Dag Johnsen Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Andrew, Tor kom meg i forkjoepet da det er snakk om paalitlighet med FADEC systemer vs. tidligere fuel control. Jeg har hatt gleden av aa jobbe med computer styrte turbin motorer i flere aar og med tanke paa kontroll er de vesentlig mere paalitelige. Jeg har opplevd kun ett [1] tilfelle av en direkte computer program feil og det var et tidssignal i EEC'en som rotet litt og satte motoren "fast" paa ~70%N1 i flight. Vi saa senere at en reboot av EEC'en klarerte dette, men det var jeg ikke sikker paa dette i flight og annbefalte crewet at de skulle la den vaere. De fortsatte til destinasjon med denne power settingen og GE sente ut en EEC software revisjon senere som fikset dette. ... men du verden hvor mange ganger jeg har slitt med A300 og DC10 MEC (Main Engine Control) slik som VSV/VBV rig, throttle stagger, part power trim, CDP lekkasje osv. og for aa ikke snakke om utskitning av MEC'en...! Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg har opplevd at digitale kontrollere har blitt mer pålitelige, men ennå stoler jeg ikke helt på softwarestyring. Som deg har jeg opplevd få tilfeller, men da i kritiske situasjoner. Men om de fleste feilene kan jeg nok si at de skyldes at hele anlegget er satt dårlig sammen, og man ikke bruker penger på dublering der det burde ha vært det. Det er også dessverre slik at prøveturer er alt for korte, og sjeldent avslører ting som kunne vært avslørt om man hadde brukt litt mer tid på dette. En annen side av saken er man ofte presser et fartøy ut i service før malinga er tørr, for å si det sånn. Og når det blir for dyrt, er sikkerhet plutselig ikke så interessant lenger. Jeg mener fremdeles at software bør testes mye mer før den settes i drift, eksempler på slikt ser man jo nesten daglig. Det burde også bli tøffere regler, som f.eks tvinger industrien til å levere systemer som er dublerte fra starten av. Det er nok litt enklere fra ditt ståsted enn fra mitt ståsted. Men det er nok også et faktum at jeg bør bli flinkere til å velge meg arbeidsplass :smile: Det nærmeste jeg kommer en EEC heter Dego1/2/3. Diesel Engine Governor et eller annet. Dego1 og 2 var analoge, og etter min mening alt for upålitelige, men her var nok årsaken alder. Og som du sier, slike kretsløp kan da til tider være uhyre kranglete. Dego3 er digital og av den grunn mye enklere å feilsøke på, også under drift. Det liker jeg. Det jeg ikke liker er at man sjeldent blit gitt anledning til å gjøre ting skikkelig, og kjører videre på "halv åtte". Jeg burde ha blitt geolog i stedet. Masse frisk luft, lite kunstlys og relativt fritt for evinnelig masing om ting som går i stykker. Men dette er igjen sett fra mitt ståsted: Jeg må kunne fikse stort sett ALT elektrisk ombord...og bemanning pr. i dag står ikke i forhold til antall arbeidsoppgaver i det hele tatt. Min siste opplevelse i skikkelig dårlig vær: Fire svære maskiner gikk NUTS fordi et lite instrument dro ned kontrollerkortet til to av maskinene. En sjekk i tegningene avslørte at det fantes ikke et galvanisk skille mellom instrumentet og kontrolleren. Slikt er frustrerende å oppdage, det er jo ren "slendrian". Det er ved slike anledninger jeg ønsker jeg valgte meg et annet yrke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hei Knut A. Rostad. Det er vel riktig som du sier, at forbrenningen ikke er fulstendig og dermed brenner det på utsiden, bak, motoren. Men, det er et men, med mindre motoren har etterbrenner, så skal det under ingen omstendigheter brenne bak motoren. Skulle flammene nå frem til turbin bladene, så blir disse ødelagt. Brennkammeret i en jetmotor er selve hemmeligheten, der skjer det en forbrenning, som er umulig å forklare, ikke helt sikker på om noen kan det, det bygges stort sett på erfaring og cut and try. Teorier om kaskade effekter og forbrenning er et mysterium. Det å omsette ca 3000 kg "parafin" pr time, i et kammer som en ring, som er ca 80 cm i diameter og ca 80 cm lang, uten at noe rundt om brenner opp. 3 tonn med parafin på en time?????? Tja, parafin ovnen hjemme blir veldig varm, gløder som f.... og brenner ca 3ooo kg på????? nesten et halvt år. 15 tønner a 200 l på en time. inne i denne lille tassen. Det er bare ubegipelig og fantastisk. Brennkammer teori har jeg prøvd meg på, men gikk meg vill, samme som med antenne teori, akkurat like lite forutsigbart. :blush: :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.