Ruben Frydstad Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 kofer flyr spanair bodø-tromsø det er ikke normal det vel? fra Bodo 16:20 Las Palmas JK1314 Spanair 17:10 Tromsø JK1367 Spanair Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Noe snodig formulert innlegg, men det er så.. Har intet fasit svar, men for meg virker det som dette er en typisk "plukk opp" rute. Flymaskinen flyr fra Las Palmas med norske charter turister, lander i Bodø. Her blir de som bor i Bodø/omhegn satt av, før man setter av siste rest i Tromsø. Regner med at de evt. bytter crew her, eller blir natten over for å fly ruten i motsatt rekkefølge. Det er også mulig at flymaskinen "ferge" flys over til Tromsø, altså at flymaskinen er tom, slik at den kan fly fra Trømsø til en annen destinasjon, evt. samme. Man flyr ikke en tom flymaskin tilbake til Spania vet du. :grin: Correct me if i'm wrong. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben Frydstad Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 ja det kan vær det men det fløy to spanair fly opover oss fra las palmas det er vist mange som er utenlands i juletia og skal hjem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 JKK1367 (den vanlige Tromsø-ruta) kommmer direkte fra Las Palmas, lander i Bodø for såkalt "tecnical stop" - refuelling til åtte tonn - før den fortsetter til Tromsø. Så snur den og går til Las Palmas som JKK1368 med mellomlanding (fuelstop) i Madrid. JKK1313 står nå i Bodø, og returnerer som vanlig til Las Palmas som JKK1314. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben Frydstad Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 ja takk for svaret Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jøss, det var meget informativt Roald! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben Frydstad Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 da var begge i luft for 10min siden de lette rett et er kverandre den første tørna mot sør den andre mot nord skulle tat bilde av de men det ble for mørkt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 [color:#FFFFFF]___________________________________[/color]. [color:#FFFFFF]__________________________________[/color],[color:#FFFFFF]__________________[/color]. [color:#FFFFFF]_____________________________________[/color]. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ivar, det er utrolig hva man finner ut på Avinors sider, samt riktig frekvens på Uniden Det som nok forvirret litt, er at Bodø normalt ikke er bensinstasjon for Tromsø-bussen. Vanligvis er det Madrid både nordover og sørover. Denne gangen var Bodø-stopp planlagt. Mottakskomité var på plass hos SGS, og ATC hadde FLP klar fra BOO til TOS - forøvrig en ROSVI 7A dep. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Dette høres snodig ut og DYRT.Hadde det ikke vært bedre økonomi å sette inne ett større fly på ruten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Dette høres snodig ut og DYRT.Hadde det ikke vært bedre økonomi å sette inne ett større fly på ruten? Dyrt?Neida.Icelandair fløy en tom 752 tilbake fra GCLP til Keflavik de for noen uker siden.FL400 OG FL410 heleveien. 13-14000 Kg fuel,gone...... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei Einar! AV 320-familien har 321 range som bare overgås av Torbjørns 319. Når Spanair har MTOW på 92 tonn og trykker 215 PAX inn, blir det butikk selv med en fuelstop. Fra Las Palmas og nordover ser Bodø ut til å være ytterpunktet uten regulær fuelstop - svært sjelden er den nede i Madrid. Både EVD- og TOS-bussene har fuelstop i LEMD. vi har jo tidligere diskutert Spanairs vegring mot å ta av østover i Bodø - full last og begrenset climb Takeoff mot vest er mer regelen, selv med opptil 17 kts tailvind. I dag tok den imidlertid av østover. For noen uker siden fikk den ny slot-tid etter start-up og påbegynt taxiing, og da var det diskusjoner om han måtte tilbake til stand for å toppe tanken før den gikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei Roald. Høres fornuftig ut det du sier.Dette er helt sikkert gjenomtenkt og regnet ut hundre ganger i kroner og ører om hva som lønner seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.