Gå til innhold

Bättre framerates bättre än höga framerates?


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Her var det mye interessant lesning "[smil]" . Jeg mener det at de som har høyere framerates enn 24, kan sette den ned, slik at de kan få bedre utbytte av det simulatoren har å tilby av godsaker.

 

Jeg har en 1,1 Ghz prosessor med 128 mb ram. I luften klarer den fint å holde 24 bilder i sekundet, men på bakken kan den kommer ned i 10 b/sek. Jeg har valgt å sette ned AI trafikken til 45%, for å få et mer detaljert scenery. Men det tipset om å låse frameraten på 16 b/sek, var en god ide. Kanskje jeg kan få en bedre flyt på bakken da. Det hadde også vert ønskelig med mer minne.

 

Med vennlig hilsen

Roy Gjæringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patricks artikkel var til å bli klok av. En god motvekt til alle skrik om høyest mulig framerate, og dermed jakt etter kraftigere prosessorer og skjermkort.

 

Selv kjører jeg Pentium III på 800 MHz og har et ATI Rage 128 grafikkort. Langt fra det råeste utstyret, men jeg har stor glede av FS2002 med en framerate på 20 - 24.

 

Takk for godt innlegg i debatten, Patrick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej !

Ja höga eller låga frames kanske inte är så avgörande det viktiga är hur det flyter i programmen.Ja har mycket högre frames stundvis i fs2000 än vad jag har i 2002, men vad spelar det för roll om det går ojämt och ryckigt.Ibland har jag faktiskt varit så fixerad vid dessa frames att man inte kunnat njuta av själva flygningen. En ständig jakt på högre frames och ultimata inställningar.Det som retar mig mest är att tillverkarna skriver att produkterna ska gå att andvända på betydligt svagare maskiner än vad jag själv har.

Läser i skrivande stund på Wilcos pilot in Command Recommended configuration:Pentium 450mhz 128 mb ram 3d video accelerator card !!Ja jag skulle då inte med njutning kunna köra den på min gamla dator !!Det är ju rena skämtet !!

Det var precis samma snack från Microsofts sida när det gäller Fs2000 men den skulle man kunna köra på en 166 mhz med 32 mb i ram !!! Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta åt det hela.Det verkar som dessa tillverkare står utanför alla marknadsföringslagar.Personligen kallar jag detta för bedrägeri och lögn och har faktiskt då och då tänkt på att ge upp allt vad flightsim heter och är.

Jag tror inte jag är ensam om detta !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant artikel!

Jag ska pröva att leka lite med Target FPS slidern och se vad som sker.

 

Angående hur många FPS som är "flytande" är ganska subjektivt. Bilder med hög kontrast behöver fler FPS för att "flyta" på skärmen, t.ex. Också att jämföra med TV är inte helt rätt, anser jag. TV använder tekniker som "Motion Blur" för att "släta över" mellan bilderna. Och till och med med MB så kan man se att det hackar på TV:n, när ett objekt rör sig fort över skärmen. Så jag vill nog gärna ha ca 30 FPS för att vara helt nöjd. Men är helt enig med Patric att en jämn FPS är att föredra över en varierande hög/låg FPS. Det märks tydligare när FPS faller från en hög FPS än om den håller sig låg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei måte å teste dette er å lage deg en flight med mye skyer og mye sidevind. Lagre flighten når du begynner innflyvning med autopiloten låst på ils (bruk gjerne standard 737). På den måten kan du bruke samme situasjon om igjen flere ganger.

 

Det jeg opplevde med å sette target framerate veldig høyt var at det begynte å hakke mye. Jeg regner med at dette skyldes at maskinen strevde med å finne ressurser nok til å justere kursen jevnt ned mot landing.

 

Når jeg justerte target framerate nedover gikk dette glattere og glattere, og jeg endte opp med at target framerate hos meg på 24 ga et godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Jeg vil gerne dele mine erfaringer med at forbedre frameraten.

Man kan ikke diskutere framerates uden også at spekulere på opløsningen. En god/høj opløsning, giver flere detaljer men kræver mere beregningskraft af cpu og grafikkort. Generelt kan man "vinde" et par frames ved at sænke opløsningen til 1024*800 eller måske endda 800*600, men desværre(!?) er mange nye paneler godt detaljeret og det kan være svært at læse instrumenterne, hvis opløsningen er mindre end 1280*1024 - specielt hvis man flyver med virtuelt cockpit.

 

Jeg foretrækker at flyve med en høj opløsning frem for med en høj framerate. Selvom frameraten er så lav som 13 billeder i sekundet, så er det aldrig et problem for mig at lande blot computeren kan holde de 13 billeder/sec. Men hvis frameraten hele tiden skifter mellem fx. 8 og 18, så er indflyvning langt vanskeligere iden den forekommer hakkende. 13 billeder er, for mig, tilstrækkeligt til at billedet forekommer glidende, men mindre er ikke ønskværdigt.

 

For at holde frameraten har jeg reduceret den maksimale afstand jeg kan se i klart vejr fra 100 til 40 nm. Derved skal computeren ikke beregne på landskab langt ude i horisonten. Ulempen er blot, at det er vanskeligt at få et godt view over en landsdel fra stor højde i klart vejr.

 

Man kan også med fordel reducere den tæthed hvormed computeren tegner huse, træer mm. Det giver desværre lidt mindre at se på, og kan også gå ud over indtrykket af fart (særligt nær ved jorden), men det reducerer beregningsbehovet betydeligt til fordel for jævn rate og flyvning.

 

Desuden har jeg slået "ground shadows" funktionen fra, så at bygninger mv. ikke kaster skygge. Dette er en af de funktioner, som virkelig sparer beregninger for computeren og mærkbart forbedrer frameraten.

 

Hvis du bruger ATC-funktionen, så kan man spare et par frames, hvis man sætter computeren til ikke at visse ATC-dialogboksen på skærmen, når der kommunikeres på radioen. Da dialogboksen er nødvendig i visse tilfælde, fx. når du skal svare eller foretage et valg, så reducer boksens størrelse mest muligt - dog så at du stadig kan overskue valgmulighederne - idet computeren derved har færre punkter for hvilke den skal beregne farveforskydningen (idet boksen er gennemsigtig). Tilgengæld må du så til at lytte efter hvad der bliver sagt, da teksten ikke vises på skærmen, ganske som i virkelighedens verden :-)

 

God fornøjelse

 

mvh

Jan Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej !

 

Ja det är mycket som påverkar om man har höga frames eller inte och massa trix hur man ska förbättra dem( efter alla ändrade inställningar har jag plötsligt endast "halva simmet" inga moln, nedsatta texturer,etc,etc ,etc och det var väl knappast det jag hade tänkt mig då jag började det hela.

Och är detta lönt att göra om det egentligen är själva programmet och addon som i sig själva är dåliga ur frames hänseende.

 

Vad är det som påverkar mest ?? Den erfarenhet jag har hittils av Fs är det att en kraftig processor och en massa minne är det som har stört betydelse.

 

Grafikkortsutvecklingen går framåt och jag undrar vad ni andra har för erfarenheter när det gäller uppgraderingar på grafikkortssidan.

 

När lönar det sig att uppgradera grafikkortet ?? och vilket resultat kan jag vänta mig ??

Vad har ni andra för erfarenheter ??

"[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at der er prosessor, prosessor og litt minne. Når jeg oppgraderte maskinen min fra 256 til 512 mb minne så jeg en viss forbedring i framerate. Resultatet ble straks bedre da jeg oppgraderte prosessoren fra 800 til 1200 mhz og nå sist til 1700 mhz.

 

Når jeg byttet fra geforce 2MX til geforce 3TI var forskjellen bare ubetydelig i framerate - skjermbildet var kanskje bedre.

 

Min konklusjon er altså at mye avhenger av prosessorkraft. Når jeg kjører FS2002 står kurven for bruk av CPU i taket, og jeg lurer på hvor mange ghZ man skal opp i før denne kurven bikker ned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vill instämma med Dags reflektioner - grafikkortet har inte mycket betydelse för FPS! Bättre skärmbild får man däremot när man byter kort eller uppdaterar drivrutiner.

 

Det självklara sättet att höja sina frames är att skaffa en kraftigare processor. Men mer minne är också en viktigt detalj och har stor betydelse för detta med "bättre" frames. Själv har jag 512 MB och skulle vilja anbefalla detta som ett minimum (och maximum för alla med W98). Sedan kan man också mixtra lite med sina inställningar - jag har till exempel höjt min AGP Aperture Size i BIOS och ställt in manuell kontroll av virtuellt minne i Windows. Huruvida detta är en lösning för alla system kan jag inte svara på, och man ska akta sig för att skruva på datorn om man inte vet vad man håller på med!

 

I FS2002 bör man sätta Water Reflection, Ground Shadow och Reflection på noll samt dra ner på Cloud Density och Effects Detail. De här drar betydligt mer FPS än man tror. Sedan bör man också vara restriktiv med Autogen, AI-trafik och Mesh - men dessa är ju kända "framerate eaters". Själv brukar jag välja mellan Autogen eller Mesh (den ena på noll och den andra på 40-60) beroende på var jag flyger... Är det mycket fjäll väljer jag att satsa på Mesh, är det lågland väljer jag Autogen. En viktig "förbättrare" är också Maximum Visibility som ska sättas på 60mi. Det finns även möjligheter att begränsa sikten inuti FSUIPC med hjälp av funktionen "Set Graduated Visibility".

 

Hmmmm... Nu kommer jag inte på mer "[smil]"

 

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Patric och alla andra !!

Efter att precis ha lagt in PIC i Posky variant ökade nu både fps ,följelse etc,etc en klar förbättring !!Detta visar på ett tydligt sätt att det är många faktorer som samverkar .Ibland kanske det inte spelar någon större roll om du uppgraderar burken .Programvaran den är nog ganska viktig den "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn.Mye interessant å lese her.

 

Kjører selv FS2002 på en XP 1700 prosessor,512 RAM og "bare"et GF2Ti kort.Har satt framestraget til 23.

Har satt sikt i klarvær litt ned,men har alt det andre på fullt.

Synes maskinen går fint jeg.Er nede i14-18 i frames på de største flyplassene,men uhyre lite hakking likevel.

For å sjekke hva maskinen din klarer foreslår jeg følgende:Ta av fra Grand Canyon National park airport(tror det var det den het)

Fly med et småfly/helikopter NED i canyon,og da mener jeg HELT ned.

Fløy selv med bravo58 ned i canyon,fulgte elven mellom bratte knauser.

DA fikk min maskin problemer med frameraten..hehe

6-8,og det hakket og det hakket:-)

Men er jo sjelden der nede da.

Konklusjon:enig med flere lengre opp i tråden her.Hvor mange frames man har er ikke så viktig som HVORDAN det flyter med det man har.

Har forøvrig visning av frames fjernet når jeg flyr.

 

Asbjørn

AFIS`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I MsConfig (Start/Kjør/MsConfig) han en mulighet til å skru av masse av det tullet som blir 'autostartet' som default når man installerer ett program. Ofte blir ting installert uten å være klar over det. Gjelder Win98SE, muligens flere.

 

En bør ha litt kjennskap til Windows før en setter igang her selvfølgelig.

 

Switche mellom Autogen og Mesh - at jeg ikke har tenkt på det før - noe så opplagt... Takker for tipset. Sliter med frameraten på min P3-733, spesiellt ENGM får lide "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Flere tips til økning av maskinkapasiteten:

Jeg forandret AGP Aperture size i BIOS setup fra 64MB NED til 32MB etter tips her på forumet, og fikk markert bedring

av framerate. Kunne etter det ha alt på fullt bortsett fra vanneffekter og visibility.

Bruker også CACHEMAN med innstilling for games og ENDITALL for å slå av program som starter automatisk ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...