Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hva er forsjell på FL70 eller og 7000fot?? Når jeg jeg tar readback på klareringa,er spesielt Svenskene og danskene så innmari opptatt av at jeg sier climb fl70.Jeg har vel flydd for mye i USA,der sier man bare climb 7000 osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Forskjellen mellom flightlevel og altitude er at altituden måles med det lokale trykket (QNH) satt inn i høydemåleren, mens Flightlevel har standard trykk (1013.25mb) satt inn i altimeteret. Når man er under Transition Altitude (publisert på approach kart og fast for hver flyplass) så bruker man det lokalet trykket. Over Transition Level (publisert i ATIS og vil skifte forandre seg med det lokale trykket) så bruker man Flightlevels, som altså er høyden du ser på altimeteret når du har satt inn 1013.25Mb delt på 100. Derfor er det veldig viktig at du bruker ordene "altitude" og "flightlevel" korrekt som en bekreftelse/påminning om du er over eller under transiation altitude/transition level. USA er ett av unntakslandene som ikke har det slik, der skifter man til Flightlevel ved 18000 fot over hele landet. I Europa vil Transition Level vanligvis være mye lavere, ofte 4-7000 fot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Her må du skille to ting: Transition Altitude og Transition Level. Begge disse begrepene handler om høyde der du bytter fra fot til FL eller fra FL til fot. Det er også på disse høydene du går fra å bruke QNH til å bruke standard QNH (1013). TA brukes når du er på vei opp, altså fra fot til FL, og er en konstant høyde som ikke forandres, men som er fastslått i flyplasskartene. Denne er også ofte den samme i hele landet, i Norge er dette 7000ft. Alt forbi 7000ft omtales som FL (FL075<). TL er det som brukes på vei ned, og bestemmes utifra trykket og flyplassens TA. Alle høyder under aktuelle TL omtales som fot. For å finne TL trenger du en tabell. Mange kontrollere skriver TL i sin ATIS, så du slipper å tenke på det. Hvordan du bruker TA og TL er opp til deg selv (company proceedure), om du vil bytte nøyaktig på den høyden, eller om du vil bytte når du blir klarert til en høyde forbi den høyden. Håper det var forståelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Siden TA vel er 18000 fot i US of A er det ikke så merkelig at de klarerer deg til 7000 fot der, men sålenge du blir klarert til en flight level over transition altitude er det jo greit om du stiller om til 1013 slik at du klatrer til korrekt høyde. I Europa har jeg opplevd TA fra 3000 fot og opptil 11000 fot. Jammen for pokker da, jeg trodde ikke jeg var så treg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Ok,ante at det var noe med transition ALT ja. Da er jeg på nett. Men det som er morro ,er at ATC gir meg FL190 som regel hvergang på climbout,da jeg er knapt på 2000 fot og AP engaged :grin: Det er jo greit det I USA,er det mest climb 5000 jeg får.Ofte med en vri i.flg charts :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.