Gå til innhold

En liten flyhistorie


Andrew Thomsen

Anbefalte innlegg

Onsdag kveld skulle jeg fra Gardermoen til Kjevik med SAS, tror avgangen var 1950. Endelig plassert ombord i maskinen fikk vi så greie på at det var for mye tåke på Kjevik til at man kunne lande. Så der ble vi sittende ved gaten en halvtime, og så ble avgangen kansellert.

 

Da var det bare å tusle inn i terminalen igjen og bli sittende et par timer. Endelig kom det beskjed at vi var booket om til SK227, avgang 2150. Meen...igjen ble vi sittende i maskinen og vente. Fikk da høre at Norwegian hadde kansellert sin avgang. Likevel prøvde SAS. Vi tok av og fløy nedover, for så å bli liggende i holding over Svensheia cirka 20 minutter. Så endret motorlyden seg og jeg skjønte de ville gjøre et forsøk. Fra vinduet kunne jeg endelig se kjent landskap over Kristiansand on approach rwy 04. Men neida...der kom det peising på motorene, og atter inn i holding en stund. Til slutt gikk nesa opp og jeg tenkte i mitt stille sinn "Welcome back to ENGM". Hvorpå vi landet på Gardermoen godt over midnatt, og endte opp på Thon hotellet. Nattmaten min ble peanøtter, Pepsi samt en stk Braastad konjakk for å slukne raskt :grin: Synd at flyturen ikke foregikk i dagslys, for da hadde jeg i det minste sett litt!

 

Kom endelig hjem i går med avgang Gardermoen 1250. Fint vær, beste måten i verden å nyte kaffen på fra sete 1A. Ros til SAS, ingen skal komme og si at de ikke prøvde :smile:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med den historien. Fulgte godt med på dere visuellt og på Scanneren.

Maskinen var for tung for 22,grunnet 4 knops tailwind. Og etter å ha sirklet over SVA en liten periode ble det oppdaget et lite hull i tåka som de prøvde på. Så det ble faktisk en Visual approach til 04, men Kappern brøt på short final. La seg i holding over Birkeland sammen med Fokker'n fra Bergen. Men når han skulle prøve på nummer to kansellerte han og gikk rett til ENGM igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS sin rute til Kjevik kl 21.50 kom seg iallefall opp i lufta :D. Jeg er stuer for Røros som har ansvaret for handlingen av Norwegian og vårt fly var ferdig lastet og klar til avgang kl 1800. Satt og venta på å få pushe, men pga tåke på Kjevik måtte pushinga vente. Vi satte oss på pauserommet i påvente av klarsignal for å pushe, men etter 2,5 timer var det enda like ille på Kjevik så flyet måtte tømmes.

 

En annen historie fra samme kveld var at flyet til TOS måtte tømmes og passasjerene måtte bytte fly pga Norwegianteknikerne fant ut 5 min før avgang at flyet (KKA) hadde sommerdekk og kunne derfor ikke lande i TOS!!!! Det er så godt å være stuer i flerfoldige minus og vite at Norwegian ikke har styr på hvilke fly som kan reise hvor før 5 min før avgang! Kan si det sånn at det vanket et par oppgitte fjes på oss stuerne på det flyet der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan tenke meg det ikke bare er passasjerer som blir oppgitte i en sådan situasjon, det er nok mye ekstra styr for handling også. Den der med sommerdekk var jo ekstra morsom. Ikke bare meg som er seint ute med bilen...noen er også sent ute med flyet. Har dere ikke snow-grip da? :grin:

 

Kim Jørgen:

 

Hvor ble det av Fokkeren, forresten...måtte den og returnere? Mener jeg hørte noen rykter fremme på Kjevik, mulig jeg tar feil.

 

PS: Mener den vi fløy med 21.50 var en 800 uten winglets. Stemmer dette? Ellers fløy jeg 800 *med* winglets til Trondheim på Søndag. Skulle liksom være "business class", men seat pitch lignet mer på "charter"...hadde mye mer plass på firehundren fra Kjevik.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokkern fikk ei lomme på 04 og kom seg ned. Så bare den smalt hardt nedi og forsvant inn i tåkehavet. Etter det tror jeg ikke det kom noe.

Men det som var rart var at SK2884 fra CPH ble kansellert,mens SK2885 som går til CPH om morgenen gikk som vanlig. Så hvor den maskinen kom ifra lurer jeg litt på.

 

Ikke rart du fikk charter-tendenser i den -800'en, alle de nye -800 maskinene med winglets skulle egentlig til Air Europa, men SAS kjøpte opp orderen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solid understell på de Fokkerne, og de er jo mindre enn en 737. Well Fokked :grin:

 

Skjønner heller ikke det med CPH flyene, men har inntrykk at en god del maskiner overnatter på Kjevik for så å dra avgårde tidlig på morgenen? Tydeligvis kom SK2885 opp fra intet.

 

Åttehundren hadde også tekst på spansk under matbrettene, og noen av de var teipet over. Jepp skjønner tegninga nå :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...