Gå til innhold

Ålesund - London med Norwegian!


Anbefalte innlegg

banner_norwegian.png

 

SAS har lenge hatt stor suksess med sin direkterute fra Vigra Lufthavn Ålesund til London Heathrow Airport, og Norwegian vil ikke være noe dårligere. Flyene til SAS har vært fullbooket og Norwegian kjenner sin besøkstid. SAS raser nå mot hovedkonkurenten og har koblet konkuransetilsynet inn i saken. Norwegian på sin side sier de ikke har gjort noe galt i å sette opp direkteruter fra Vigra til Heathrow.

- Det blir heller et bedre tilbud en hva SAS i dag kan tilby, sier Norwegians toppsjef Bjørn Kjos.

SAS på sin side hevder avinor har brutt avtalen de hadde på ruten.

 

I går (12. November) gikk den første ruten fra Vigra til Hethrow med Norwegian, og skal vi tro lufthavnsjef ved Ålesund Vigra Lufthavn Tor Hånde, vil det ikke være noe problem å fylle opp både flyene SAS setter opp to ganger i uken og de Norwegian nå skal fly- De også to ganger i uken.

- Vi har hatt svært stor pågang på rutene og det ser ut som sunnmøringene pakker kofferten for å oppleve noen dager i storbyen, ler Tor Hånde.

(Historien er oppdiktet)

 

 

Her kommer bilder! :)

 

gps.png

Litt info om turen og GPS.

 

nor1.png

Klokken er 09.04 og maskinen står klar på Vigra. Her har jeg og min danske Co-pilot Stein Carlsen akkurat ankommet etter en del planlegging sammen med kabincrewet som skal være med i dag. Cargo-dørene er lukket opp slik stuerne kan begynne å fylle på med bagasje.

 

nor2.png

Rune i tårnet på Vigra tok dette bildet av oss i det vi var klare for Push-back. kl 09.33

 

nor3.png

Vi er klarert til å ta av på Bane 07. Her taxer vi altså mot W og bort til enden.

 

nor4.png

Full throttle

 

nor5.png

Jeg og Co-pilot Carlsen fører maskine opp i luften og sier farvell til norsk jord.

 

nor6.png

En gutt som fikk komme inn i cockpit og sitte på klapp viste oss dette bilde han tok i det vi la kursen fra 07 til Heathrow. Han spurte om mail-adressen min, noe jeg selfølgelig ga han. Ellers kunne han fortelle meg at faren tidligere var flyver for Widerøe, men måtte legge faget på hyllen etter en stor skade på begge øynene.

 

nor7.png

Her har vi passert norskekysten og er for alvor på veg mot de britiske øyer. Jeg og Carlsen tar oss en kaffe og diskuterer litt løst om smått og stort.

 

nor8ew5.png

Vi har fått klarering av Heathrow Tower til å lande på 24L. Her på veg til finale. Jepp! Jeg og Carlsen har et stort problem. Det kan se ut som pitorørene har tettet seg, og vi kan ikke se hvilken fart vi har i det vi er på veg ned mot Heathrow. Vi varsler både tårnet og Norwegian hjemme. Heldigvis er både jeg og Carlsen erfarne piloter, så vi beregner farten nok så bra.

 

nor9.png

Vi er på finale 24L. Veldig travelt på Hetherow som vanlig denne ettermiddagen.

 

nor10.png

Touch-down! En mjuk og fin landing. Denne kan til og med ikke selveste paven klage på.

 

nor11.png

Etter en god del taxing er vi framme ved gate. Jeg og Carlsen er veldig fornøyd med den fine turen vi har hatt og ser fram mot flere ruter fra Vigra til Heathrow de kommende måndene.

Setebeltelyset slukkes og broen legger seg til maskinen.

 

_____________________________________________

 

Det var alt for i kveld kjære barn. Håper dere likte historien og bildene. Desverre klikka simmen i det kom fram til gate, så det ble ikke så mye bilder på Heathrow..

Ikke akkurat "Paulo-kvalitet", men håper det duger sånn någenlunde :D

Ha en fin kveld videre!

 

Mvh Mathias Røsberg Mauren - Norwegian :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder, og en god tilhørende historie!

 

Du kan i framtiden være litt mer nøye med de blur redigerte bildene, de så litt "halvveis" ut da områder som ikke burde vært blur eller versa visa var fremtredende.

 

Du må også være forsiktig når du trekker stikka i magen ved avgang, kan fort bli vondt i stumpen av slikt. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ør forsten skru av "show tail number" da det var overlapping ;)

 

Fin reportasje' date=' men jeg tror du bør laste ned den norwegian-painten i filbibloteket isteden for dender :grin: [/quote']

Det er painten som ligger i filbibloteket her :)

Er klar over overlappingen, men når jeg først hadde startet simmen og var så godt i gang med planleggingen av ruten, ja så orket jeg ikke starte det meste på nytt igjen kun pga dette.

 

Har ikke peiling hvorfor jeg kaller ruten "SK2941" ja det skal være rute nummer. Men Norwegian bruker vel DY og SAS bruker SK på sine ruter?

Er ikke inne i alt dette skjønner dere :) Skjedde i hu og hast før jeg la meg til sengs.. er derfor en del småfeil her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...