Ivar Skaugstad Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 [color:#000099] Hver høst reiser undertegnede over til Alaska for å tilbringe høsten og deler av vinteren i det utilgivelige klimaet der oppe! Denne høsten er intet unntak. Etter å ha signer kontrakt med Alaska Airlines i fjor, var jeg hjertlig velkommen tilbake i år. Nytt av året er at Alaska Airlines igjen har satt noen McDonnell Douglas MD-80 flymaskiner i drift! Denne flytypen har lenge vært en trofast traver i selskapet, og har vist seg svært så pålitelig sett opp i mot utfordringene med vær og vind som tilbys i Alaska. Jeg var så heldig å få muligheten til å søke om å fly en av disse denne sessongen, og i Juli fikk jeg beskjed om at jeg fikk go! Da jeg måtte gjøre ferdig sommersessongen i Europa ble det ikke mulighet for å dra over til USA for å ta typerating på MD80, men etter noen søknader og dialog med Spanair fikk vi en meget god avtale i boks. Spanair skulle sørge for at jeg fikk den tilstrekkelige opplæringen på MD80, hvorav teori, simulator trening og praktisk flygning ville bli betalt av Alaska Airlines. Den siste måneden har jeg altså vært rundt om i Spania, en del simulatortimer har det blitt, men har også logget en del timer som styrmann på innenriksflygninger. På fredag hadde jeg min utsjekk etter å ha drevet med linetraining på flytypen. Turen gikk fra Madrid til Alicante, med retur. Her er noen bilder fra utsjekken, tekst over bildene:[/color] ------------------------------------------------ Inspeksjon av flymaskinen før avgang. Tok med tid til å ta ett bilde av den flotte logoen, og ikke minst halepartiet på denne MD82 maskinen. På vei til RWY30L, kapteinen tar seg av taxingen da undertegnede skal sørge for at denne damen finner veien til Alicante. Trygt oppe på cruice, selv utsjekkskandidaten tok seg tid til å ta neon bilder fra cockpit. Inbound Alicante VOR for VORDME RWY28 Min kontrollant var ikke spessielt begeistret for at jeg tok dette bildet på final.. Men det ble ikke skrevet noe i utsjekkspapirene. :grin: Klart for ett nytt lass med pax. Her på dagens andre walkaround for å påse at vinger og motorer er på plass. Kapteinen har spakene, denne gang ble det ikke sagt noe på bildetakingen på finale RWY18L i Madrid. Legg merke til at autopiloten fortsatt står på.. Etter å ha parkert flymaskinen og checklist gjennomgått kom beskjeden om at flybilletten til Alaska var ordnet, og at morgendagen ville by på en lang reise! -------------------- ALASKA, HERE I COME! ------------------- Siter
Petter Tandberg Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Ah! Nydelig! Sesongdubuterte i Alaska på fredag selv, bilder kommer Gleder meg til mange fine turer der oppe, Ivar. Vi må prøve å få koordinert noe sammen også Siter
Tommy Bernes Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Flotte bilder Ivar, gleder meg selv stort til Alaska og drittværet der oppe! :grin: Siter
Fredrik Wold Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Men dere flyr i FS9? Og hvilket Alaska scenery blir brukt? Tongas? Og ja, jeg veit du var i Spania nå Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 20. september 2009 Premium Medlem Skrevet 20. september 2009 Håhåå, du holder koken! Spenstig historie og tøffe bilder. Siter
TOS Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 FS9 ja. Scenery som vert nytta er: Glacier Bay V2, Tongass Fjords, Misty Fjords, og diverse anna småtteri ein måtte finne rundtom Flotte bilete Ivar. Ser fram til at du kjem hinkande oppetter. Sjølv om du er litt seint ute Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Flotte bilder Ivar.Utsjekk på MD80?? Er det noen som vil bruke den gamle bensin slukern da? :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 Er det noen som vil bruke den gamle bensin slukern da? :grin: Ja, jeg! Fine bilder av en flott maskin. 757 kommer ikke en gang i nærheten... :grin: ... og jeg mener jeg så "bossen" i Scandinavian VA der et sted... Siter
Paulo Fernandes Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Kreativt og velfortalt story Flotte og virkelighetstroende bilder og! Men kanskje du sier "undertegnende" litt for mange ganger? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 22. september 2009 Forfatter Skrevet 22. september 2009 Takker for varmende kommentarer! Selvfølgelig er det noen som vi fly denne driftsikre og solide herligheten, selv om den sluker bensin. Regningen er det ikke jeg som skal betale uansett. :grin: "Undertegnede" ble bare brukt to ganger, ble det for mye for deg Paulo? :grin: Forøvrig har jeg ankommet Seattle etter en lengre reise, min første arbeidsdag blir i morgen, onsdag! :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.