Gå til innhold

Endelig en god flyrelatert artikkel i pressen!


Thomas Gundersen

Anbefalte innlegg

Absolutt enig med deg Thomas, for en gang skyld føler jeg ikke at det ble mye synsing og sansing, som ofte forekommer i slike artikler.

 

I tillegg synes jeg det er bra at man linker til rapporten som er skrevet av HSL, som kan utdype artikkelen ytterligere! Forstod raskt at det ikke var VG eller Dagbladet som stod for denne artikkelen for å si det slik. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med presse som faktisk bruker litt tid på å gjøre det skikkelig. Selv om detaljer om f.eks. informasjon om flaps-setting kanskje er litt i meste laget av detaljer for en normal person. Det er utrolig hvordan pressen kan vri på en situasjon.

 

Hilsen en som nettopp har opplevd pressen i flysammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også dette var en objektiv og redelig artikkel, selvfølgelig basert på og delvis som en slags "folkelig oversettelse" av selve havarirapporten fra HSL. Resultatet er bra og nøkternt og bør få stå som en god mal for andre kolleger hvordan i alle fall jeg syns noe slikt i ettertid bør informativt sammenfattes, da uten at dette flyter ut i mer eller mindre relevant og/eller usammengengende tabloidsvada og "katastrofefraser".

 

A propos den alvorlige seilfly-insidensen vi hadde på Starmoen for ca. 1,5 uke siden, er det nok endel her inne som tror du kanskje var med som flyger på et av flyene som kom borti hverandre midair der Geir (http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=483778&page=1).

 

Jeg skal ikke spørre deg videre om den ulykken hvis du ikke vil, siden jeg ser jo du selv f.eks. latt være å kommentere noe i tråden om ulykken. Og skulle du evt. være involvert er det heller ikke urimelig å tenke seg at f.eks. Flyhavarikommisjonen kan legge begrensninger på hvor mye stoff og detaljer man bør gå ut med offentlig omkring en sak som pr. tiden jo fortsatt er under gjenstand for etterforskning.

 

Jeg må i hvertfall få gjenta at jeg syns den potensielt meget alvorlige hendelsen på Starmoen fikk et fantastisk flott utfall med begge dyktige flygere altså "riktig skodd" for situasjonen, og at de også begge altså midt oppe under høydramatikken og den svært stressede sitasjonen disse sekundene må ha utgjort, gjør det de skal helt korrekt med det suverene utfallet at de begge overlever etter altså først å ha klinka inn i hverandre midair med hvert sitt fly! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke har kommentert den posten, er frykten for at pressen ser på det som en offentlig uttalelse "fra piloten". Ettersom de allerede har funnet navn og telefonnummer, kan jeg ivertfall bekrefte at jeg var en av dem som måtte hoppe, ja.

 

Det var en dramatisk hendelse, men jeg er glad vi overlevde begge to.

 

Kommer sikkert tilbake med en "rapport" når ting har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av problemet med pressen er vel at det er et voldsomt tidspress når det skal rapporteres hendelser i realtime. Når man så kombinerer journalister som naturlig nok ikke er eksperter på luftfart med at informasjonen gjerne kommer fra kilder som er enda mindre eksperter på luftfart, er det nok oftere duket for dårlige artikler, enn ikke. Kildekritikk virker jo heller ikke til å være veldig høyt prioritert lenger.

 

Men denne viser vel i det minste at det er mulig, dersom forholdene ligger til rette for det, og god informasjon tilgjengelig. Så får vi bare håpe skribenten blir mailet ned med like mye ros for denne, som han får kjeft for alle de andre mindre gode artiklene.

 

PS, sikkert like greit å være litt stille en periode ja Geir. Jeg abonerer på havarirapporter, og med relativt kort mellomrom var de siste to norske, før denne sjøfly-saken vi nå snakker om, begge hendelser/ulykker med glidefly. Jeg vil ikke utelukke at det i seg selv kan bidra til at presse er litt ekstra på hugget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...