Gå til innhold

En stor skjerm, eller 2 mindre skjermer?


Vidar Solheim

Anbefalte innlegg

Jeg ville sagt enten en eller tre. Hvis du har to vil synspunktet havne midt i skjøten mellom skjermene..

 

Godt poeng! :) Men, får man bedre følelse av å ha en stor skjerm? evt larett?

Jeg tenkte mest i forbindelse med helikopter, har planer om kjøpe meg cyclic, collective og pedaler. Og et godt sete! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Benytter selv en 30" på en maskin og 3x21" på en annen (dette er to adskilte FS-systemer).

 

Prismessig vil du komme best ut av en treskjermsløsning. En 24" koster rundt 2.000 Kr, men da må du ha Matrox tripleHead2Go i tillegg. Denne koster ca. 2.500 Kr (digital edition). Da er du oppe i ca. 8.500, som fortsatt er billigere enn en høyoppløselig 30", som raskt kan komme opp i over 10.000 Kr. Du vil også få et bedre perspektiv med 3 mellomstore skjermer kontra en stor.

 

Projektor blir en meget kostbar løsning, i og med at en HD projektor koster over 10.000 Kr. Instrumentene vil jo være unormalt store og langt borte. Da bør du ha en egen skjerm til instrumentene.

 

Vil heller ikke anbefale en lavoppløselig 30" skjerm. Skal du benytte VC i moderne cockpiter, så blir oppløsningen for dårlig. Husk at du sitter jo med nesa noen cm. unna skjermen.

 

Min erfaring er følgende:

En høyoppløselig 30" (2560 x 1600) skjerm er utrolig bra når jeg benytter VC (Virtual Cockpit View) med TrackIR. De tre skjermene som jeg har, er for utsyn i 2D view. Da vil dem gi et godt perspektiv.

 

Skal du benytte 3 skjermer, så påse at du kjøper skjermer med størst mulig oppløsning (du må sjekke at TripleHead2Go takler oppløsningen). Da vil detaljene i en god VC være godt synlige. Det er jo verdiløst at skjermen er stor, når en VC er så gromsete at du knapt ser brytere.

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Samsung 46" LCD som kjører 1920x1080.

 

Jeg synes personlig at en stoor fungerer bedre enn både to og tre mindre når jeg flyr helikopter. Det har nok noe med FOV, som blir litt langt og smalt for helikopter. Nå flyr jeg kun i VC med full HD.

 

Når det gjelder fly hadde jeg foretruket tre. Jeg har testet det meste, når jeg hadde simmen i kjellerstua... Også bakprojisering, som er optimalt for helikopter. Har du plass er en HD projektor ikke så dumt.

 

Nå har ikke jeg video av mitt oppsett, men det var ganske likt dette (sjekk hyfly på hovercontrol.com)

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...