Gå til innhold

Så har pensionisten.....


Jack J Jackson

Anbefalte innlegg

drite på draget igjen!!!

 

Tenkte jeg skulle ikke forstyrre så valgte en daparture fra ENGM.

 

Fortalte til GND hvem jeg var og at jeg trengte HJELP, men...

han må ha hatt fri ikveld.

 

Problemer med taxi? JA! Svingte feil vei på rwy? Ja! Hjelp? NEI! Fikk i hvert fall et smil fra TWR når jeg lyftet.

 

Når jeg ber om hjelp er det kanskje litt leit å ikke få annet enn "For 10 gang velg frekvens...." som andre melding.

 

Lyst på mer ATC? Ikke akkurat nå. De fine innleggen om hvor mye hjelp en nybegynner skal kunne få, gjelder tydligvis ikke alle. Ok er klar over att hvis du ikke er "god nok" så kanskje jeg skal velge noe annet å drive med. Ok, velg en liten flyplass og IKKE ENGM, men.... dere klager ju på at man ikke flyr hvor det er ATC!!!

 

Beklager att dette låter litt surt, men SÅÅÅÅ velkommen som nybegynner var jeg nok inte.

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut at de var sure..

Jeg har faktisk 1 års jubileum på vatsim i morgen 9 okt.

Jeg joina opp på VATSIM,og var totalt ukjent med prosedyrer,fraselogi osv.

Og meget fersk pilot som hadde nettopp lært FMC i Boeing 757.

 

Husker jeg rota mye også mht flightplan.

Fikk hjelp fra flere ATC.(spesiellt Rolf Arne Beck)Den mannen er tålmodig! :grin: :grin:

 

Jeg har hørt på masse ATC opptak fra real life,og pugget 757/767 DVD videoer,for og gjøre meg kjent med flyet som jeg hadde valgt. :grin:

 

Nå 1 år etter kan jeg vise til 1850 timer ca og masse morro!

Har lært masse underveis også,prosedyrer i USA feks.

 

Jeg mener at flightsim er 110% mere realistisk og morro nå,med VATSIM og ATC.

 

Så ATC får en stooor takk fra meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar

 

Ja flyplanen jeg fikk kjeft for herom dagen var i samme format som den jeg sendte fra ENGM i kveld (FSX) og den var innsendt på skjemaet på VATSIM.

 

Bare som en kommentar. Når jeg kom inn over Sverige så tok en "Svensker" over og han var VIRKELIG trivelig og fikk meg på "rett vei" gjennom å gi meg kurs mot en VOR som jeg hadde i min fly plan. Fra "vennene" i Norge fikk jeg ikke noen kurs etter at jeg var i lufta, så på TORSS at jeg VET at jag IKKE

har lov til å endre kurs selv så ble jeg nødt til å skifte kurs slik at jeg kom i "rute" med min GPS.

 

Ja vel, har fådt tilbud om hovedrollen i nyutgaven av "Gamle gretne gubbbar".

 

 

Ha det godt.

 

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy du under Gardermoen Bithday evnent'et?

 

Under slike event er det kansje ikke så lurt for en nybegynner å starte.

Her er trafikkmegden HØY og ATC har nok å gjøre.

Noen newbee er veldig masete og sender meldinger i ett sett samtidig så skal ATC styre 5-6 fly.Dette er veldig forstyrrende for ATC og sin planlegging.

Ruta du sendte kunne jo også ha vært noe galt med.

 

Velg heller en dag det er roligere,så går dette seg til etterhvert skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, høres ut som du treffer feil kontroller på feil tid. :grin:

 

Jeg prøver å løse "utfordringen" (deg/uerfarne) ved at man flytter de litt bakover i køen til ett tidspunkt hvor ting har roet seg. Noen velger å gjøre det på den måten at man sender de avgårde, for å få de raskest mulig ut av radardekning.

 

Nå kjenner jeg ikke bakgrunnen, eller hvem som var ATC, men en god framgangsmåte kan være å skrive en liten PM hvor du forteller at du er fersk å kunne tenkt deg litt hjelp. Dernest venter du til kontrolleren svarer, hvis du begynner å ploppe inn med meldinger er løpet kjørt.. Hvis du i tillegg benytter tekst, så vil du i de fleste tilfeller få dårligere service. Stygt å si det, men dette er faktisk sant, mye av grunnen ligger nok i at det tar mye lengre tid å skrive beskjedene enn å si de.

 

Gi meg ett tidspunkt, så skal jeg stille opp for deg på VATSIM som kontroller for å gi deg en rask innføring. :)

 

Min personlige "limit" for hvor de som trenger litt ekstra oppmerksomhet faller litt bak er ved ca. 4 fly, alt over det må du belage deg på mye venting. Benytter du i tillegg tekst rekker du koke deg en kopp kaffe. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som satt som ATC slet litt med å finne ut hvor VOR nr. 2 var plassert. Det vi visste var at nr. 3 var langt nede i Sverige ett sted... Kan være at det hadde noe med akkurat den saken å gjøre.

 

Kan jeg anbefale at du, neste gang du bruker FS-planleggeren, benytter "upper/lower airways"?

 

Et eksempel på hvordan en plan helst skal formateres; (eksempelet benytter Gardemoen - Alta)

OMORO UP600 NETAV UN150 GAPRO

Dette vil inkludere punktene;

OMORO XELVI OVDAL NETAV AGMOL OGRIN OGLAV GAPRO

... men dersom du benytter det første formatet vil planen bli lettere å lese for programvaren vi benytter som ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kai

 

Takk for tilbudet om hjelp, men jeg er sjelden på MSN bruker mest Skype.

 

Kanskje jeg skall utdype mer av hva jeg gjorde.

 

1.

Nøye planlegging med charts over ENGM og LGAV. Sjekket taxiveiene på ENGM da jeg regnet med å få lyfte fra 19R, så plasserte jeg med ved Gate 11 for å lett ta meg via K og N til 19R.

 

2.

Første feilen, burte IKKE ha brukt realtid (kveld) så hadde det vært litt mer lett for meg med orienteringen.

 

3.

Sjekket ALLE frekvenser til de som var i tjenste på ENGM og stillte in disse på BEGGE radione slik at jeg kunde skifte raskt og ikke trengte å tenke på frekvensinstillinger. Jeg var nok stresset enda.

 

4.

Feil 2. Tok kontakt med TWR for å få IFR clearance, men fick beskjed om å skifte frekvens og melde i fra om hvem jeg var og hvor jeg var parkert. Dette var helt Ok, glemte den proseduren.

 

5.

Etter å ha meldt meg tok jeg kontakt med TWR og ønsket IFR clearence. Fikk dette og beskjed om å kontakte GND på frekvens ...... Meldte ved første kontakten i fra om at jeg trengte hjelp da jeg var nybegynner.

 

6.

Kontaktet GND på RETT frekvens og ønsket taxi IFR og fortalte att det var "pensionisten", nybegynner, og at jeg trengte hjelp. Inget svar. Nytt ønske. Inget svar. Etter 5-6 minutters venting, nytt ønske og da fikk jeg beskjed om å taxe til 19R. Bekreftet dette.

 

7.

Fikk beskjed om pushback og begynte taxingen, med ALLE lamper påsatt.

 

8.

Feil nummer 3. Ble helt vill da det "koblet ur i hovedet" og stoppet opp mitt i taxingen for å få litt peiling om hvor jeg var. Hjelp fra GND? Ikke.

 

9.

Får melding fra GND med spørsmål om jeg har problemer med å vite hvor jeg er. Svarer med JA og håper på hjelp. "Hjelp" var som jeg sagt i annet innleg, fri for dagen. Får så en melding fra GND om at "for 10-gang bruk rett frekvens"!!!! Kunde vært litt fint om jeg i stede fått beskjed om HVILKEN frekvens jeg burte brukt. Og, hvis jeg får være litt ironisk, Ok jeg rotet til det helt vanvittig, MEN når denne meldingen kommer i melding nr 2 så lurer jeg på hvis GND var sjuk på matte timene, TO og TI er ikke samme ting. ;-)))) ;-))))))

 

10.

Så greier jeg å ta meg til 19R men stresset/lei meg, you name it, så greier jeg å svinge FEIL vei in på rullebanen. Får en melding, helt Ok, fra TWR som forteller meg om jeg er klar over at jeg har svingt feil vei. Jeg svarer omgåendes at jeg er klar over dette og greier å snu.

 

11.

Resten er ikke noe å si om. Tar meg av gårde etter klarering fra TWR. Skifter frekvens til DEP, kommer meg opp på rett høyde, men får ikke noen instruks om kurs, men det er ok da jeg alle rede har skjønt at jeg var "noe som katta dratt inn" og prøver å selv finne rett kurs (mot ALLE regler) slik at jeg kan koble på GPS:en.

 

12.

Får da beskjed om å slå øver til controllern i Sverige og som jag sagt, så gir han meg kurs mm og jeg kan enkelt la AP:n ta over. Etter 10-15 minutters flying og en del tenking så driter jeg i hela greia och kobler ner. Plusslig tok fly lysten slutt for denne kvelden.

 

Nå må du/dere avgjøre hvis det jeg har gjort har vært HELT på trynet eller hvis det i hvert fall finnes NOE som er riktig. Jeg kommer i hvert fall å holde meg LANGT unna ATC den nermeste framtiden. Heldigvis har jeg VRoute og kan se HVOR det er ATC eller ikke, så det blir nok mest Midtøsten og Australia (de har natt når jeg flyr) i fremtiden.

 

Ha en god kveld.

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jack...

 

Jeg var én (ENGM_E_APP) av dem du hadde kontakt med etter avgang fra Gardermoen. Du skriver:

11. Resten er ikke noe å si om. Tar meg av gårde etter klarering fra TWR. Skifter frekvens til DEP, kommer meg opp på rett høyde, men får ikke noen instruks om kurs, men det er ok da jeg alle rede har skjønt at jeg var "noe som katta dratt inn" og prøver å selv finne rett kurs (mot ALLE regler) slik at jeg kan koble på GPS:en.

 

Etter avgang sendte jeg instruks (på tekst, siden det ikke var voice-tag på deg) om at du skulle fly heading 170. Dette fordi det første waypointet i flightplanen din ikke er i min sektorfil ihvertfall. Kurs 170 bringer deg i hovedsak i riktig retning; både i forhold til ditt waypoint nr. 2 eller 3 som var nede i Sverige, samt retning av Hellas... I tillegg ville en kurs på 170 holde deg i min sektor til du var "underveis", ikke komme i konflikt med den mer travle vestsektoren, samt holde flyet ditt borte fra airwayene ved riksgrensen siden du ikke hadde en standard rute.

 

Mitt problem var at jeg aldri fikk noen readback på om du ville fly 170 grader, og plutselig logget du 500 knop+ i de lavere luftrom, og var ute av min sektor, så jeg handa deg av til Oslo kontrol...

 

Når du da sier at du ikke får noen instruks, så rimer ikke dette. Da tror jeg vi snakker om et kommunikasjonsproblem, eller at du ikke får opp tekstbeskjeden / trykker dem bort eller noe slikt. Det må man se litt nærmere på...

 

Videre er det en allment kjent sak innenfor VatSim at man ikke prøver nye ting under events - vel jeg har selv gjort samme tabben, så jeg kjefter ikke på noen som gjør det. Men det er meget begrenset hvor mye man kan hjelpe en pilot som er i ens sektor i mindre enn 5 minutt - samtidig som man skal kontrollere andre fly - det må du også ha forståelse for.

 

Når alt dette er sagt; Kai har rekket ut en hånd her; jeg gjør det samme. I morgen blir det sannsynligvis en rolig kveld oppe på Værnes; hvis du vil komme å fly litt der samtidig som vi er på Skype, så sender du meg en PM før klokken 20:00 torsdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jack...

 

for en tid tilbake skrøt du av Vroute. Bruk den til planlegging av turen din. Jeg bruker den ofte selv.

 

Det holdes jo treninger for De som vil sitte ATC, men hva med og gjøre det samme for de som vil fly på vatsim. Jeg fikk en mentor, nrå jeg begynnte og fly på vatsim.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle

 

Kanskje vi skal dra en strek i debatten her. Jeg har alle rede inrømt at jeg er nybegynner OG de tabber jeg gjorde, jeg var helt enkelt på feil sted vid feil tidspunkt.

 

Gjør nå som våre politikere, tar en Time-Out.

 

En anbefalning.

 

1.

Fortell gjerne andre nybegynnere på VATSIM att det IKKE ER LOV å bruke flightplanner:en i FS.

 

2.

Nybegynnere er IKKE velkomne da det er event eller lignendes.

 

 

Takk till alle vennlige venner her på forumet, uten dere hadde jeg ikke ens begynt med dette.

 

 

Jack J Jackson

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at du har fått et dårlig førsteintrykk av vatsim på grunn av ATCene. Som ny fortjener du så mange hjelpende hender som mulig.

 

Da jeg startet på vatsim gikk første flytur fra ENGM og Daniel Larsen var ATC da. Han hjalp meg stort og gjorde min første flytur til en smooth affære ;)

 

Håper du får noen hyggelige ATCer snart også, selv skal jeg ta testen for å begynne som Tower snart. Da kanskje jeg kan bidra litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anbefalning.

 

1.

Fortell gjerne andre nybegynnere på VATSIM att det IKKE ER LOV å bruke flightplanner:en i FS.

Tillatt' date=' men ikke å anbefale.

 

2.

Nybegynnere er IKKE velkomne da det er event eller lignendes.

Den ideelle "newbe"-tiden er perioder med lite trafikk. I så fall har ATC god tid til å hjelpe/svare på spørsmål, mm. Samtidig er en event et ypperlig tidspunkt for en newbee med tanke på å gjøre seg selv kjent med hvordan ting foregår, og å gjennkjenne ting som f.eks. "hvilken frekvens gjør hva" gjennom å lytte litt til de forskjellige frekvensene...

 

Så en anbefalning fra min side (til alle "newbees");

Ikke tolk alt i verste mening! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter frekvens til DEP, kommer meg opp på rett høyde, men får ikke noen instruks om kurs, men det er ok da jeg alle rede har skjønt at jeg var "noe som katta dratt inn" og prøver å selv finne rett kurs (mot ALLE regler) slik at jeg kan koble på GPS:en.

 

Jeg vet ikke om jeg forstår helt hva du mener. Dersom du ikke har SID ombord vil det vanligste være at du får direct første waypoint i flightplanen din. Det forutsetter da selvfølgelig at du kan finne dette waypointet. Det blir på en måte et minstekrav når du skal fly online at du også kan fly flightplanen din uten at ATC må gi deg kursendringer hele tiden.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...