Gå til innhold

Flygshow i Karlstad!


Johan Rönngren

Anbefalte innlegg

För er som bor i närheten av Värmland och Karlstad kan jag tipsa om en flygshow den 2:a juni.

 

Bland annat visar man upp JAS 39 Gripen och TP84 Hercules (C130) från Svenska flygvapnet samt F-16 från Norska flygvapnet, Vidare bl a en show med SU 26 och mycket mer.

 

Läs mer här:

 

http://www.lfv.se/site/airports/karlstad/about/airshow.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur att du fann inlegget igen Fredrik "[smil]"

Kul att det även kommer folk ifrån vårt kära grannland!

 

Vem vet, vi kanske ses i Karlstad? "[smil]"

Har till och med lyckats få min flickvän att följa med, hon är lite flygintresserad hon också. Har till och med flugit lite med FS2002. Man kanske ska känna sig lycklig som får bo tillsammans med en flygintresserad tjej? "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kommer vel kanskje noen på det stevnet...

så det kan hende at man kommer borti hverandre "[blink]"

 

Men jeg har hvertfall med meg mitt digitale kamera, og med 3.34 megapixler og oppløsning på 2000*1500, så kan det hende at du faktisk er med på noen av bildene! "[stort

 

Uansett, jeg gleder meg, lenge siden jeg har vært på en bra flystevne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger 3 mil härifrån "[smil]"

 

Nej, skämt åsido, det ligger c:a 22 mil ifrån Oslo och är beläget alldeles i norra kanten av Sveriges största sjö, det vill säga Vänern.

 

Flygplatsen ligger dock ganska långt utanför själva staden. Hemsidan till flygplatsen hittar du här:

http://www.lfv.se/site/airports/karlstad/index.asp

 

Och Karlstads hemsida hittar du här:

www.karlstad.se

 

Vill du ha mer information kan jag ordna en karta eller liknande till dig. Jag bor ju trots allt i närheten "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, greit med at fatter'n har vært der før, så da stoler jeg på han "[smil]"

 

Det skal bli så konge, skal fylle opp 64 Mb kortet jeg har i kameraet! "[stort (så har jeg et 16Mb om backup hvis det blir fort fullt) "[blink]"

 

Håper det kommer mange folk, det er da det er morro å være der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Kyocera CC-83 Finecam S3 med 3.34 megapixels og 2xdigital zoom. Kjempekamera som jeg kjøpte i Tyskland i forbindelse med at jeg var på CeBit (verdens største IT messe), og da kjøpte jeg det for 4000 kroner. 64Mb kortet kosta 400,- i tillegg.

 

Det er også omtrent like stort som bankkortet ditt. Tatt mange bra bilder med det kameraet.

Her i Norge synes jeg at jeg så prisen, og da lå det oppmot 6-7000,-.

 

Så alt i alt synes jeg det var et bra kjøp jeg "[blink]"

 

Les mer om det her !!

 

[ 23-05-2002, 17:53: Endret av: Fredrik Wold ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad kul att ni kommer!

Hoppas att det blir mycket folk ja. Flygklubben arbetar för fullt med att göra reklam för uppvisningen så vi får hoppas att det blir en stor publik.

När flygplatsen invgides 1997 var det riktigt mycket folk där på flyguppvisningen.

 

Tyvärr måste jag dock tala om att de har lagt den här uppvisningen på totalt fel dag och tidpunkt. Detta är samma dag och tid som Sverige spelar sin första match i fotbolls-VM, nämligen matchen mot Sven Göran Erikssons England "[sur]"

 

Blir video för min del, men många andra kommer nog att välja fotbollen framför flyget "[sur]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et bra kjøp ja Fredrik,jeg betalte det samme for kameraet mitt,med 26-135mm zoon ganske fornøyd med det å,skulle gjerne hatt litt mere zoom men,men...

Det holder hvis jeg kommer nærme nok,noen som vet sånn ca hvor langt unna runwayen man står her?

Gjør meg egentlig ikke noe om det ikke kommer så veldig mange bare deilig med litt plass for seg selv.

Jeg var på Skrydstrup i 2000 (tror jeg det nå ihvertfall var) der syns jeg rett og slett det var for mange folk,og det ble veldig trangt ut over dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man står ungefär 200-300 meter ifrån runway, men tyvärr är det svårt att se hela runway på grund av "jordvallar" som tjänar som ljuddämpare.

 

Här finns en bild som visar delar av flygplatsen. Tyvärr har jag ingen bild över själva runway (däremot en detaljerad flygplatskarta) men här ser ni i alla fall tornet och även passagerarterminalen i bakgrunden:

 

http://w1.555.telia.com/~u55504262/flightsim/esok/esok_6.jpg

 

[ 23-05-2002, 21:40: Endret av: Johan Rönngren ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här hittar ni en karta som bättre beskriver vart publiken kommer att kunna stå.

Man kommer ju även att kunna flyga med SAS och Skyways bland annat. Det kostar 100:- tror jag. Kanske kan vara värt att ta en tur över Karlstad även med dem? "[smil]"

 

Här är länken till kartan:

 

http://www.lfv.se/site/airports/karlstad/about/airshow2/karta5.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supertøft!

JEg gleder meg skikkelig, det skal bli morro..!!

Spesielt med de rundturene...tror jeg har lyst til å ta meg en tur med et helikopter ellernoe sånt....får se "[smil]"

 

Nå har jeg printa ut kart og slikt, nå er jeg klar.

Det tar visstnok ca. 4 timer å reise dit, så jeg må starte TIDLIG! "[stort

Men men, noe må man da orfre her i verden!

Er det meldt penvær til helga da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodå Fredrik, det ska blir runt 20 grader varmt och sol enligt vad jag har hört. Det låter lovande!! "[smil]"

Jag skrev ett mail till Luftfartsverket för att ta reda på exakta tider för de olika evenemangen under själva airshowen som pågår mellan 13.00 - 15.30.

Så här ser tidsschemat ut:

 

1300 Segelflyg

1312 Hkp 10 (helikopter)

1324 Jak 52

1336 TP84 (C130 Hercules)

1348 SU 26

1400 Tummelisa

1412 Uppvisning med Cub

1424 B 17

1436 Invader

1448 Mustang

1500 2 st Hawker Hunter

1512 F16

1524 Tummelisa & JAS 39 Gripen

(Möte mellan första och senaste

flygvapenflygplanen, landning Tummelisa, därefter JAS-show)

 

Öppnandet sker klockan 10.00 med en hel del olika uppvisningar, bland annat kommer polisen att demonstrera hur de stoppar bilar med hjälp av helikopter.

 

Fredrik och ni andra, jag antar att ni redan nu är medvetna om att själva flygplatsen inte ligger i Karlstad utan någon mil utanför? Kan vara bra att veta så slipper ni åka in till Karlstad i onödan. Följ bara flygplatsskyltarna så ska det gå fint! "[smil]"

 

Ser fram emot morgondagen!!! "[smil]"

 

[ 01-06-2002, 10:49: Endret av: Johan Rönngren ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

 

Madammen har godkjent tur til Karlstad og blir t.o.m. med meg!

 

Så hvis noen ser en glisende fyr, med lyst kort hår og HellyHansen cap, samt vakker dame på slep, nøl ikke med å hilse på "[smil]"

Det er vel fra 1300 og utover det blir mest spennende, rekker man frem hvis vi kjører fra Oslo rundt 0900?

 

Ses?

 

hilsen Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...