Gå til innhold

Rullebaneforlengelse på Kvernberget


Birger Blomvik

Anbefalte innlegg

Endelig !!! Så er det klart for en etterlengtet rullebaneforlengelse på Kvernberget. Og neste år så tipper jeg en større terminalutbygging vil bli offentliggjort.

 

Litt fra avisen her: Forlenges mot øst

Utvidelsen av rullebanen vil i sin helhet skje mot øst. Det forventes anleggstart første halvår 2009 med ferdigstillelse andre halvår 2011.

 

Forlengelsen av rullebanen vil medføre et masseuttak på ca. 2,3 millioner kubikkmeter anbragte masser. Dette er faktisk det største masseutaket siden Gardemoen-utbyggingen. Svære saker, dette.

 

Areal til utvidelse

600.000 kubikkmeter av disse massene er nødvendige for baneforlengelsen.

 

Massene vil hovedsakelig hentes fra området nord og nordøst for dagens infrastruktur.

 

http://www.tk.no/nyheter/article3756147.ece

 

http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080901/NYHETER/909088871/1085

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre og legge ned kvernberget og vigra for å satse litt penger på molde?

Er vel ca 16 mil mellom Ålesund og Kristiansund så ser liksom ikke behovet for 3 "boing flyplasser" innen en radius på 8 mil fra Molde.

Vil tro at utbygging av kvernberget går på bekostning av andre flyplasser som har større behov for div utbygging.

Eller tar jeg helt feil?

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det siest at det faktisk var Kvernberget og Vigra Avinor skulle ha. De skulle være hver sin utkant av fylket og betjene halve fylket hver. Men; moldenserne var så sure at de begynte å bygge en egen flyplass 2 år etter Kvernberget. Men på et eller annet vis så klarte de å få avinor til å ta over prosjektet. Synes det hele virker veldig rart. Dermed så gikk avinor fra å bygge og satse på Haugesund til arge moldensere som ikke klarte at nabobyen hadde egen flyplass og ikke de.

End of story!

+ Kvernberget har mer enn nok masse til å utvide uten at det koster en krone. De får all massen fra tunnelutgravningene til Atlanterhavstunnellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det å satse på kun én flyplass i fylket er en dårlig idé. For det første er de flyene som går som oftest rimelig fylte, og skal man slå sammen 730 000 passasjerer (Ålesund), 400 000 passasjerer (Molde) og 350 000 (Kristiansund), trenger vi en massiv utbygging av terminal og flyplassområde. Molde har ikke det området tilgjengelig, så da er flyplassen i midten utelukket, hva ENAL og ENKB har plass til vet ikke jeg, men uansett blir det altfor lang reisedistanse: Molde-Alesund =1 time i bil og 35 minutt i ferge; Molde-Kristiansund: En time. Jeg vet ikke hvem som har lyst til å stå opp klokka 3.00 for å kjøre Ålesund-Kristiansund eller omvendt for å ta 6.30-flyet om morran, men det vil pokker ikke bli meg allefall ;)

 

Det blir neppe noen sammenslåing av flyplasser i Møre og Romsdal, i allefall ikke de første tiårene, grunnet kjøredistanse, beliggenhet, trafikk og passasjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt typisk Møreånd^^' date=' [/quote']

 

Tja, syns jeg ser mere romsdalsånd enn møre ånd her, for molde har da alltid forsøkt å ta til seg så mye de kan fra andre omliggende kommuner + at de har hadd mye hjelp fra sine "rike onkler" til å få til akkurat det.

 

Det sindre sier er jo ikke så langt fra sannheten heller :)

 

 

Husk på at det er Kvernberget som har all helikoter trafikk til og fra nordsjøen + at Kvernberget ligger mye bedre strategisk til enn molde lufthavn, det er en liten tankevekker :)

 

Forsåvidt syns jeg det er på tide at Kvernberget ble utvidet, aner ikke hvor mange år dette har vert planlagt nå, men sannelig på tide at det skjer noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Jeg synes nå for min del at denne evinnelige diskusjonen mellom Molde og Kristiansund er tåpelig da. Behovet for flyplass er til stede i begge byer. Det lokale næringslivet har hatt tilgang på flyplass i begge byer i mange år. Å legge ned en av de får drastiske ringvirkninger uansett hvilken man hadde lagt ned eller unnlatt å bygge ut.

 

Så hva er egentlig problemet? Hvis det er økonomisk forsvarlig å ha begge flyplassene og utvide begge så er det vel kjempeflott.

 

Når det gjelder at det blir så billig å utvide flyplassen i baillsund, så er nok det ganske feil. Tunnellmassen har en eier som skal ha betalt. Tunnellmassen er uansett et lite piss i havet når det gjelder antall kubikk som skal fylles ut. Å bore og skyte fjell er dyrt så det er sagt. Den skal også transporteres og det er også dyrt. Kvernberget ramler liksom ikke ned av seg selv ;) Det er også et vanvittig antall kubikk masse som må fjernes før stein kan fylles på. Så å kalle det et billig prosjekt blir nok litt feil ;)

 

Men det er forresten ganske god underholdning å lese alle kommentarene til artiklene hos budstikka og TK når det gjelder flyplass-sakene. Utrolig mye inkompetente bavianer som kun oppnår å fortelle hvor lite som befinner seg mellom øra på dem selv, som skriver der. Intellektuelt lavmål spør du meg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt historie; På slutten av 60-tallet ble det diskutert flyplasstruktur i Nord-fylket. Resultatet ble en offentlig utbygging i Kr.sund, etter å ha vært innom Averøy som lokasjon. Etter 3 år så startet byggingen av årø, etter ett privat iniatstiv. Næringslivet i Romsdal sto også bak og aplauderte en utbygging i Molde. Og der ligger faktisk galskapen!! Det VAR OG ER en ferdig bygget flyplass i Kr.sund, men Romsdølingen startet opp selv, og fikk Avinor til å drifte Årø etter ferdigstillesen. ( Hvem begynte først, spørres det?)

 

Begge flyplassene har livets rett. Molde som Fylkesby har rundt regnet 25000 flere rene flypassasjerer i dag. Nedgangen har vært på ca. -20 % hver måned i år. Kvernberget hadde først på året en økning, men har flatet ut i sommer. Men; Kvernberget flyr nesten 90,000 helikopter-passasjrerer i tilegg. Dermed er Kvernberget like stor som Årø.

 

Tilbudet i dag er en god utenlandsdekning fra Vigra og en MEGET god utenlandsdekning fra Værnes. Fra Kr.sund til Værnes, er det ca. 4 timers reisetid. Dette er KUN 1 time mer en Vigra. Opprettholdes Årø OG Vigra, vil dette være kannibalisme der begge flyplassene må kjempe om de samme kundene. F,eks kommunene Åndalsnes, Vestnes og Sjøholt. Det mest fornuftige er da å skape et tilnærmet likt tilbud som Vigra har, på Kvernberget. Ved en nedleggelse av Årø, vil Kvernberget være ett meget godt alternativ for ALLE innbyggerne nord for Romsdalsfjorden og opp til Aure/Halsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se det slik: Du snakker om utenlandsreiser, men Molde har 400 000 reisende til eller fra Værnes, Bergen og Oslo hvert år, det er bare noen få tusen som flyr utenlands til og fra Molde, og det er charter. Det å stenge Molde blir å gi nærtliggende flyplasser et stort overload med passasjerer som de ikke har kapasitet til, med dagens terminaler og apron-størelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på kort sikt. Men; Om ett år eller to, så vil nok Avinor offentliggjøre en milliardutbygging på Kvernberget. Som sagt i dette emnet så skal nå rullebanen forlenges. Dette er Avinor STØRSTE masseprosjekt siden Gardermoen. Så, kommer ny felles terminalbygning for både fly og helikopter. Massen som skal brukes til rullebanen skal skytes ut bak terminalbygningene slik som de står i dag. Dette vil legge hele området flatt og gi spillerom for å trekke de nye felles terminalbygningene ca. 75 meter lengre inn.

 

Desuten vil også HSC Helikpterservice invistere stoe beløp på Kvernberget. De har 5 faste maskiner i dag og flere vil komme. Også de nye S90. Også Hedrunfeltets SAR-maskin vedlikeholdes og bemannes fra Kvernberget. Kort sagt; Dette er en trapp som går oppover og oppover og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg en ting, og det er at Molde lufthavn forsvinner ikke med de første årene. Det er planlagt massiv utbygging på Kvernberget, ja, men det er heller tvilsomt at de skal bygge ut såpass at de får plass til Moldes daglige flighter i tillegg til sine egne. Dessuten, hvis du har en eneste logisk forklaring på hvorfor apron og terminal var ferdig utvidet og fornyet mot slutten av 2006 og nå rullebaneforlengelse på 400 meter, for at Avinor bare skal stenge flyplassen om noen få år, vil jeg gjerne høre den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...