Vidar Solheim Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Er det noen som kan hjelpe meg med å finne loven som sier det er lov å lytte med en scanner. Jeg klarer ikke å finne den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Alt du kanskje lurer på finnes her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Solheim Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 jøss.. det må da være ny rekord på svar på innlegg! hehe Leter på lovdata jeg, men finner ikke no. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Kan du være litt mer spesifikk om hva du leter eter, så står jeg klar de neste 5 minuttene til å lete videre.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Solheim Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Leter egentlig bare etter den loven/regel som sier at det er tillat å lytte på en scanner. Mener den er fra 1998 eller no. Før den tid var det jo forbudt å lytte vettu Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Det er lov å lytte på alle frekvenser i Norge i dag. Du har derimot ikke lov til å fortelle noen om det du hører, så om du forteller kompisen din at du nettopp hørte en tredje kompis bli hentet av ambulanse eller en politibil så gjør du et lovbrudd. Nøyaktig hvor dette står i Norges Lover er jeg ikke sikker på Fælt så hyppig du var på å sitere andre nettsteder i dag da Frode? Jeg vil anbefale å bli medlem i Scanernytt, da det er radioer og scannere det handler om der inne. De har også en flott fil (satt opp som en standard Microsoft "Hjelp" fil) som inneholder alle slags frekvenser og maler for å forstå det som blir sagt over frekvensene (Regner med det er bl. a. her Frode har vært å hentet ut info). Det er i allefall bedre det, enn at folk henter informasjon reservert for medlemer på et annet forum for å så legge den infoen ut her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Solheim Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Det er lov å lytte på alle frekvenser i Norge i dag. Du har derimot ikke lov til å fortelle noen om det du hører' date=' så om du forteller kompisen din at du nettopp hørte en tredje kompis bli hentet av ambulanse eller en politibil så gjør du et lovbrudd. Nøyaktig hvor dette står i Norges Lover er jeg ikke sikker på [/quote'] Jeg er klar over at det er lov. Men, skulle bare likt å finne det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Solheim Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Her er den: Post og teletilsynet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 De sikter til vegtrafikkloven og da er det helt sikkert denne seksjonen § 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk. Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd. Tilføyd ved lov 8 juni 2001 nr. 30. Og jeg som hadde tenkt å bli Storm Jeger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Men det som omtales i vegtrafikkloven kan vel neppe kalles for en "scanner", eller hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ja, faktisk Gunnar så kan scanner omfattes av den loven der ja. Det fordi du blir varslet om en kontroll. Likeså hvis du har GPS utstyr i bilen som varsler om ATK (Automatisk Trafikk Kontroll). I beste fall, så kan du bli straffet dersom du varsler motgående trafikk om en møtende kontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.