Gå til innhold

Widerøe's Dhc8-300


Anbefalte innlegg

da jeg kom hjem fra skolen idag, så jeg et usedvanlig langt fly som tok av fra helle (svolvær) noen som vet om de årøver å teste ut om dash8-300 serien er brukbar på kortbanenettet eller?

jeg er 86% sikker på at det var en 300....vanligvis flyr jo widerøe med 103 maskiner inn hit, men denne var allt for lang til det!

håper på svar..

jeg skal ringe flyplassen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Espen Søderstrøm:

Kan det ha vært et

Jeg synes ikke det så ut som en dash8q400 vi snakker om kortbane nettet her...banen i svolvær er 2882ft lang..

og, nei det kan ikke ha vært en 100, da må det i så fall ha vært en atr-42 eller noe, men det er jo ingen fly i mitt område som oppererer med den... jeg skal ringe flyplassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Martin Skaatun:

Lyger du også???

Den skal begynne å fly BGO-SVG den nå...

Lyver nok ikke... for pr dags dato... så flyr den kun nevnte rute [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] hva som skjer fra 01April02 er en helt annen sak, BGO-SVG blir jo redusert til 2 rundturer (en med Q400 ifølge Amadeus og en -300/-100) fra i dag 7 [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Men fikk Johannes noe svar da han ringte flyplassen??

[ 12-03-2002: Endret av: Lars Chr. Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jon Yngve Garstad:

En Dash-8 300 kan fint lande på kortbane nettet til WF.

og hvis det var usedvanlig langt tviler jeg sterkt på at det var en DHC-8 100 serie.de er usedvanlig SMÅ!!

Det spørs hvordan så flyet ut?var det WF?

hadde flyet T-hale?

Vil nå mene at en -300 til WF trenger ca 1500meter bane for å kunne lette og ta av. Er vel ikke så veldig mange rullebaner på kortbanenettet som er så lange er det vel?

Har vært borti at ENSS (Vardø) kan ta i mot Fokker50 fra SAS iallfall, var en som jobber der som sa dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jon Yngve Garstad:

En Dash-8 300 kan fint lande på kortbane nettet til WF.

og hvis det var usedvanlig langt tviler jeg sterkt på at det var en DHC-8 100 serie.de er usedvanlig SMÅ!!

Det spørs hvordan så flyet ut?var det WF?

hadde flyet T-hale?

vel... jeg så flyet fra laaaangt hold, men det var tydelig at det ikke var en 100... jeg så ikke om det var en widerøe, og jeg vet heller ikke om det var t-hale, men jeg syns det likner så fæælt på en 300

...=/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Johannes Winther Farstad:

vel... jeg så flyet fra laaaangt hold, men det var tydelig at det ikke var en 100... jeg så ikke om det var en widerøe, og jeg vet heller ikke om det var t-hale, men jeg syns det likner så fæælt på en 300

...=/

Men at det ikke var en -100 du så er du sikker på? Kan jo ha vært det selv om du så den fra laaaangt hold [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Men fikk du noe svar på flyplassen da du ringte dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mats Bristol:

Bare lurer, men siden Q står for "quiet", kunne man kanskje høre det på lyden...?

Dersom det blir sivilt her på Rygge, var planen å bruke Q'ene, for som mange vet ligger Rygge RIMELIG tett oppi husene her borte.

Q'en står for Quiet ja, men gjelder støy inne i kabinen. Altså at man ikke hører propell og motorlyden så godt inne i flyet i en Q300 i forhold til en vanlig 300..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøes -300 er stadig i Bodø pga periodisk vedlikehold selvom dette riktignok skal overføres til Torp i nær fremtid.

-300 har ingen problemer med å lande eller ta av på en 800m bane, vel å merke hvis den ikke er for tungt lastet. Folk som er ofte på Torp vet at det er helt vanlig at -300 lander på bane 36 (sydfra) og klarer å stoppe tidsnok til å svinge rett inn på taksebane W2, den som er på høyde med Widerøe-hangarene.

Så derfor er det slett ikke utenkelig at en -300 kunne erstatte en -100 på ruten til en kortbaneflyplass nordpå hvis Widerøe var i beit for -100-maskiner, slik de ofte er.

PS: I øyeblikket er en -100 (LN-WIM) stasjonert på Torp, men allikevel oppgis materiellmangel som grunn for en avlysning 14/3. -100-maskinene flyr nesten alltid morgenruten til Stockholm og en eller flere til Vestlandet, og i går fløy den til og med den siste turen til København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Gunnar Flak:

Widerøes -300 er stadig i Bodø pga periodisk vedlikehold selvom dette riktignok skal overføres til Torp i nær fremtid.

-300 har ingen problemer med å lande eller ta av på en 800m bane, vel å merke hvis den ikke er for tungt lastet. Folk som er ofte på Torp vet at det er helt vanlig at -300 lander på bane 36 (sydfra) og klarer å stoppe tidsnok til å svinge rett inn på taksebane W2, den som er på høyde med Widerøe-hangarene.

Så derfor er det slett ikke utenkelig at en -300 kunne erstatte en -100 på ruten til en kortbaneflyplass nordpå hvis Widerøe var i beit for -100-maskiner, slik de ofte er.

PS: I øyeblikket er en -100 (LN-WIM) stasjonert på Torp, men allikevel oppgis materiellmangel som grunn for en avlysning 14/3. -100-maskinene flyr nesten alltid morgenruten til Stockholm og en eller flere til Vestlandet, og i går fløy den til og med den siste turen til København.

 

en -300 kan lande på 800meter ja men da må den være tom, og den tregner (ifølge kilder her på jobben) iallfall 1200meter for å kunne ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...