Gå til innhold

Spanair, bryter sikkerheten?


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Satt og tengte over en tur jeg hadde med Spanair fra Tenerife for en tid tilbake, fløy deres 321 ned men tilbake fikk vi fly 320, det merkelige var at når vi kom ombord og hadde satt oss så var sikkerhets "plansjen" i setet for en A321 og sikkerhetsfilmen de viste før vi reiste var for en A321.

Ser jo forskjell på en 320 og en 321 både inni og på utsiden. kan nevne at en A321 har jo 4 dører på hver side av kabinen, mens en A320 har 1 dør på hver side forran og 1 dør på hver side bak og "nød luker" over vingene to på hver side + at flykabinen til en 321 er mye lenger inni og!

Så spørsmålet er: hvordan kan dette skje? Egentlig så bryter Spanair sikkerheten da?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanair ja :P

Dette får meg til å tenke på en litt spesiell hendelse som skjedde på arbeidsuka mi i SASGS på Værnes.

 

Vi holdt på med en Spanair airbus A320.

Vi var veldig godt bemannet på akkurat denne flighten, så jeg dreiv å plukka litt FOD da piloten på Spanair-flyet kom bort til meg og spurte med litt dårlig engelsk "did you give water?". Jeg trodde han mente flaskevann med "give water", så jeg svarte at han måtte snakke med mannen i catringbilen. Jeg gikk så for å prate med han som sto å fylte vann i tankene da piloten kom tilbake igjen "there has been a..uh..misunderstanding, I ment water for the..uh..tanks".

Jeg svarte pent at det var det vi holdt på med og pekte på mannen som fylte vann.

"No, I mean water for the tanks, not the toilets"

Jeg hadde lært dagen før hvordan systemet fungerte med vann/toalett, og forklarte mannen hvordan det var, og at vi bare fylte èn tank, og at den ga vann til hele flyet.

Da ble han tydelig litt flau og sa

"Oh, it's my third flight on airbus".

 

Det er vel ikke et krav at pilotene skal kjenne flyet på den måten, så lenge de kan å fly det, men den hendelsen er litt spesiell uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ja ja, med fare for og gjennta meg selv, det finnes tolkninger og ukultur. Denne operatøren fløy dobbelt så langt som SAS fra Tromsø med samme flytype, hva tror dere det komm av? samme flytype, samme regelværk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting å si hva de mener den vanlige mann forstår av tegningen deres. Flyr du A320 skal det være nødskjema for det flyet, ikke for ett A321 B733 eller noe som helst annet. Og, sikkerthetskartet er rimelig lett å forstå for alle. de er laget til nettopp det formålet ;) Du må ikke være fly ingenør for å klare å evakuere fra ett fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...