Gå til innhold

Med Cessna Citation Mustang til NZQN


Gjest Jon Ola Gisnås

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Ola Gisnås

Har vært i "heavy metal" humør stort sett hele vinteren, så dette ble en ny opplevelse. Cessna Citation Mustang er en lettvekter, maks TOW på 8645 lbs. Den kan fint cruise på FL350-390 men er langt fra noen airliner når det gjelder å klatre til disse høydene.

Som vanlig la jeg ut på tur etter å ha skummet manualen, og da finner man ut at den er grei å ha ved siden av ;) Nok om det, her er noen bilder av den flotte lille fuglen.

 

Står parkert på NZAA. En egen funksjon i Auxiliary Control Panel lar deg tilkalle fuel truck bl.annet :) morsomt.

1.jpg

 

Har startet opp og begynner å bli klar til å taxe til RW 5L

2.jpg

 

Kommer meg i lufta

3.jpg

 

Tjaa.. skulle vell klart å overleve her

4.jpg

 

En liten titt på VC. Må innrømme jeg har litt igjen før jeg får vent meg til denne. Mye knapper og menyer :) Kan f.eks sette på musikk (enellerannen gitar sak som snurrer og går) til folka i kabinen ;)

5.jpg

 

Her er chart for approachen jeg hadde tenkt å fly ikveld. I følge ASA er været i Queenstown bra for flyging, ingen vind og klar sikt.

6.jpg

 

Saken finnes hos flight1. Tror jeg skal ha noen timer før jeg evt. velger å anbefale eller ikke. Det er lovet en tutorial fra en som flyr dette flyet i virkeligheten, og det trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Jon Ola, både dem og flyet så spennende ut. Ikke FMS ser det ut til, men flyet har vel en bra GPS?

 

Håper du vinka godt med vingene til Gunnar ut av Auckland International på vei til "the definite adventure capital of the world"? Skulle forresten ikke forundre meg om du vel framme der mellom fjellene skulle treffe på Jack Osbourne i full gang med en eller ny serie med rel. friske innslag av div. nokså kraftig Adrenalin-frigjørende aktiviteter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Ola Gisnås

Edit: Det er mulig å laste ned brukermanual for flyet hos flight1 før man kjøper flyet: http://flight1.100megabyte.com/manuals/mustang_pilots_guide.pdf

 

Den er utstyrt med et G1000 system (GPS), to store PFD (en på hver side) og en diger MFD i midten. I tillegg har den en keypad med bokstaver og tall som du bruker til å trykke inn forskjellige ting. Har som sagt ikke full oversikt over alle mulighetene enda, men man kan knotte inn flightplan, laste avganger og approacher. Den lille tassen er rimelig responsiv på stikka også, en liten overgang kan man si fra MD-11 :)

NZQN er jo et lite adrenalinrush i seg selv, tricky innflyging. Og det blir ikke bedre av at ASA, som lover 0 knots vind, slår til med 20 knots sidevind ved landing.. :) Som sagt, trenger litt tid med dette flyet før jeg kan felle noen dom. Satt å bladde litt i de forskjellige sidene på MFD´en på tur nedover fra NZAA, og det er MYE her :)

 

Slenger ut et par ekstra bilder:

En pilot i setet, fra AUX controlpanel (som kan nås fra en clickspot) kan man skru på en pilot til viss man vil. Ikke det at han kommer til å hjelpe deg stort ;)

7.jpg

 

Begynner å bli litt fjell å se på:

8.jpg

 

Greit med detaljer:

9.jpg

 

Over Slope Hill VOR, på en lengre outbound leg på radial 232.

10.jpg

 

Hadde et bilde fra replay av selve landinga, men det er ikke stort å se på.

 

Kan jo legge til at jeg også har landa MD-11´ern her, bare for morro skyld.. Skal si jeg måtte stå på bremsene vell nede :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye flotte bilder og litt fristende reklame der Jon. :)

 

Skal se litt på den manualen der. Savner realismen i det å kunne selv kunne legge inn en hel rute (ikke bare D->)i GPS'en når man sitter i flyet på bakken og forbereder flyturen. Dessuten å også kunne endre den underveis ettersom ferden skrider frem, annen trafikk tillater og ATC gir ruteendringer. Akkurat dette er man dessverre svært dårlig bortskjemt med i MSFS selv dog i ganske avanserte maskiner, men uten et FMS. Kun vanligvis at man på forhånd må ha laget ruta i den innebygde default flyplanleggeren, for så å overføre denne. :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder, ja. Kan vel ellers nevne at det er rwy's 05R og 23L som benyttes, 23R og 05L benyttes kun dersom dersom 23L/05R ikke er operativ, noe som stort sett vil skyldes vedlikehold av banen. 23R/05L er normalt å betrakte som en taxebane, og er spesielt godt brukt av diverse "heavy's" på vei til eller fra den internasjonale terminalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Ola Gisnås

Når det gjelder funksjonalitet, dette er det som listes opp på flight1 sine sider:

 

Mustang-specific G1000 functionality

- Multi-page user interfaces on both the PFD and MFD

- Inset mini-map on the PFD

- New! WAAS instrument approaches - allowing ILS-like approach accuracy for non-ILS-equipped airports within the U.S.

- Advanced FADEC engine power management system with virtual Takeoff, Climb, and Cruise detents

- Autopilot supports ROL, HDG, VOR, LOC, and GPS lateral modes

- Autopilot supports ALT HOLD, ALTS, PIT, VS, and FLC vertical modes

- Flight planner can be operated independently from the FSX planner - add/delete waypoints, etc. on the fly

- Flight planner automatically imports FSX flight plan if one is loaded

- CAS (Crew Alert System) indicators

- Audio panel music player (supports ".wav" file format)

 

Includes original song, "Here and Now", written and performed by Dave Blevins

 

Videre:

- All gauges and switches fully functional (within the limitations of FSX) and clickable

- Audible switch and knob sounds

- Independent reading and cabin lights

- Working Cabin pressurization system

- Dim-able panel/panel lighting

 

Om dette betyr at den er fullt funksjonell får de som vet mer om systemet uttale seg om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...