Gå til innhold

SK vs FR: Vil avsløre Ryanairs gratistilbud


Hans Chr Haaland

Anbefalte innlegg

De gangene jeg reiser med Ryanair, gjør jeg det for no more than 100,- totalt. HAr billetter nå i slutten av mnd til totalt 100,- tur/retur. Flyr med største tillatte carry on baggage only.Ergo er billetten TIL flyplassen 4x så dyr som flyreisa. Det gjelder som alle andre steder, velge en dag som HAR billige billetter. Ekke værre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kjøre opp et kjapt eksempel; jeg har nå sjekket flypriser hos SAS, Norwegian og Ryanair på strekningen Oslo-Stokholm med avreise Mandag 2. november og retur søndag 8. november. Dette blir en tur på en uke, og 1 kolli bagasje skal da selvfølgelig være med ;)

 

Resultatet ble som følger;

Ryanair; 630.38 NOK (med Reiseforsikring (?); 755.19 NOK.)

Norwegian; 868 NOK

SAS; 880 NOK

 

Hos Ryanair skal det sies at "base fare" kom på henholdsvis 50 og 19 NOK (ikke inkl. avgifter). Dersom vi går ut ifra at SAS-ledelsen fremdeles må betale for online insjekk vil de måtte betale ca. 611 NOK for disse "gratisbilettene". Prisen for buss/tog til/fra de forskjellige flyplassene er ikke tatt med i beregningen. Det skal også bemerkes at Ryanair-prisen er basert på de "gamle" bagasjeprisene, for de går nemlig opp fra 1. oktober...

 

Det jeg reagerer spesielt på gjennom bestilings-prosessen er hvor lett/vanskelig det er å sammenlikne pris. Selvsagt, dersom du ikke reiser med annet enn håndbagasje og ikke skal ha noen av Ryanair sine mange merkerlige ekstratjenester, så blir det lett å sammenlikne over hele fjøla. Men dersom vi begynner å slenge litt ekstraavgifter blir det kjapt værre, og hos Ryanair går plutselig prisen i været som en rakett! Norwegian har en noe mindre "avgiftsjungel", mens SAS kommer med faktisk pris fra første øyeblikk.

 

Så hvem ville jeg valgt i dette eksemplet? Ryanair sin nettside er rotete og uoversiktelig, og de har "policy" for nær sagt alt og ingenting dersom det intrykket jeg fikk av nettsiden stemmer, så jeg ville mest sansynlig lukket siden lenge før jeg kom så langt som til betaling. Norwegian sine sider er langt enklere å forholde seg til, men med bare 12 NOK i prisforskjell hadde jeg neppe hatt behov for betenkningstid før jeg bestillte en SAS-bilett... ;)

 

Og ja, jeg er en av dem som lar meg irritere av "avgiftsjungelen".... men ærlig talt, dersom målet var en billig reise, så fikk jeg dette hos "Statens järnvägar"; 555 SEK -> ca. 467 NOK, og da slipper jeg også alt styret med å komme meg fra byen til flyplassen :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, en enkelt "undersøkelse" kan slå ut alle veier og er ikke representativt på noen måte.

Jeg får ALLTID billigst bill med Ryanair.

Hvorfor? Fordi jeg er flink til å planlegge!

Så derfor har jeg ALDRI betalt mer enn 100,- (ALT inkludert)en vei med Ryanair,eller mer enn 499,- med Norwegian.

Hva jeg bruker når og hvor kommer alt an på hva som er praktisk der og da.

Men,selvfølgelig, bestiller man noen dager før så må man jo regne med at alle billigbillettene er borte. Og det SKAL de være.

At vi som er flink til å planlegge og er flexible får "fordeler" syns jeg er akkurat slik det bør være! ;)

 

Jeg fløy f.eks LHR-LAX t/r i sommer for den nette sum av 2500,- med BA. Så dette gjelder for alle selskaper. Den smidige,flexible planleggeren,er vinneren! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys Gunnar. Mistenk alt du vil,men det vil bare være det det er,synsing uten innhold av noe som kan kalles fakta.

 

Så la oss være tydelig her:

 

1. Jeg har ikke vært i Stockholm med Ryanair.

2. Visste ikke engang at de har en rute mellom Oslo-Stockholm

3. Mange ruter med Ryanair,(om man er flink til å planlegge),er lagt ut UTEN skatt og avgifter.

4. Jeg PLANLEGGER Gunnar,planlegger!

5. Jeg er flexibel.

6. Ergo kan jeg bestille KUN de billettene som får meg en vei til max 100,-

7. Poenget mitt var at det ER mulig å reise så billig.

8. Sist jeg reiste LON-OSL med Ryanair,betalte jeg faktisk INGENTING!! :/

9. Jeg eksluderer ingenting annet enn... de billettene over 100,- pr. strekning! :cool:

10. Jeg skjønner at for en som har et problemfyllt forhold til "avgifter" som du tydeligvis har,så kan det være vanskelig å svelge at noen får til å reise billig,men bare forestill deg at du har med et glass deilig kald cola etter en stor kebab å gjøre.. så blir det så lett å svelge at du ikke merker det i det hele tatt!

God apetitt. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair sin nettside er rotete og uoversiktelig, og de har "policy" for nær sagt alt og ingenting dersom det intrykket jeg fikk av nettsiden stemmer, så jeg ville mest sansynlig lukket siden lenge før jeg kom så langt som til betaling.

 

Men det er altså slik at svært mange nordmenn holder koken til de har fått bestilt billett hos Ryanair. Det må være ett eller annet som gjør at det irske selskapet fortsetter å gjøre det så bra. Jeg har en mistanke om at det har noe med prisen å gjøre .... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys Gunnar. Mistenk alt du vil' date='men det vil bare være det det er,synsing uten innhold av noe som kan kalles fakta.[/quote']

Nå har jeg faktisk undersøkt konkrete priseksempler, på en konkret rute og med konkrete betingelser, så at jeg driver grunnløs synsing vil jeg ha meg frabedt. For ordens skyld har jeg også sett på forskjellige datoer for Oslo-London, og Ryanair er billigst omentrent like ofte som de er dyrest. Fakta ligger på bordet, bare forsyn deg! ;)

 

3. Mange ruter med Ryanair' date='(om man er flink til å planlegge),er lagt ut UTEN skatt og avgifter.[/quote']

Her gjelder vel "første mann til mølla"? Havner du langt nok bak i køen kommer vel "base fare" og avgifter godt over det du ville betalt med SAS og/eller Norwegian...

 

4. Jeg PLANLEGGER Gunnar' date='planlegger!

5. Jeg er flexibel.

6. Ergo kan jeg bestille KUN de billettene som får meg en vei til max 100,-[/quote']

Normalt sett når jeg reiser noe sted, så har jeg begrenset med valgmuligheter tidsmessig, men jeg gjør likevel mitt beste for å planlegge turen. Å planlegge noe som helst før du vet hvor mye tid du har til rådighet er vanskelig, og for mitt vedkommende kommer disse opplysningene oftest ikke før billigbilettene har forsvunnet.

 

10. Jeg skjønner at for en som har et problemfyllt forhold til "avgifter" som du tydeligvis har' date='så kan det være vanskelig å svelge at noen får til å reise billig,men bare forestill deg at du har med et glass deilig kald cola etter en stor kebab å gjøre.. så blir det så lett å svelge at du ikke merker det i det hele tatt![/quote']

Poenget er at "enkelte" av oss faktisk har et behov for det som disse "avgiftene" tillbyr av muligheter (spesielt bagasje). Når jeg er ute på reise er det ofte mer enn bare en helgetur...

 

RyanAir hadde rute mellom Oslo (Torp) og Stockholm

Rygge-Skavsta (eh.... Stokholm?) kommer den 25. oktober

 

Og de er det eneste selskapet i europa som har flest 737-800 maskiner i parken sin.

Og så? Glemt at jeg foretrekker DC9/MD80 og CRJ900?

 

Men det er altså slik at svært mange nordmenn holder koken til de har fått bestilt billett hos Ryanair. Det må være ett eller annet som gjør at det irske selskapet fortsetter å gjøre det så bra. Jeg har en mistanke om at det har noe med prisen å gjøre ....

For all del, men du verden hvor fort jeg oppdaget at det fremdeles var lønnsomt å ta en titt på hva f.eks. SAS kunne tillby. Hva tror du resultatet ville blitt dersom alle disse som klikker seg gjennom Ryanair-prosessen hadde tatt seg bryet med å sjekke SAS og Norwegian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg vanskelig for å svelge, for her misstenker jeg deg for å ekskludere myndighetspålagte skatter og avgifter.
så at jeg driver grunnløs synsing vil jeg ha meg frabedt.

 

I rest my case... :/

For å si det på en annen måte, her ble du tatt med buksa nede på knærne,:grin: for dette er og blir synsing Gunnar.

 

Igjen så var poenget mitt.

Det GÅR AN å reise billig med Ryanair eller hvilke som helst andre flyselskap...

Om man har mulighet til å planlegge god tid i forveien og er flexibel.

At etternølere og andre som kommer sist til mølla ikke får det like billig. Helt greit. Akkurat slik det bør være.

 

Edit: Her er min bestilling ene veien for julehandel i London.

 

toref020.jpg

 

toref021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...