Rune Koppen Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Gullkorn i feilrapporter Qantas er det australske luftfartsselskapet. Etter hver flyvning fyller piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever reparasjon eller rettelse. Blanketten er et stykke papir, som piloten fyller ut, og som mekanikerne deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringer de har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste flyvning. Her er noen virkelige registrerte klager over manglende vedlikehold og problemer, som piloter hos Qantas har levert inn, samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert. Det sies forresten at Qantas er det eneste større flyselskap som aldri har hatt en alvorlig ulykke! P = Problem innberettet av piloten. S = Svar noteret av mekanikeren. P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes. S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side! P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard. S: Der er ikke installert automatisk landing på dette flyet... P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring. S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i uorden! P: Et eller annet sitter løst i cockpitten. S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten. P: Døde insekter på frontruten. S: Levende insekter er i restordre... P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes. S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden! P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel. S: Beviset fjernet! P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig høy. S: Lyden i samtaleanlegget innstallet til et mer troverdig nivå... P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast. S: Det er liksom dét de er der for... P: Radioen ute av drift. S: Radioen er alltid ute av drift når den står på OFF. P: Har en mistanke om sprekk i frontruten. S: Har en mistanke om at du har rett! P: Mangler motor nr. 3. S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking... P: Flyet oppfører seg rart. S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst! P: Radaren brummer. S: Har omprogrammert radaren til tale. P: Mus i cockpitten. S: Katt installert. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Der var den igjen, ja, og like festlig som alltid! :grin: Siter
Rune Koppen Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Skrevet 9. desember 2008 Ja ikke sant vet den har vært her før men kansje ikke alle som har sett da da vet du. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Quantas??? Never heard of them. Men utrolig morsomt uansett. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Gullkorn i feilrapporter Quantas er det australske luftfartsselskapet. Det sies forresten at Quantas er det eneste større flyselskap som aldri har hatt en alvorlig ulykke! Det finnes ingenting fly relatert som heter Quantas, derimot er det flyselskapet QANTAS du tenker på. #2. Hawaiian Airlines. De har ikke hatt en ulykke på de 70(?) årene de har operert, og er de eneste i USA. Siter
Rune Koppen Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Skrevet 9. desember 2008 Er det mulig var liksom en del av vitsen det med navnet da men rettet det opp.Synes vel at dere henger dere vel litt opp i det som liksom ikke har noe med dette å gjøre.Men men her skal alt være alvorlig og straight.Fikk denne av en som jobber i et flyselskap tør ikke si hvem selskap for da blir det vel 2 sider skriving om det.Men jeg rettet opp til riktig navn da på det selskapet at alle kan forstå det hehe. God jul Siter
Even Moe Egenes Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Aaah, visste jeg ikke, men takk! Prøver bare å lære vekk noe, kunne være du ikke visste det! Er veldig fine de der, har sett mange før også, og det er til å le seg skakk ihjel på! Siter
Andreas Nysveen Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 FIkk denne fra en kolega for litt siden, men hadde glemt den igjen. Jeg syns det er en fantastisk samling :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 For meg virker dette heller som en intern spøk. Måten teknikeren alltid er så "morsom" på passer seg vel umulig inn mellom permene på den tekniske dagboken? Uansett, artig lesestoff. :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.