Gå til innhold

På oppdrag med NY arbedsgiver i ALASKA!


Anbefalte innlegg

Ja, da var det tid igjen! Det ser ikke ut at vi norske piloter får være i fred her oppe i nord-amerika. Ikke vet jeg hvorfor, men det kan ha noe med at vi er født og oppvokst i ett land som kan by på slående natur, samt harde værforhold til tider.

 

Det har vært en hard periode i USA den siste tiden, dette har også de lokale transportfirmaene fått merke. Klientellet hos Northern Air Cargo har hovedsaklig vært de store faste kundene, dette innebærer hovedsaklig flygning mellom de store flyplassene. Det var da på tide å søke på noe nytt!

 

Helt tilfeldig kom jeg i prat med en kollega som hadde en fetter som jobbet på forsyningslageret for US Coast Guard i Sitka. Lageret huser i hovedsak redningsutstyr for store katastrofer som olje lekkasje, skipsforlis, flom etc. Da den nærmeste basen ligger på Kodiak, ikke langt fra Anchorage fant de det svært nødvendig å ha noen flymaskiner stasjonert på Sitka også. Dette i hovedsak for å yte søk og redningstjeneste (SAR), koordineringsarbeid, overvåking av sjø og land, samt diverse oppdrag opp mot de offentlige etater, politi, brannvesen, ambulanse, forsvaret etc.

 

Jeg søkte på jobben, og fikk den! Vi har per dags dato ett fabrikknytt C206 på hjul. Vi er i påvente av vår nye Piper Cheyenne IIX, men denne står stasjonert på Kodiak hvor den venter på å bli påført US Coast Guard sine farger. Vi er derfor noe amputert i våre oppdrag for tiden, men vi yter så godt vi kan! C206'en er en svært god arbeidshest.

 

------------------------------------------------------

 

Det er en tidlig mandag morgen i Sitka. Klokken er 06:30 og undertegnede har nettopp gått på vakt, vi sitter i morgenbriefing for å vite dagens gjøremål samt værutsikter. Alaska på denne tiden av året betyr SVÆRT skiftene værforhold over kort tid, derfor er grunndig forarbeid meget viktig. Dagens plan er som følger: *Vi skal plukke opp en politibetjent i Petersburg, for så å fly han videre til en liten landsby ved navnet "Shitty Creek". Ikke la dere lure av navnet, det er faktisk en svært flott landsby som ligger perfekt til i landskapet! Dagens andre oppdrag er å komme seg tilbake til Sitka for å være på standby tjeneste. Nedenfor ser dere ruten som er lagt opp, ringene over flyplassene viser til værsituasjonen, grønt betyr flott vær, rødt betyr.. En utfordring! :grin:

fg1.jpg

 

Dagens framkomstmiddel, en herlig flymaskin! Bildet er tatt utenfor hangaren like før jeg startet med preflight inspection.

fg2.jpg

 

Jeg tar av fra bane 11 på Sitka med rolige vindforhold. Solen er så vidt på vei opp og viser vei mot vår destinasjon. Jeg blir nødt til å fly inn i dalsøkket mot Warm Spring Bay og Chatham Strait for å holde oss under skyene.

fg3.jpg

 

Været ble klarere etterhvert, her kommer solen opp over horisonten idet jeg passerer Kake. Er nå litt over halvveis på vår 40 min lange flytur til Petersburg. Forøvrig har jeg vært i kontakt med Petersburg TWR som kan fortelle meg at morgentåken fra fjellene har "rullet" ned over Petersburg. Det er for øyeblikket 1/2 SM der nede, dette blir spennende!

fg4.jpg

 

Petersburg har i utganspunktet en RVR på 4SM (6,5 km) men US Coast Guard er fritatt for disse reglene, det er piloten som avgjør om han føler det er forsvarlig å ta flyet ned. Jeg fortsetter! Jeg følger ILSen inn, problemet er bare det at den er offset, slik at man ikke kommer rett inn på banen. Det ble derfor å fly etter hovedveien i 300ft til jeg fikk flyplassen i sikte. Rullebanesikten var som kjent 1/2SM (750m) så jeg fikk virkelig kjørt meg i letingen etter flyplassen!

fg5.jpg

 

Politibetjent Jack T. var svært glad for å se meg. Han hadde kun hørt meg komme, men fikk først øye på meg når jeg taxet inn for å parkere! Jack skulle opp til Shitty Creek for å bistå den lokale sheriffen med etterforskning av ulovelig jakt i områdene der oppe. Til sammen skulle han ha med 80 kg med utstyr, samt seg selv og tjenestehunden. Det var godt vi hadde gjort gode vektberegninger før takeoff fra Sitka. Vi hadde totalt 600kg å gå når vi landet i Petersburg. Vi sjekket været nøye, samt tok en telefon til Sheriff Olden for å dobbelsjekke at de ikke var fanget i morgentåken. Phew, der var det few clouds og SCT/BKN i 5000ft. Det ble derfor besluttet at vi skulle fly IFR til vi kom ut av de værste skyene

fg6.jpg

 

Etter drøyt 20 minutter inni flyturen fikk vi vårt første "hull" som vi kunne gå ned i for å gå under skyene. Her nede var det riktig så flott Alaska vær. Bildet er tatt idet vi svingte inn mot Shitty Creek, legg merke til isbreen som kommer ned fra fjellet i bakgrunnen. Dette er så langt ute i villmarken du får det! Det er ingen veiforbindelse til selve byen, alt som kommer inn eller ut kommer luft eller sjøveien.

fg7.jpg

 

Det finnes ikke en virkelig flyplass i Shitty Creek, vi skal lande på en gressbane som man i utgangspunktet kan landes på fra alle veier! :grin: Vi flyr jo ikke cub, så vi velger å ta det lengste strekket.

fg8.jpg

 

Magnetos both, prop full, flaps down, speed 60 knts.

fg9.jpg

 

Etter en flott landing takset vi inn til hangaren på nordsiden av flyplassen. Her ble vi møtt av en staut Sherriff Olden. Mens de lastet av flyet tok jeg meg tid tilå rusle litt rundt i Shitty Creek på leting etter en dagligvarebutikk. Sheriffen anbefalte meg å besøke Old Teddy, han var landsbyens flymekaniker.

fg10.jpg

 

Jeg fant både brus og Old Teddy. Han hadde mange røverhistorier på lur, men desverre hadde jeg ikke mye tid til rådighet. Her ser dere ett bilde av hangaren til Old Teddy. Den ligger ved elvebredden. Old Teddy sitter i stolen til høyre.

fg11.jpg

 

Politibetjent Jack og Sheriff Olden takket for hjelpen og inviterte meg med på en kaffekopp, men jeg måtte videre. Man kan ikke være "lost" i fjellet når man skal være på standby tjeneste! Vi utvekslet nummer, jeg lovet at jeg skulle komme tilbake om ikke lenge, og at jeg skulle ringe Olden neste gang jeg var i området. So long guys!

fg12.jpg

 

På turen tilbake gikk vi rett opp til 11 000ft DCT Biorka Island som ligger rett utenfor Sitka. Hvis dere ser litt til høyre i bildet ser dere hvorfor det er lurt å gå opp i denne høyden når vi passerer fjellet her. Vi har fjelltopper helt opp i 10 000ft! Værmeldingen for Sitka var så som så, 6SM, lave skyer og lette regnbyger. Heldigvis var det også meldt mye bedre vær utover dagen. Turen til Sitka tok 50 min.

fg13.jpg

 

Foran våre øyne ser vi nå Sitka flyplass. Vi er snart på vei til å entre right downwind for bane 11.

fg14.jpg

 

Etter landing var det bare å gjøre seg klar for neste flytur som kunne komme når som helst. Fuel truck ble ringt, jeg gjorde klart dokumentene for å gjøre flyet klart for hasteoppdrag.

fg15.jpg

 

 

TAKK FOR AT DU BLE MED EN FORMIDDAG PÅ JOBB!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kommentarer gutter! Må innrømme at jeg jobber litt med bildene og historien bak bildene, det er jo tross alt for DERE jeg lager denne historien. :)

 

Sceneryet jeg har benyttet er jeg faktisk ikke sikker på, det jeg har innstallert er iallefall Misty Fjords, Tongass Fjords, Glacier Bay, SIRP pluss en hel drøss med andre scenery. Må innrømme at jeg ikke har helt kontroll på hvor de forskjellige sceneryene hører hjemme der oppe. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...