Noen som har noen gode linker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Se på kartet der oppe: Der ser du inbound kursen på approachen, det er på samme måte som en ILS. Du tuner VIG i NAV radioen, og setter CRS (som i dette tilfellet er 053). Du intercepter og etablerer deg på samme måte som en ILS Så ser du under kartet. Der står det descentprofilen på approachen. Du skal være på 3200 på GOKSI og på DME 6 VIG (6nm fra Vigra VOR) å skal du være på 2000, deretter descender du i henhold nedover mot DME 2 (Se tabell nederst Speed vs. descentrate). På DME 2 skal du ha plassen i sikte og svinge visuelt inn på finalen. TADA! Spør om det var noe mer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Tusen takk for den, Daniel Et spørsmål til, bare: skal VOR-punktene trykkes inn i FMC'en som helt vanlige waypoints? EDIT: Forøvrig så vil jeg anbefale alle til å ta seg en tur mellom Vigra og Sola nå, for nå er det høststormer i anmarsj her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Husk på at det er 7 gater på Vigra nå da.. 1 2 3 4 5 11 12 + GA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 På tide å komme seg i lufta, sofaslitere! IAS-måleren viste alt mellom 110 og 160 knop på finalen ned mot 36 på ENZV. Bare på bakken herjer vinden på mellom 17 og 49 knop. Absolutt en morsom utfordring. Det ble til slutt én go-around, etter en stall for så og få ut ukjent antall sekundmeter med vind i snuten, slik at vert.speed-indikatoren pekte nokså mye oppover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Marius, du kan legge inn radial og distanse i fmc'en da.. f.eks VIG053/006 med høyde 2000. (usikker på hvilket format du skal bruke i FMC.. men på den måten kan du programmere inn en descentprofil så du kan i teorien fly på VNAV helt ned til siste visuelle bitem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Det skal jeg prøve meg på! Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Da skal jeg bare sitte litt på gardermoen for at en kompis skal få demonstrere litt vatsim for en pilotvenn. Så setter jeg meg over på Vigra straks! Velkommen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Ikke for å stjele tråden men dere piloter har også muligheten til å fly VOR approach til Karmøy de gangene Sola Radar er på og ENHD har bane 32 in use! Det er vel heller sjeldent at Karmøy blir brukt men det er altså muligheter for litt spennende approacher iblandt hvis man ønsker det! Ser frem til å se Vigra bemannet ja! Får legge turen innom nord-vest iløpet av helgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Kult, vil ta meg nytte av dette opplegget Tom, er flyplassene i nye NA? Om de ikke er det hjelper det ikke at de har nye på Vigra, man må ta utgangspunkt i simmen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Andre gangen på to miutter at FS klikker. Beklager, men tror ikke jeg orker og starte opp enda en gang. Hvor lenge blir ATC'ene på i kvell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Da var Vigra Approach online! Ta turen folkens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Skal prøve å ta en flight om litt, må vente på en installasjon som tok sykt lang tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.