Gå til innhold

FL70 eller 7000FOT??


Lars-Petter Meyer Bedin

Anbefalte innlegg

Forskjellen mellom flightlevel og altitude er at altituden måles med det lokale trykket (QNH) satt inn i høydemåleren, mens Flightlevel har standard trykk (1013.25mb) satt inn i altimeteret.

 

Når man er under Transition Altitude (publisert på approach kart og fast for hver flyplass) så bruker man det lokalet trykket. Over Transition Level (publisert i ATIS og vil skifte forandre seg med det lokale trykket) så bruker man Flightlevels, som altså er høyden du ser på altimeteret når du har satt inn 1013.25Mb delt på 100.

 

Derfor er det veldig viktig at du bruker ordene "altitude" og "flightlevel" korrekt som en bekreftelse/påminning om du er over eller under transiation altitude/transition level.

 

USA er ett av unntakslandene som ikke har det slik, der skifter man til Flightlevel ved 18000 fot over hele landet. I Europa vil Transition Level vanligvis være mye lavere, ofte 4-7000 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du skille to ting: Transition Altitude og Transition Level. Begge disse begrepene handler om høyde der du bytter fra fot til FL eller fra FL til fot. Det er også på disse høydene du går fra å bruke QNH til å bruke standard QNH (1013).

 

TA brukes når du er på vei opp, altså fra fot til FL, og er en konstant høyde som ikke forandres, men som er fastslått i flyplasskartene. Denne er også ofte den samme i hele landet, i Norge er dette 7000ft. Alt forbi 7000ft omtales som FL (FL075<).

 

TL er det som brukes på vei ned, og bestemmes utifra trykket og flyplassens TA. Alle høyder under aktuelle TL omtales som fot. For å finne TL trenger du en tabell. Mange kontrollere skriver TL i sin ATIS, så du slipper å tenke på det.

 

Hvordan du bruker TA og TL er opp til deg selv (company proceedure), om du vil bytte nøyaktig på den høyden, eller om du vil bytte når du blir klarert til en høyde forbi den høyden. Håper det var forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden TA vel er 18000 fot i US of A er det ikke så merkelig at de klarerer deg til 7000 fot der, men sålenge du blir klarert til en flight level over transition altitude er det jo greit om du stiller om til 1013 slik at du klatrer til korrekt høyde.

 

I Europa har jeg opplevd TA fra 3000 fot og opptil 11000 fot.

 

Jammen for pokker da, jeg trodde ikke jeg var så treg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...