Gå til innhold

[VATSIM] Værnes Approach Trening, 7 sept


Jakob Arne Brønstad

Anbefalte innlegg

Var også litt trøblete kommunikasjon herfra i kvell. Men det var en situasjon jeg stusset litt på. Når jeg ikke har fått klarering "cleared ils app rwy 27" (f. eks.), skal jeg da etablere meg på localizeren selv, når jeg krysser den, eller skal jeg vente til jeg får beskjed? Jeg kom inn sørfra, uten ils-klarering, men fikk fortsatt melding om at "confirm ils rwy 27", ti sekunder etter å ha passert over localizeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var klarert for ILS Marius. Og det er flere som faktisk er nødt å begynne og høre etter hva ATC sier. For det er ganske iriterende når folk bare gir en god f. i å lytte, for da bare si "say again" fire fem ganger. Tillegg når folk heller ikke gjør slik de blir bedt om, og faktisk leser tilbake at de skal gjøre det.

 

Skjerpings folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da må jeg ha glemt av klareringen i så fall. Men det ordnet seg i hvert fall.

 

Kai: Folk som sitter som ATC skal vise tålmodighet ovenfor mindre erfarne VATSIM-piloter, som det står i regelverket. Jeg sier ikke "say again" fire-fem ganger for å være jævlig, men fordi jeg ikke bestandig greier å tyde hva ATC'en sier når det skurrer som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas: Ja, det var ikke det jeg sa imot. Selvsagt skal man følge ordre. Men når jeg, som nybegynner på Vatsim, kommer i situasjoner jeg har lite eller ingen erfaring i fra før, så er det ikke så enkelt å gjette seg til hva som er riktig handling i farta.

 

Greia er at jeg, de få gangene jeg har vært på Vatsim, har bestandig fått approach-rute før jeg passerer mitt siste waypoint. Det som skjedde var at da jeg hadde passert RBU - mitt siste waypoint på vei mot ENVA - så hadde jeg ennå ikke fått approach-ruta. Jeg fikk beskjed om å fly direct "det første waypointet i 1M-approachen" (husker ikke navnet), som jeg ikke skjønte hvor var før jeg trykte inn 1M-approachen i FMC'en. Dermed havnet jeg et stykke vest for ruta. Når jeg da skulle fly til det waypointet, så brukte jeg bare LNAV. Inntil jeg var tilbake på FMC-ruta, så pekte derfor flyet ca. 30 grader til høyre for waypointet. Det var der jeg ikke fulgte ordrene helt.

 

Lang historie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjefter ikke på noen, men forventer en viss grad utførelse når en person leser tilbake ting korrekt, og ikke utfører det, ikke på langt nær på den måten det er sagt eller lest tilbake på.

 

Det er mye mulig folk ender i nybegynner fasen i noen år, ikke vet jeg. Men de aller fleste viser en sykt bra lærekurve, og lærer fort. Men det jeg fortsatt prøvde peike på, ikke les tilbake noe hvis du ikke vet hvordan du skal utføre det.

 

Tillegg til når man har sendt Contakt me 4-5 ganger, og intet svar, da er det noe gæli altså. Når folk er så geniale at de faktisk skriver i Remard at de har kart og SID/STAR muligheter, forventer man at de har det også.

 

Marius, klarering inn til Værnes fra sør skjer ikke av ENVA_APP, men av Bodø Sør, så det vil si, du velger selv den arrival du vil, og informerer ATC om det. I dette tilfellet ville det vært RBU1M for bane 27. Og når man får en DCT klarering, går man direkte fra der man er, hvis ikke annet er oppgitt.

 

Any question?

 

 

Og stå på, det er flott å se at så mange støtter oppom treninger slik at vi får masse god ATC i Norge!

 

 

AIP Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, vi har alle vært nybegynnere. Likevel er den ene tingen svært viktig; ikke les tilbake en instruksjon du ikke vet hvordan du skal utføre (alternativt; ikke les tilbake uten å utføre). Får du en instruksjon/klarering du ikke vet hvordan du skal utføre/ikke kan utføre, så finnes det et ord som er alt for lite brukt på VATSIM; "Unable!"

 

... dette er noe av det første vi pirker på hos enhver nybegynner, nettopp fordi det er viktig for ATC å vite om instruksjonen vil bli fulgt eller ikke, og spesielt når trafikkflyten blir så tett som den gjorde denne gangen.

 

Angående STAR, så er det ikke vanlig at APP gir en STAR klarering, det kommer stort sett fra CTR. At APP gir en STAR-klarering er unntaket heller enn regelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til som ikke er så dumt,er og ha atis med active rwy klar,og så legge inn forventet Star ut ifra den :)

 

Man har jo god tid som regel til og bla i kart,og i FMC før man decenter. :grin:

 

Spesiellt i Tyskland er de ikke så flinke til og gi deg klar beskjed på hvilken star man får.Der får man ofte,beskjed direct til ett waypoint midt i staren.

 

På Frankfurt feks,er det ofte man får en transition,og den plotter jeg inn manuelt i FMCN,før jeg decenter,siden Den ikke finnes i min data base på PSS757 feks.En del arbeid,men man vet hva man skal igjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til newbies..: penn og papir bør være obligatorisk. Ja,obligatorisk for alle på Vatsim.Når det er hett og mye trafikk kan hvem som helst glemme noe selv om vi leste det tilbake aldri så mye. Så noter,så har du en backup når hodet går varmt! ;)

 

Når det gjelder ATC så bør man da være tålmodig,spesielt med de som er nye.

Jeg ber også om en "please repeat" hvor mange ganger som helst, om jeg mener det er påkrevet.

 

Forøvrig syns jeg ikke slike diskusjoner som går på enkeltpiloters prestasjoner har noe å gjøre her inne.

Har ATC noe å utsette på en pilot,så tar man det der og da via privat msg,eller tilbyr seg å hjelpe med ting som er uklare i ettertid privat,og man gjør det med en service minded tone,og dropper den litt nedlatende holdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai: Jeg tar det avsnitt for avsnitt.

 

Jeg trodde at jeg gjorde det jeg skulle når jeg brukt LNAV for å komme meg tilbake inn på ruta, men jeg vet nå at jeg ikke gjorde det. Kan du utdype hvorfor du skriver "og ikke utfører det, ikke på langt nær på den måten det er sagt"?

 

Samme som forrige avsnitt.

 

Du ba meg kontakte deg på frq 0.000. Litt vanskelig å kontakte den. Samtidig så ba ENVA_APP meg kontakte han, og da kontakter jeg jo han i stedet for mentoren. Jeg regner med det er han som skal kontakte da, og ikke mentoren hans.

 

Du skriver: "klarering inn til Værnes fra sør skjer ikke av ENVA_APP, men av Bodø Sør, så det vil si, du velger selv den arrival du vil". Hvordan skulle jeg vite det når jeg bestandig har fått tildelt en arrival route under tidligere flygninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "klarering inn til Værnes fra sør skjer ikke av ENVA_APP, men av Bodø Sør, så det vil si, du velger selv den arrival du vil". Hvordan skulle jeg vite det når jeg bestandig har fått tildelt en arrival route under tidligere flygninger?

 

Du får klarering fra Bodø Sør vist den er online ja, men siden den ikke var det, så får du ikke klarering, du må selv tenke deg jvilken rute som er mest sannsynelig å få.....

 

Du ba meg kontakte deg på frq 0.000. Litt vanskelig å kontakte den. Samtidig så ba ENVA_APP meg kontakte han, og da kontakter jeg jo han i stedet for mentoren. Jeg regner med det er han som skal kontakte da, og ikke mentoren hans.

 

Jeg kontakte deg, men siden det var min første trening, å med så mange fly, så hjalp Kai meg med å kontakte deg da jeg rett å slett ikke hadde tia.

 

Denne diskusjonen er tåpelig, unskyld meg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob:

Du får klarering fra Bodø Sør vist den er online ja, men siden den ikke var det, så får du ikke klarering, du må selv tenke deg jvilken rute som er mest sannsynelig å få.....

Jeg spurte nettopp om hvordan jeg skulle vite at jeg måtte velge min egen arrival på forhånd...

 

Jeg kontakte deg, men siden det var min første trening, å med så mange fly, så hjalp Kai meg med å kontakte deg da jeg rett å slett ikke hadde tia.

Men hvorfor får jeg ingen frekvens da?

 

Jeg har allerede innrømt at jeg gjorde et par feil under ankomsten. Hva mer vil dere? Vatsim skal være morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte nettopp om hvordan jeg skulle vite at jeg måtte velge min egen arrival på forhånd...
klarering inn til Værnes fra sør skjer ikke av ENVA_APP' date=' men av Bodø Sør, så det vil si, du velger selv den arrival du vil, og informerer ATC om det. I dette tilfellet ville det vært RBU1M for bane 27.[/quote']

... det er en del av læringskurven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke jeg tilstede her men som ATC burde man være såpass serviceminded ovenfor newbee`s som man ser er usikre og ikke gjør det de er klarert for ved å benytte tekst eller be om en slags bekreftelse. Ihvertfall om det er tilfelle at piloten sier "say again" fire-fem ganger.

 

Som pilot er vel Q tasten en god venn når man skal få med seg alt som blir sagt over frekvensen og det er også veldig greit om piloten enten via priv.chat eler på frekvensen ber om litt hjelp til å få dette til å fungere. og som tidligere nevnt, penn og papir burde være obligatorisk uansett hvor mange timer på vatsim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...