Thomas Gundersen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3111822.ece Syns denne artikkelen var godt og saklig skrevet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Absolutt enig med deg Thomas, for en gang skyld føler jeg ikke at det ble mye synsing og sansing, som ofte forekommer i slike artikler. I tillegg synes jeg det er bra at man linker til rapporten som er skrevet av HSL, som kan utdype artikkelen ytterligere! Forstod raskt at det ikke var VG eller Dagbladet som stod for denne artikkelen for å si det slik. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Fint med presse som faktisk bruker litt tid på å gjøre det skikkelig. Selv om detaljer om f.eks. informasjon om flaps-setting kanskje er litt i meste laget av detaljer for en normal person. Det er utrolig hvordan pressen kan vri på en situasjon. Hilsen en som nettopp har opplevd pressen i flysammenheng. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 De kan hvis de vil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg syns også dette var en objektiv og redelig artikkel, selvfølgelig basert på og delvis som en slags "folkelig oversettelse" av selve havarirapporten fra HSL. Resultatet er bra og nøkternt og bør få stå som en god mal for andre kolleger hvordan i alle fall jeg syns noe slikt i ettertid bør informativt sammenfattes, da uten at dette flyter ut i mer eller mindre relevant og/eller usammengengende tabloidsvada og "katastrofefraser". A propos den alvorlige seilfly-insidensen vi hadde på Starmoen for ca. 1,5 uke siden, er det nok endel her inne som tror du kanskje var med som flyger på et av flyene som kom borti hverandre midair der Geir (http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=483778&page=1). Jeg skal ikke spørre deg videre om den ulykken hvis du ikke vil, siden jeg ser jo du selv f.eks. latt være å kommentere noe i tråden om ulykken. Og skulle du evt. være involvert er det heller ikke urimelig å tenke seg at f.eks. Flyhavarikommisjonen kan legge begrensninger på hvor mye stoff og detaljer man bør gå ut med offentlig omkring en sak som pr. tiden jo fortsatt er under gjenstand for etterforskning. Jeg må i hvertfall få gjenta at jeg syns den potensielt meget alvorlige hendelsen på Starmoen fikk et fantastisk flott utfall med begge dyktige flygere altså "riktig skodd" for situasjonen, og at de også begge altså midt oppe under høydramatikken og den svært stressede sitasjonen disse sekundene må ha utgjort, gjør det de skal helt korrekt med det suverene utfallet at de begge overlever etter altså først å ha klinka inn i hverandre midair med hvert sitt fly! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Grunnen til at jeg ikke har kommentert den posten, er frykten for at pressen ser på det som en offentlig uttalelse "fra piloten". Ettersom de allerede har funnet navn og telefonnummer, kan jeg ivertfall bekrefte at jeg var en av dem som måtte hoppe, ja. Det var en dramatisk hendelse, men jeg er glad vi overlevde begge to. Kommer sikkert tilbake med en "rapport" når ting har lagt seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Mye av problemet med pressen er vel at det er et voldsomt tidspress når det skal rapporteres hendelser i realtime. Når man så kombinerer journalister som naturlig nok ikke er eksperter på luftfart med at informasjonen gjerne kommer fra kilder som er enda mindre eksperter på luftfart, er det nok oftere duket for dårlige artikler, enn ikke. Kildekritikk virker jo heller ikke til å være veldig høyt prioritert lenger. Men denne viser vel i det minste at det er mulig, dersom forholdene ligger til rette for det, og god informasjon tilgjengelig. Så får vi bare håpe skribenten blir mailet ned med like mye ros for denne, som han får kjeft for alle de andre mindre gode artiklene. PS, sikkert like greit å være litt stille en periode ja Geir. Jeg abonerer på havarirapporter, og med relativt kort mellomrom var de siste to norske, før denne sjøfly-saken vi nå snakker om, begge hendelser/ulykker med glidefly. Jeg vil ikke utelukke at det i seg selv kan bidra til at presse er litt ekstra på hugget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.