Gå til innhold

Engelsk kunskapene hos piloter på sikkerheten løs?


per berge

Anbefalte innlegg

Så netto en reportasje på RTL der de tok for seg den økende flora av eksotiske lands flyselskaper og att denne økningen har vist ett stort behov for opgradering av Engelsk kunskapene hos flightcrew. Jeg må si jeg ble skremt over det ekstremt lave, og hos enkelte totalt manglende Engelsk kunskap hos fritt utvalgte crew på vei forbi reporteren. Ikke bare ett crew men det ene etter det andre viste for åpent kamera og mikrofon att engelsk var noe de slettes ikke hadde greie på. Hvordan kan dette være i dagliglivet både for ATC og andre piloter som skal forholde seg til slike? Er det sånn att piloter ute på taxiway, ramp eller parking hjelper hverandre om de oppfatter enkelte crew som ikke lar seg forstå eller forstår språket selv? var litt morsomt att de brukte eksempelet i min signatur i innledningen av reportasjen. TV teamet plukka fritt i terminalen (for meg så det ut som Frankfurt Main) av crew fra Thailand, japan, Kina, Usbekistan etc, og jammen var det ikke en tysk pilot også som avslørte elendig Engelsk utale. Mulig han forstår mer enn han greide utale men uansett var dette skremende. hadde trodd mye hadde blitt bedre nå så mange år etter jernteppe fallt og det kom mere trafik fra land vi lenge ikke hadde hatt særlig kontakt med. Samme hadde jeg regna med Kinesiske crew var oppdatert i dag. de var ikke akurat eldrebølgen de som ble stoppa. han ene vil jeg nå anta var knapt fyllt 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig si samme her. Snakker så lite engelsk at det blir veldig kjeitete når jeg plutselig skal snakke det selv, men jeg er ganske flink skriftlig og når jeg blir snakket til. Hvis jeg får et par dager på meg derimot, så kommer det tilbake.

 

Vi har jo han kameraten her som er litt på tur: [video:youtube]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt god i engelsk, men dette var jo skremmende. og sjokkerende.

Jeg fulgte ikke med på engelsk så mye på skolen når jeg var mindre pga adhd, det var nokk nettopp her jeg slet mest. Men jeg er definitivt bedre en disse karene, på uttale og iallefall forståelse, trudde i tilfellet engelsken ville bli det største problemet på veien mot pilot lappen, men det blir det definitivt ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tenkte jeg på også Mathias. Det er jo strenge krav til maskinene for å bli sertifiserte og en skulle tro att komunikasjonsevnen flightcrew og ATC imellom burde vært på ett vist nivå også.

 

Håper noen piloter finner tid til å si litt om deres personlige erfaringer ute i verda om dette temaet.

 

Kenneth, jeg tror det handler mye om hva som intreserer enhver for i mitt tilfelle var Engelsk ett av de få fag jeg sto best i og fulgte mest med på, og i klassesammenheng lå jeg også i toppsjiktet, ikke minst muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav til språktesting kom ikke før i fjor, og i Norge har alle fått minstenivå på såkalte "grandfathers rights" frem til på våren neste år. Før den tid må alle kommersielle piloter og flygeledere ha gjennomført språktest enten via en kommersiell leverandør (Avinor gjør det) eller at man blir testet av Luftfartstilsynets kontrollant i forbindelse med skill test el.l.

 

Kravet til alle som skal fly internasjonalt er lagt ned av ICAO etter en ferdighetsskala fra 1 til 6, der 6 er best. Alle må bestå level 4 eller bedre for å fortsette i jobben.

 

Klarer man level 5 blir det lengre til neste gang, og klarer man 6 slipper man å testes mer, ever. (Mange flygeledere som har klart level 6 faktisk, tilsvarende "native english speaker")

 

...og nei, jeg har ikke blitt testet ennå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders, det må jo være en gladnyhet og ekstra mulighet for jobb for de yngre her i Norge som tidvis sliter med å få pilotjobb. se for deg alle de Asiatiske flyselskapene som kan risikere å måtte sette flyruter på frys inntil de har crew som kan leksa si ;)

 

 

Gunnar, den testen tar du mye enklere og mange ganger morsommere med en langhelg i London :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...