Jakob Arne Brønstad Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Heisann! Skal ha min første App trening på Værnes. Dette skal foregå i morgen (mandag) 7.sept. klokken 20 - 21.30 Lokal tid. Beklager for kort varsel;) -JA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Skal prøve å være dær Andre ATC'er som skal på i kvell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Nytrøen Hansen Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Dropper innom som NAX924 fra ENGM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Beklager en trøblete NAX452, lykke til videre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Var også litt trøblete kommunikasjon herfra i kvell. Men det var en situasjon jeg stusset litt på. Når jeg ikke har fått klarering "cleared ils app rwy 27" (f. eks.), skal jeg da etablere meg på localizeren selv, når jeg krysser den, eller skal jeg vente til jeg får beskjed? Jeg kom inn sørfra, uten ils-klarering, men fikk fortsatt melding om at "confirm ils rwy 27", ti sekunder etter å ha passert over localizeren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Du var klarert for ILS Marius. Og det er flere som faktisk er nødt å begynne og høre etter hva ATC sier. For det er ganske iriterende når folk bare gir en god f. i å lytte, for da bare si "say again" fire fem ganger. Tillegg når folk heller ikke gjør slik de blir bedt om, og faktisk leser tilbake at de skal gjøre det. Skjerpings folkens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Må bare si takk for alle som kom og fløy i kveld:) det var min første App trening, og med så mange fly inn og ut, så ble det hett i topplua;P Men flere av dere fikk klarering til ILS, så da ligger det nokk hos dere.... Skjerpings ;P Men i allefall! Tusen takk;D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Vel, da må jeg ha glemt av klareringen i så fall. Men det ordnet seg i hvert fall. Kai: Folk som sitter som ATC skal vise tålmodighet ovenfor mindre erfarne VATSIM-piloter, som det står i regelverket. Jeg sier ikke "say again" fire-fem ganger for å være jævlig, men fordi jeg ikke bestandig greier å tyde hva ATC'en sier når det skurrer som verst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Kai har et poeng her. Når folk leser tilbake korrekt, forventes det at vedkommende utfører riktig også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Andreas: Ja, det var ikke det jeg sa imot. Selvsagt skal man følge ordre. Men når jeg, som nybegynner på Vatsim, kommer i situasjoner jeg har lite eller ingen erfaring i fra før, så er det ikke så enkelt å gjette seg til hva som er riktig handling i farta. Greia er at jeg, de få gangene jeg har vært på Vatsim, har bestandig fått approach-rute før jeg passerer mitt siste waypoint. Det som skjedde var at da jeg hadde passert RBU - mitt siste waypoint på vei mot ENVA - så hadde jeg ennå ikke fått approach-ruta. Jeg fikk beskjed om å fly direct "det første waypointet i 1M-approachen" (husker ikke navnet), som jeg ikke skjønte hvor var før jeg trykte inn 1M-approachen i FMC'en. Dermed havnet jeg et stykke vest for ruta. Når jeg da skulle fly til det waypointet, så brukte jeg bare LNAV. Inntil jeg var tilbake på FMC-ruta, så pekte derfor flyet ca. 30 grader til høyre for waypointet. Det var der jeg ikke fulgte ordrene helt. Lang historie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg synes det er dålig gjort og drive og kjefte på han, også en av grunnene til at jeg ikke tør prøve meg på vatsim. Dere har alle en gang vært nybegynere, så jeg synes dere skal ta i mot de som er på Vatsim, og heller ta kontakt og lære de hvordan det skal gjøres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Kjefter ikke på noen, men forventer en viss grad utførelse når en person leser tilbake ting korrekt, og ikke utfører det, ikke på langt nær på den måten det er sagt eller lest tilbake på. Det er mye mulig folk ender i nybegynner fasen i noen år, ikke vet jeg. Men de aller fleste viser en sykt bra lærekurve, og lærer fort. Men det jeg fortsatt prøvde peike på, ikke les tilbake noe hvis du ikke vet hvordan du skal utføre det. Tillegg til når man har sendt Contakt me 4-5 ganger, og intet svar, da er det noe gæli altså. Når folk er så geniale at de faktisk skriver i Remard at de har kart og SID/STAR muligheter, forventer man at de har det også. Marius, klarering inn til Værnes fra sør skjer ikke av ENVA_APP, men av Bodø Sør, så det vil si, du velger selv den arrival du vil, og informerer ATC om det. I dette tilfellet ville det vært RBU1M for bane 27. Og når man får en DCT klarering, går man direkte fra der man er, hvis ikke annet er oppgitt. Any question? Og stå på, det er flott å se at så mange støtter oppom treninger slik at vi får masse god ATC i Norge! AIP Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Stemmer, vi har alle vært nybegynnere. Likevel er den ene tingen svært viktig; ikke les tilbake en instruksjon du ikke vet hvordan du skal utføre (alternativt; ikke les tilbake uten å utføre). Får du en instruksjon/klarering du ikke vet hvordan du skal utføre/ikke kan utføre, så finnes det et ord som er alt for lite brukt på VATSIM; "Unable!" ... dette er noe av det første vi pirker på hos enhver nybegynner, nettopp fordi det er viktig for ATC å vite om instruksjonen vil bli fulgt eller ikke, og spesielt når trafikkflyten blir så tett som den gjorde denne gangen. Angående STAR, så er det ikke vanlig at APP gir en STAR klarering, det kommer stort sett fra CTR. At APP gir en STAR-klarering er unntaket heller enn regelen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 En ting til som ikke er så dumt,er og ha atis med active rwy klar,og så legge inn forventet Star ut ifra den Man har jo god tid som regel til og bla i kart,og i FMC før man decenter. :grin: Spesiellt i Tyskland er de ikke så flinke til og gi deg klar beskjed på hvilken star man får.Der får man ofte,beskjed direct til ett waypoint midt i staren. På Frankfurt feks,er det ofte man får en transition,og den plotter jeg inn manuelt i FMCN,før jeg decenter,siden Den ikke finnes i min data base på PSS757 feks.En del arbeid,men man vet hva man skal igjennom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Til newbies..: penn og papir bør være obligatorisk. Ja,obligatorisk for alle på Vatsim.Når det er hett og mye trafikk kan hvem som helst glemme noe selv om vi leste det tilbake aldri så mye. Så noter,så har du en backup når hodet går varmt! Når det gjelder ATC så bør man da være tålmodig,spesielt med de som er nye. Jeg ber også om en "please repeat" hvor mange ganger som helst, om jeg mener det er påkrevet. Forøvrig syns jeg ikke slike diskusjoner som går på enkeltpiloters prestasjoner har noe å gjøre her inne. Har ATC noe å utsette på en pilot,så tar man det der og da via privat msg,eller tilbyr seg å hjelpe med ting som er uklare i ettertid privat,og man gjør det med en service minded tone,og dropper den litt nedlatende holdningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Kai: Jeg tar det avsnitt for avsnitt. Jeg trodde at jeg gjorde det jeg skulle når jeg brukt LNAV for å komme meg tilbake inn på ruta, men jeg vet nå at jeg ikke gjorde det. Kan du utdype hvorfor du skriver "og ikke utfører det, ikke på langt nær på den måten det er sagt"? Samme som forrige avsnitt. Du ba meg kontakte deg på frq 0.000. Litt vanskelig å kontakte den. Samtidig så ba ENVA_APP meg kontakte han, og da kontakter jeg jo han i stedet for mentoren. Jeg regner med det er han som skal kontakte da, og ikke mentoren hans. Du skriver: "klarering inn til Værnes fra sør skjer ikke av ENVA_APP, men av Bodø Sør, så det vil si, du velger selv den arrival du vil". Hvordan skulle jeg vite det når jeg bestandig har fått tildelt en arrival route under tidligere flygninger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Du skriver: "klarering inn til Værnes fra sør skjer ikke av ENVA_APP, men av Bodø Sør, så det vil si, du velger selv den arrival du vil". Hvordan skulle jeg vite det når jeg bestandig har fått tildelt en arrival route under tidligere flygninger? Du får klarering fra Bodø Sør vist den er online ja, men siden den ikke var det, så får du ikke klarering, du må selv tenke deg jvilken rute som er mest sannsynelig å få..... Du ba meg kontakte deg på frq 0.000. Litt vanskelig å kontakte den. Samtidig så ba ENVA_APP meg kontakte han, og da kontakter jeg jo han i stedet for mentoren. Jeg regner med det er han som skal kontakte da, og ikke mentoren hans. Jeg kontakte deg, men siden det var min første trening, å med så mange fly, så hjalp Kai meg med å kontakte deg da jeg rett å slett ikke hadde tia. Denne diskusjonen er tåpelig, unskyld meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jakob: Du får klarering fra Bodø Sør vist den er online ja, men siden den ikke var det, så får du ikke klarering, du må selv tenke deg jvilken rute som er mest sannsynelig å få..... Jeg spurte nettopp om hvordan jeg skulle vite at jeg måtte velge min egen arrival på forhånd... Jeg kontakte deg, men siden det var min første trening, å med så mange fly, så hjalp Kai meg med å kontakte deg da jeg rett å slett ikke hadde tia. Men hvorfor får jeg ingen frekvens da? Jeg har allerede innrømt at jeg gjorde et par feil under ankomsten. Hva mer vil dere? Vatsim skal være morsomt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg spurte nettopp om hvordan jeg skulle vite at jeg måtte velge min egen arrival på forhånd... klarering inn til Værnes fra sør skjer ikke av ENVA_APP' date=' men av Bodø Sør, så det vil si, du velger selv den arrival du vil, og informerer ATC om det. I dette tilfellet ville det vært RBU1M for bane 27.[/quote']... det er en del av læringskurven Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Det er det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Og "repeat" er noe du gjør på mp3 spilleren din. "Say again" heter det når du sitter i et fly eller foran radaren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Nå var ikke jeg tilstede her men som ATC burde man være såpass serviceminded ovenfor newbee`s som man ser er usikre og ikke gjør det de er klarert for ved å benytte tekst eller be om en slags bekreftelse. Ihvertfall om det er tilfelle at piloten sier "say again" fire-fem ganger. Som pilot er vel Q tasten en god venn når man skal få med seg alt som blir sagt over frekvensen og det er også veldig greit om piloten enten via priv.chat eler på frekvensen ber om litt hjelp til å få dette til å fungere. og som tidligere nevnt, penn og papir burde være obligatorisk uansett hvor mange timer på vatsim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hehe, både penn, papir og Q-tasten er gode venner på Vatsim, ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.