Thomas Gundersen Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Nå sporer jeg litt av, men hvis det er sånn at man ved å ha flydd mye flightsim klarer å fly et ordentlig fly bra, vil man da være klart til å dra i krig etter å ha spilt masse Call of Duty og Battlefield? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Elverum Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg kan ikke se at jeg skrev at denne type simulator er like bra som en sim til 130 mill. Poenget var at også MS brukes i kommersielle simulatorer. Jeg tror du fokuserer litt vell mye på flyegenskaper til en sim. De trener på mye mer enn å fly flyet. Selvfølgelig er dokumentasjonskrav strengere for en sim som gir typeutsjekk, enn en basic FTD. FSX eller X-Planes kvalitet som treningsplattform uten et faglig rammeverk, blir til syvende og sist subjektivt. Faren for negativ læring er også stor. For meg er det underholdning, og jeg finner X-Plane mer utfordrene og korrekt enn FSX når det gjelder helikopter modellering. Det er mulig at helikoptersimmen på Brandbu er festlig, men FS er ikke akkurat kjent for sine utmerkede helikoptermodellering. Jeg tror ikke den gir typeutsjekk heller... Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomkrist Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Nå sporer jeg litt av' date=' men hvis det er sånn at man ved å ha flydd mye flightsim klarer å fly et ordentlig fly bra, vil man da være klart til å dra i krig etter å ha spilt masse Call of Duty og Battlefield? [/quote'] Nå lærer du vel egentlig ikke hvordan man bruker ett våpen, slik du gjør i militæret ved å spille i battlefield. Tenker på ladding, hvilke knotter som du skal dytte på osv..I fs'en lærer du faktisk endel om praksise ting ved å fly:P Det er vel forskjellen på ett action spill og ett simulatorspill. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Elverum Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Man trenger ikke så mye trening for å være kanonføde :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Min erfaring med ekte simulator er at disse heller ikke er helt perfekte. FSX har sine svakheter, men det har de ekte simulatorene også. Er umulig å få en flysimulator 100% identisk med virkeligheten. Min erfaring er at de ekte simulatorene er mye mer sensitiv enn det å fly på ordentlig. Synes ikke FSX eller X-plane er ille i det hele tatt i forhold til ekte flysimulatorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Grattis med dagen Jan...:-) agree.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Grattis med dagen Jan...:-) agree.. Hjertelig takk, Geir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Dette er litt mer komplisert enn folk tror. Skal ta ett eksempel for å illustrere. Mange vet at B757 og B767 er ganske like i performance. Roll rates f.eks er ganske likt. Hvis vi nå ser på max yoke roll utslag på disse to flyene, så vil vi finne; B757 ca 90 grader B767 ca 45 grader Med andre ord, den EKTE B767 vil FØLES MYE MER SENSITIV enn B757'n i real selv om de har omtrent samme roll rate. Dette til tross for at 767'n er mye større og tyngre enn 757'n. Samme roll utslag på yoke'n vil altså gi ca dobbelt så stor rollrate på 767'n. Vi ser altså at selve yoken på både det ekte flyet og utstyret du bruker i simmen har enormt mye å si spesielt i ROLL. En B757 i simmen med en joystick som beveger seg 30 grader mot 90 grader yoke i real vil føles feil dersom max rorutslag er likt. Som X-Plane flydesigner velger jeg da å dempe rollrate på flyene mine da jeg vet at de aller fleste bruker joystick eller yoke som gir mindre utslag enn real. Dermed kan de fleste fly flyene "out of the box" uten å måtte justere for mye med kontrollene. Men dette er opp til hver enkelt designer policy. Når det gjelder PITCH, blir saken bedre da både joysticken og den ekte yoken flytter seg omtrent like f.eks ca 20-30 grader. Etter min mening ligger X-Plane langt forran på "følelsen" da flightmodel også tar hensyn til andre faktorer som påvirker kontrollene som - Propwash - Downwash - Wake - Slip - Torque - Gyration - AoA - Hydrauliske forsinkelser - etc. I real har jeg fløyet PA-28 og DA-40, og disse er veldig forskjellig i følsomhet. PA'n har yoke og DA'n har stkke. PA'n må du bruke muskler på og DA'n kan du fly med fingertuppene... . Dette handler altså i stor grad om - Ditt sim utstyr - Flyet du skal simulere - Den som har bygget sim flyet - Simmen du bruker - dine joystick settings Kan også nevne at f.eks en B777 vil det ta ca 0,7 sek fra du gir roll input til flyet faktisk begynner å rolle. Dette kommer av wing twist og flex. Litt avhengig av fuel i vingene, fart etc. Radii of Gyration vil også forrandre seg med mengde fuel og påvirke roll akselerasjonen Så verden er en del mer komplisert MSFS M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.