Gå til innhold

Hvordan oppgradere FMC navdata?


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Hei, Kristoffer og Gisle!

 

Den siste AIRAC som følger med DF er 0112, som gjelder fra 29. november 2001 til 26. januar 2002. Den som Prabal Gosh oppdaterte, er en tidligere versjon (0110). Den som du Gisle henviser til, kommer ikke opp med henvisninger til oppgradering av ny AIRAC for DF7437. Har du klart å laste ned ny AIRAC etter 0112 på denne siden?

 

Hilsen Roald

 

[ 29-04-2002, 00:55: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Hva? Så jeg må bruke udtaterte SID og STARS når jeg flyr?!?
"[Eek!]"

 

Det er jo farlig! Og da kan man jo ikke bruke den visst man flyr online
"[Rullende"[sur]""[Gal]"

Vel, du kan jo bare plotte inn SID/STAR manuelt fordi intersection, VOR, NDB o.s.v finnes jo i databasen.

 

[ 29-04-2002, 14:08: Endret av: Kenneth Lima ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh...ble litt forvirra her jeg nå. Stemmer det ikke at det er èn internasjonal AIRAC-cycle? Rundt om på nettet er det jo forskjellige betegnelser på cyclene, og alle påstås å være gjeldende. Hos NavData er den siste versjon 0203, mens hos DF er den 0112, som du sier Roald.

 

Hva er den faktisk gjeldende cycle nå? Håper du har mulighet til å rydde opp i litt av rotet Roald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gisle!

 

Den siste offisielle er 0302. Det er ikke kommet oppdatering til DF etter 0112, noe som betyr at vi flyr på en "utgått" AIRAC - det finnes bare èn offisiell AIRAC cycle.

 

På en annen side er det ikke så store forandringer som er skjedd siden januar 2002, og du vil i de fleste tilfeller finne alle AIRWAYS, intersections og flesteparten av gjeldene SIDs og STARs i DF's nav-database.

 

I dag har jeg programmert en real life flightplan for Braathens fra Gardermoen til Barcelona. Planen er fra 26. april 2002, og "alt" stemte. Takk for den, Knut Einar!!

 

Det du kan slite litt med, er f eks Gardermoen. Her blir jo STARs endret ofte - noe på grunn av støy, men ikke minst hendelser der avstandsminima er blitt underskredet.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...