Gå til innhold

VATSIM / IVAO


Mikkel Ellingsen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vatsim er et godt innarbeidet merkenavn. Derfor var det selvfølgelig VATSIM jeg valgte når jeg ønsket å teste online flyving.

 

Men så kjøpte jeg meg FS Commander (et veldig greit program forøvrig), som også gir en fin visuallisering av online trafikk. Jeg la merke til at det var en IVAO knapp der også, men det intresserte meg egentlig ikke.

 

Men en lørdag formiddag trykket jeg på denne, og oppdaget at det fantes langt mere trafikk på dette nettet.

 

Selv om jeg ble imponert av FSInn, virker det som om utviklerne ikke er aktive mer? IVAO har derimot sitt eget software- og flybibliotekteam, særlig det siste synes jeg er en fordel. På Vatsim hadde jeg valget mellom primitive fly med SB, eller feilrepresentasjon med FSInn.

 

Men det som forundrer meg, og som jeg egentlig lurer mest på, er hvorfor så få Norske bruker IVAO?

 

Jeg har ingen særlig tilknyttning til noen av disse nettene, og er medlem begge steder, men hvorfor har stort sett resten av Europa beveget seg over på et annet nett, og ikke Norge?

 

Jeg antar at svaret kan være en særlig god VATSIM organisasjon her Nord, men kanskje også andre grunner?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi begynne med et sitat fra deg selv, Mikkel;

Dessuten bruker stort sett resten av Europa Ivao, med unntak av Storbritannia og Norge,

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=465586&page=2

 

Står du fremdeles ved dette? Siden du nå har laget denne tråden regner jeg med at du gjør det...

 

Da skal jeg begynne å trekke tenner...

Våre nærmeste naboland er også godt aktive på VATSIM; Danmark, Sverige og Finland har ATC rett som det er.

Videre nedover i Europa kan vi begynne med Tyskland, et land som er "beryktet" for sin ATC-dekning; de har ATC så og si hver eneste kveld, og en ganske god trafikkmengde. Tysklands nabo i øst, Polen, har også begynt å få det bra til med ATC-dekning de senere årene, mens du i vest finner et Nederland som etterhvert begynner å gjøre seg gjeldende. Og i sør finner vi Sveits og Østerike, godt hjulpet av Tysk initiativtakning...

 

Ellers er det også ATC rett som det er i blandt annet Hellas, Italia og Portugal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun kontrollsonene med striper som er betjent. Om du ser godt etter kan du se at store deler av Europa er betjent på IVAO, fra øyene utenfor Nord-Afrika i sør, til Moskva i Øst. De eneste områdene som utelukkende var betjent på Vatsim, når bilde ble tatt, var Sør-Italia, Oslo og kysten ved Kroatia/Albania.

 

Jeg kan ikke se det på noen annen måte, enn at disse bildene underbygger påstanden min om at mesteparten av Europa er å finne på IVAO, med Norge som et særlig unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standarden på VATSIM er også ofte mye høyere enn på IVAO. Mange steder på IVAO kan hvem som helst sette seg som controller uten noen som helst form for godkjennelse, på VATSIM så må alle controllere igjennom flere tester og utsjekker før de får sitte som controller.

 

Men det blir litt som Nikon / Canon, Mac / PC osv... Smak og behag, men VATSIM ER mer serriøst. ;)

 

Mathias :)

 

EDIT: One more thing. USA er nesten 100% VATSIM. Det er faktisk VELDIG lite aktivitet i USA på IVAO noe som er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din påstand var at "resten av Europa beveget seg over på et annet nett", altså burde Europa forøvrig være nok så tomt på VATSIM etter din egen påstand, noe som ikke er tilfellet.

 

En kjapp sjekk i vRoute viser blandt annet ATC i Skottland, sør-vest Tyskland, Italia, Irland, Hellas og i en god del av det forhenværende Jugoslavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men VATSIM ER mer serriøst. ;)

 

Jeg skal absolutt ikke starte noen Vatsim/IVAO krangel nå.. Men kan godt hende Vatsim har høyere kvalitet på ATC'ene, men gjør ikke at det er mere seriøst forde? IVAO er minst like seriøst som Vatsim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men det blir litt som Nikon / Canon, Mac / PC osv... Smak og behag, men VATSIM ER mer serriøst."

 

Om jeg skal fly online blir det mer seriøst for meg å ha en kontroller på radio, enn å bruke unicom. Derfor foretrekker jeg IVAO.

 

Ang. seriøsitet, det var en kar som hadde hele belgia på IVAO en dag, og det var vanvittig mye trafikk, jeg var på vei inn på Brussel, og fyren var proff, uten tvil, i allefall så langt man kan bruke ord som proff og seriøs i forb. med denne skrudde hobby'en :) Han danset med trafikken. Men det kan sikkert variere, men jeg har forløpig ikke truffet noen fjols online, hverken på Vatsim eller IVAO.

 

Men i et forsøk på å komme tilbake til det jeg egentlig lurte på, noen som har en god ide om hvorfor Norge er bedre representert på Vatsim enn IVAO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med Vatsim for en svært kort stund siden, og før jeg gjorde mitt valg studerte jeg ting litt. Spesielt her på Flightsim.no, og vaccsca.org. I Norge (der jeg elsker å fly) er det tildels mye ATC i forhold til menneskemengden som holder på med denne hobbyen, synes jeg.

 

Dette er ikke for å rakke ned på IVAO-brukere, men jeg synes at folket på flightsim.no reklamerer svært mye for VATSIM. Samtidig har man en hel del ressurspersoner (ingen nevnt, ingen glemt..men bl.a. Norwegian Eagles og ATC..) her som står på svært hardt for at VATSIM skal utvikle seg her i Norge og resten av Skandinavia.

 

Nå har man også akkurat begynt med Norwegian Online Day på søndager. Jeg har egentlig ikke tenkt noe over å flytte meg over til IVAO, rett og slett fordi mijøet på VATSIM er svært godt innarbeidet her i Norge.

 

Samtidig tviler jeg ikke på at IVAO sine controllere på APP og CTR-posisjoner nedover i Europa er svært flinke. Rett og slett pga. trafikkmengden de har. De er jo også opplært etter hva jeg har skjønt. Bekymringen for seriøsiteten i forhold til ATC på IVAO er vel TWR-controllere som nødvendigvis ikke har den egnede kunnskapen for å gjøre det på en ordentlig måte. I hvertfall ikke i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel.

 

Som Morten sier, så er nok noe av grunnen til at Norge er så mye bedre representert på VATSIM enn på IVAO at den norske divisjonen i IVAO relativt ny, med færre medlemmer og ressurssterke personer. Det norske miljøet på VATSIM derimot har eksistert over lengre tid og er godt innarbeidet.

 

Flightsim.no som har oversikt over fly/atc i Norge på VATSIM, men har det ikke på IVAO. Slike ting, og at VATSIM har ry på seg som sier at de ofte har bedre kontrollere gjør det mer populært med VATSIM.

 

Noen har etter PATCO sine dager bestemt at de ville følge med VATSIM i stede for IVAO, og flere og flere har fulgt på.

 

Da undertegnede sammen med noen andre startet opp IVAO Norge håpte vi at vi skulle klare å konkurrere med det norske VATSIM miljøet. Noe som hittil har vist seg vanskelig. Dersom vi ikke får et stort oppsving i medlemmer som ønsker å yte og å jobbe for divisjonens eksistens, så er sannsynligheten stor for at IVAO Norge forsvinner.

 

PS.

Du sier at du er medlem begge steder, likevel finner jeg deg ikke i medlemslisten til IVAO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt tilfelle av "tilfeldig blanding" mellom ivao.org og ivao.aero?

 

Angående "suverene programmer" og "aktive utviklere", mm;

Min PC skal snart ha en runde med formatering av HDD's og ny (ren) installasjon av FS. Når dette skjer skal jeg se på programvarene, både for ATC og Piloter, på IVAO. Først da vil jeg avsi min "endelige dom" mht. hvorvidt IVAO er noe for meg eller ikke. Det som blir mest spennende er hvorvidt IVAO's ATC programvare er i stand til å hamle opp med EuroScope, som er det VATSIM-programmet jeg foretrekker...

 

Og for ordens skyld; jeg kommer til å behandle IVAO-pilotene på samme måte som jeg behandler VATSIM-piloter. Den testen vil være dønn seriøs fra min side. Blir jeg skuffet vil jeg i overskuelig fremtid holde meg 100% til VATSIM.

 

Andreas;

Jeg håper det er mulig å ordne med en kjapp oppgradering fra Observer til en skikkelig ATC-rating når jeg går i gang med dette så jeg slipper unna alle "Observer-timene"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager det Gunnar, men reglementet vårt sier at dersom man vil overføre tid og rank fra VATSIM til IVAO, så må man først sitte 50 timer på IVAO. Deretter om du har Controller eller høyere rating på VATSIM så kan du overføre til tilsvarende på IVAO. Ved S1 og S2 får du ikke overført noe.

 

Les fullt reglement her.

 

Oversikt over kravene til de forskjellige rankingene finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, et klassisk kupp. Det hadde jeg ikke ventet. Hmm, det må være rimelig surt for grunnleggeren som antakelig hadde/har et juridisk eierskap til tjenesten. I slike tilfeller er den den som agerer først, som vinner. I dette tilfellet var det resten av styret.

 

Det er verdt å legge merke til for alle som en gang kommer opp i maktsitasjoner: Alltid trekk kniven først, dersom du er i tvil, ellers mister du kanskje hodet selv :)

 

En god grunn til å holde seg unna politikk og prestisje så lenge man kan... Trodde det var derfor folk brukte fs, men tydligvis stemmer ikke det heller... :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, men av og til er et kupp nødvendig. Når Fidel tok makten på Cuba, hadde kun 1/3 av befolkningen sko, og 1/2 var analfabeter. Hva som skjedde - geopolitisk - i ettertid (selv om jeg har mine meninger om det, en blokade som presset ham inn på same banehalvdel som soviet), trenger vi ikke å diskutere. :) Men folk fikk sko, utdannelse og helsevesen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min PC formateres fullt ut i dag, og jeg minner dermed om følgende løfte fra meg selv;

Min PC skal snart ha en runde med formatering av HDD's og ny (ren) installasjon av FS. Når dette skjer skal jeg se på programvarene, både for ATC og Piloter, på IVAO. Først da vil jeg avsi min "endelige dom" mht. hvorvidt IVAO er noe for meg eller ikke.

Det er antakelig noe slikt som 3 uker før jeg kan begynne å tenke aktivt på simmen igjen, men når så skjer vil jeg holde løftet mitt om å teste IVAO.

 

Når jeg så tester IVAO kommer jeg utvilsomt til å danne meg meninger om nettverket, og disse meningene kommer jeg ikke til å holde hemmelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...