Gå til innhold

Gullkorn i feilrapporter


Rune Koppen

Anbefalte innlegg

Gullkorn i feilrapporter

 

 

 

 

Qantas er det australske luftfartsselskapet. Etter hver flyvning fyller piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever reparasjon eller rettelse. Blanketten er et stykke papir, som piloten fyller ut, og som mekanikerne deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringer de har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste flyvning.

 

Her er noen virkelige registrerte klager over manglende vedlikehold og problemer, som piloter hos Qantas har levert inn, samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert.

 

Det sies forresten at Qantas er det eneste større flyselskap som aldri har hatt en alvorlig ulykke!

 

P = Problem innberettet av piloten.

S = Svar noteret av mekanikeren.

 

P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes.

S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side!

 

P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard.

S: Der er ikke installert automatisk landing på dette flyet...

 

P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring.

S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i uorden!

 

P: Et eller annet sitter løst i cockpitten.

S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten.

 

P: Døde insekter på frontruten.

S: Levende insekter er i restordre...

 

P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes.

S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden!

 

P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel.

S: Beviset fjernet!

 

P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig høy.

S: Lyden i samtaleanlegget innstallet til et mer troverdig nivå...

 

P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast.

S: Det er liksom dét de er der for...

P: Radioen ute av drift.

S: Radioen er alltid ute av drift når den står på OFF.

 

P: Har en mistanke om sprekk i frontruten.

S: Har en mistanke om at du har rett!

 

P: Mangler motor nr. 3.

S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking...

 

P: Flyet oppfører seg rart.

S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst!

 

P: Radaren brummer.

S: Har omprogrammert radaren til tale.

 

P: Mus i cockpitten.

S: Katt installert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullkorn i feilrapporter

 

Quantas er det australske luftfartsselskapet.

 

Det sies forresten at Quantas er det eneste større flyselskap som aldri har hatt en alvorlig ulykke!

 

Det finnes ingenting fly relatert som heter Quantas, derimot er det flyselskapet QANTAS du tenker på.

 

#2. Hawaiian Airlines. De har ikke hatt en ulykke på de 70(?) årene de har operert, og er de eneste i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig var liksom en del av vitsen det med navnet da men rettet det opp.Synes vel at dere henger dere vel litt opp i det som liksom ikke har noe med dette å gjøre.Men men her skal alt være alvorlig og straight.Fikk denne av en som jobber i et flyselskap tør ikke si hvem selskap for da blir det vel 2 sider skriving om det.Men jeg rettet opp til riktig navn da på det selskapet at alle kan forstå det hehe.

God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...