Gå til innhold

Fly squawker emergency...


Daniel Klepp

Anbefalte innlegg

For ca en time siden, squawket et fly 7700 over Sverige, flyet var ca 50nm øst av rygge. Flyet endret ikke høyde men endret kursen nordover..

 

Fikk ikke noe info om flyet da sverige ikke er på samme platform software-messig som norge. Og da jeg dro fra jobb hadde de fortsatt 7700 squawk...

 

Noen som har hørt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Routine codes

 

* 0000:

o military intercept code (in the US)[18]

o mode C or other SSR failure (in the UK).[19]

o shall not be used – is a non-discrete mode A code (Europe) [20]

* 0001: Military code for high speed uncontrolled (non-ATC directed) flight (US)[citation needed]

* 0033: Parachute dropping in progress (UK)[19]

* 1000:

o Instrument Flight Rules (IFR) flight below 18,000' when no other code has been assigned (Canada)[6]

o non-discrete mode A code reserved for future use in Mode S radar environment where the aircraft identification will be used to correlate the flight plan instead of the mode A code [20]

* 1200: Visual flight rules (VFR) flight, this is the standard squawk code used in Australian and North American airspace when no other has been assigned.[6]

* 1400: VFR flight above 12,500'ASL when no other code has been assigned (Canada) [6].

* 2000: The code to be squawked when entering a secondary surveillance radar (SSR) area from a non-SSR area (used as Uncontrolled IFR flight squawk code in ICAO countries [20], and in Canada for uncontrolled IFR at or above 18,000')[6]

* 4000: Aircraft on a VFR Military Training Route or requiring frequent or rapid changes in altitude (US) [21]

* 4400 to 4477: Reserved for use by SR-71, YF-12, U-2 and B-57, pressure suit flights, and aircraft operations above FL600 (USA only). [21]

* 4600: Intentional OCF or Aerobatic Flight (US)[citation needed]

* 7000:

o VFR standard squawk code when no other code has been assigned (ICAO) [20].

o UK: this code does not imply VFR; 7000 is used as a general conspicuity squawk.)[19]

* 7001:

o Sudden military climb out from low-level operations (UK)[19]

o Used in some countries to identify VFR traffic (France, ...)

* 7004: Aerobatic and display code in some countries.[19]

* 7010: VFR circuit traffic code in the UK

* 707X: Paradrop activities in France (7070, 7071, 7072...)

* 7777:

o military interception (US) ("Under no circumstances should a pilot of a civil aircraft operate the transponder on Code 7777. This code is reserved for military interceptor operations.")[22]

o non-discrete code used by fixed test transponders (RABMs) to check correctness of radar stations (BITE). (US, Germany, Netherlands, Belgium, ...)

 

In Belgium following codes are assigned for VFR traffic under Flight Information Services (BXL FIC)

 

* series from 0041 till 0057

 

In Germany the following codes have been used:

 

* 0021: VFR squawk code for German airspace (5000 feet and below)

* 0022: VFR squawk code for German airspace (above 5000 feet)

 

As from 15 March 2007 these have been replaced by the international 7000 code for VFR traffic.[23]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det hender jo at man flyr i sverige...hvertfall p[ tur nordover?

 

Ok, trodde at man hadde kommunikasjon i slike tilfeller...om ikke annet enn i tilfelle engm skulle bli ALTN?

 

Om en del av ruta i reiseplanen går gjennom svensk OG norsk luftrom (IFR), da eksisterer FPL i systemene i begge land (NATCON 1 i Oslo og/eller NATCON 4 i Bodø, samt Eurocat systemet i Stocholm eller Malmø)

 

Systemet i Oslo snakker med sytemene i Stockholm og Malmø

via OLDI (Online data interchange), dette for å redusere mengden telefonkoordinering. NATCON Bodø snakker ikke med Stockholm, da de ikke har OLDI ennå.

 

Om et fly flyr fra f.eks ESMM til ESNQ vil det ikke berøre norsk luftrom. Selv om f.eks ENBO er ALTN vil ikke flyet dukke opp med code/callsign conversion på radarskjermene, for FPL vil ikke eksistere i systemet i Norge. Om flyet diverter, til f.eks ENGM på vei oppover vil man måtte be FDS seksjonen i Stockholm sende FPL til FDS ved Oslo ATCC slik at den blir lagt inn i NATCON. Eventuelt vil LTTF for sektor øst i Oslo legge inn informasjonen som en FP (systemreiseplan) i NATCON systemet i Oslo. Code callsign conversion vil man da få på skjermene i Norge så fort RDPS (Radar data processing system) i Natcon "ser" transponderkoden til flyet innenfor gitte parametre i forhold til FIR grensa, og aktiviserer systemreiseplanen

 

Enkelt! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steve, som jeg sa: "Om den ikke skulle til OSL eller hadde OSL som ALTN". Hvis engm IKKE er dest eller altn, så har det jo ingen hensikt å annonsere at et fly i Sverige har fått en EMRG over flyfrekvens og bakketjenestefrekvens :) Om maskinen SKAL ned på OSL så vil du jo etter hvert høre på bakketjenestefreq at folk forbereder seg på å ta imot et fly med et problem om bord, og antageligvis høre diverse forflytnigner i trafikken i lufta med tanke på EMRG-prioritet.

 

Tom, greit nok at du vil informere om squawks, men det der er jo nødvendigvis en liste med generelle squawks for enkelte land, hvorav Skandinavia ikke er nevnt, ei heller noe om nød-squaks som da er temaet i posten :) Dessuten tar den lista der opp veldig med plass, kanskje du kan prøve en link eller en

slik en

neste gang :) (Forøvrig, jeg synes jeg ser skriving type Wikipedia, men hvor er kildehenvisningen? *pirke*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...