Gå til innhold

Trangt på Hovden i natt :)


Knut Arne Nygård

Anbefalte innlegg

I dag begynte dei på den andre utvidinga av bilparkeringsplassane ved Ørsta Volda lufthamn Hovden på kort tid.

Men om det fortset som i natt må dei snart utvide flyparkeringa også.

Ei stund i kveld stod det 5 - fem flymaskiner parkert her.

To Widerøe fly overnattar normalt, men i kveld måtte flyet som skulle til Sandane fortsetje hit.

I tillegg står her eit helikopter frå 62' nord, og ei stund var det også ei luftambulanse innom.

 

Bilde finn du her.

Rakk desverre ikkje å få bilde av luftambulansen før den stod lina opp klar for takeoff.

 

Lydfil frå kvelden: MP3 WAV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se litt fra traktene ja gitt :D

Du burde så absolut innvistere i ett tele-zoom objektiv, så vi kan få se flere bilder fra kjære Hovden.

 

Ante ikke at det var så mye trafikk/maskiner parkert der på en gang. Tror jaggu jeg må ta med meg kameraet på ferga over og ta litt bilder jeg i vinter :D

Widerøe har jeg aldri fått på brikka, så det kan bli morsomt! Bare synd man i hovedsak får kun ett fly da. Med mindre man vil vente i noen timer på neste turboprop kommer ned, hehe.

 

Frister å dra fra Hovden med widerøe neste gang jeg skal til ENGM! Blir litt kjedelig med kun 737 fra ENAL hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken funkjson bruker du for nattbilder?

Alle kamerainnstillingane står under bildet.

Brukte her eit 55-200 mm objektiv, men rakk ikkje å setje opp stativ så det vart ein del uklare bilde.

 

Det er desverre blitt nesten umulig å ta bilde frå flyoppstillingsplassen, om ein ikkje vil gå langs E39.

I fylgje med ombygginga er det også forsvunne ein del fine spotteplassar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bruke ISO 100 når du skal ta flybilder :grin:

Dette går jo utover blender og lukkertid da, så det ene "straffer" det andre. Har du for lang lukkertid håndhold - Så vil bilde bli uskarpt. Enkelte blendere på diverse objektiver gir ikke så skarpe bilder. Så om man hele tiden skal bruke ISO 100 vil man støte på mange problemer med mindre sola stråler ute.

 

Dessuten er det faktisk veldig mange kameraer som foretrekker ISO 200 framfor 100. Jeg kjører som regel 200 selv om det er strålende sol ute.

Er kun de rimligste og mest amatøriske speilreflekshusene man ser bildestøy med det blotte øyet på ISO under 1600. D3, 1Ds osv ser man ikke snurten til bildestøy før man snakker om ISO-verdier over 5000.

 

http://www.juzaphoto.com/shared_files/articles/high_iso_king/nikon_d3-iso12800.jpg

Nikon D3

ISO: 12800

http://www.dimagemaker.com/ktml2/images/uploads/cameras/canon/400D/1600nroff.jpg

EOS 400D

ISO: 1600

 

@ kamera har veldig mye å si, så din påstand om at "man må bruke ISO 100 når man tar flybilder", er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...