Gå til innhold

"copyrights" på checklists?


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Litt pirk:

S-61N er ikke en Sea-King.

CHC sine S-61N maskiner er Sikorsky produkter,mens Sea-King er et Westland produkt med endel forskjeller opp mot Sikorsky.

(en Sea-King er i utgangspunktet en militær ASW maskin)

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tar opp en litt gammel tråd som fortsatt interesserer meg. Hvorfor finnes det så få entautiske checklister?

 

Og når det gjelder Sea-King som militær: Snakket med en helikopterpilot i CHC her en dag. Han har vert med en stund, og kunne fortelle meg at den store "gropen" i Sea-Kingen er fra da det var militært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Checklister er vel copyright beskyttet som alt annet skulle jeg tro, hvis det står en copyright sak i dokumentet som inneholder checklista. Når det er sagt, så finnes det jo mulighet å kjøpe sjekklister fra spesielle firma i spesielle formater til forskjellige flytyper. Har de tillatelse fra produsenten, eller er det royalties inne i bildet? Eksempelvis Sporty katalogen tilbyr en mengde sjekklister.

 

Men jeg har sett siter som har fulle checklists, skrevet om til enten pdf eller ms-word eller noe i den duren. Skal si fra hvis jeg finner den siten, for den hadde en del bra saker til småfly i hvertfall.

 

Checklista til C421B'en er forresten klar - 13 A5 sider, skrevet av for hånd - yuck! Brudd på copyright? Kanskje, men satser på at ingen protesterer. Er i hvertfall ikke bare scannet inn og gjort på enkleste måte "[smil]"

 

Men jeg er også litt intressert. Kan jeg nå copyrighte denne checklista mi, som jeg har egenhendig stjålet fra en annens dokumenter, hvis brudd på copyright står ovenfor Cessna? Kommer selvsagt ikke til å gjøre det, men det hadde jo vært intressant å visst. En liten tanke bare...

 

Eller finnes det kanskje ingen copyright på sjekklister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...