Birger Blomvik Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 Endelig !!! Så er det klart for en etterlengtet rullebaneforlengelse på Kvernberget. Og neste år så tipper jeg en større terminalutbygging vil bli offentliggjort. Litt fra avisen her: Forlenges mot øst Utvidelsen av rullebanen vil i sin helhet skje mot øst. Det forventes anleggstart første halvår 2009 med ferdigstillelse andre halvår 2011. Forlengelsen av rullebanen vil medføre et masseuttak på ca. 2,3 millioner kubikkmeter anbragte masser. Dette er faktisk det største masseutaket siden Gardemoen-utbyggingen. Svære saker, dette. Areal til utvidelse 600.000 kubikkmeter av disse massene er nødvendige for baneforlengelsen. Massene vil hovedsakelig hentes fra området nord og nordøst for dagens infrastruktur. http://www.tk.no/nyheter/article3756147.ece http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080901/NYHETER/909088871/1085 Siter
Sindre Holberg Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 JAAAAA!!! ENDELIG! Har ventet alt for lenge på dette! Siter
oddvar gylland Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Er det ikke bedre og legge ned kvernberget og vigra for å satse litt penger på molde? Er vel ca 16 mil mellom Ålesund og Kristiansund så ser liksom ikke behovet for 3 "boing flyplasser" innen en radius på 8 mil fra Molde. Vil tro at utbygging av kvernberget går på bekostning av andre flyplasser som har større behov for div utbygging. Eller tar jeg helt feil? Oddvar Siter
Joakim Hagen Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Som en Moldenser så sier jeg ikke dette pga jeg er moldenser. Men pga kommunene syter om at de har penge problem. Nå har Molde utvidet sin flyplass. Hvorfor ha 3 flyplasser der det tar kun 1 - 2 time® å kjøre til molde? Hvorfor utvide når Molde har flyplassen klar Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Tror det hadde vært mer strategisk og økonomisk riktig å utvide Vigra. Flyplassen har større plass å bygge ut på. Den har allerde fundament for å ta i mot større fly enn de to andre plassene. Siter
Sindre Holberg Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Nå skal det siest at det faktisk var Kvernberget og Vigra Avinor skulle ha. De skulle være hver sin utkant av fylket og betjene halve fylket hver. Men; moldenserne var så sure at de begynte å bygge en egen flyplass 2 år etter Kvernberget. Men på et eller annet vis så klarte de å få avinor til å ta over prosjektet. Synes det hele virker veldig rart. Dermed så gikk avinor fra å bygge og satse på Haugesund til arge moldensere som ikke klarte at nabobyen hadde egen flyplass og ikke de. End of story! + Kvernberget har mer enn nok masse til å utvide uten at det koster en krone. De får all massen fra tunnelutgravningene til Atlanterhavstunnellen. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Tror det å satse på kun én flyplass i fylket er en dårlig idé. For det første er de flyene som går som oftest rimelig fylte, og skal man slå sammen 730 000 passasjerer (Ålesund), 400 000 passasjerer (Molde) og 350 000 (Kristiansund), trenger vi en massiv utbygging av terminal og flyplassområde. Molde har ikke det området tilgjengelig, så da er flyplassen i midten utelukket, hva ENAL og ENKB har plass til vet ikke jeg, men uansett blir det altfor lang reisedistanse: Molde-Alesund =1 time i bil og 35 minutt i ferge; Molde-Kristiansund: En time. Jeg vet ikke hvem som har lyst til å stå opp klokka 3.00 for å kjøre Ålesund-Kristiansund eller omvendt for å ta 6.30-flyet om morran, men det vil pokker ikke bli meg allefall Det blir neppe noen sammenslåing av flyplasser i Møre og Romsdal, i allefall ikke de første tiårene, grunnet kjøredistanse, beliggenhet, trafikk og passasjerer. Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Litt typisk Møreånd^^' date=' [/quote'] Tja, syns jeg ser mere romsdalsånd enn møre ånd her, for molde har da alltid forsøkt å ta til seg så mye de kan fra andre omliggende kommuner + at de har hadd mye hjelp fra sine "rike onkler" til å få til akkurat det. Det sindre sier er jo ikke så langt fra sannheten heller Husk på at det er Kvernberget som har all helikoter trafikk til og fra nordsjøen + at Kvernberget ligger mye bedre strategisk til enn molde lufthavn, det er en liten tankevekker Forsåvidt syns jeg det er på tide at Kvernberget ble utvidet, aner ikke hvor mange år dette har vert planlagt nå, men sannelig på tide at det skjer noe Siter
Members Ivar Hestnes Skrevet 3. september 2008 Members Skrevet 3. september 2008 Jeg synes nå for min del at denne evinnelige diskusjonen mellom Molde og Kristiansund er tåpelig da. Behovet for flyplass er til stede i begge byer. Det lokale næringslivet har hatt tilgang på flyplass i begge byer i mange år. Å legge ned en av de får drastiske ringvirkninger uansett hvilken man hadde lagt ned eller unnlatt å bygge ut. Så hva er egentlig problemet? Hvis det er økonomisk forsvarlig å ha begge flyplassene og utvide begge så er det vel kjempeflott. Når det gjelder at det blir så billig å utvide flyplassen i baillsund, så er nok det ganske feil. Tunnellmassen har en eier som skal ha betalt. Tunnellmassen er uansett et lite piss i havet når det gjelder antall kubikk som skal fylles ut. Å bore og skyte fjell er dyrt så det er sagt. Den skal også transporteres og det er også dyrt. Kvernberget ramler liksom ikke ned av seg selv Det er også et vanvittig antall kubikk masse som må fjernes før stein kan fylles på. Så å kalle det et billig prosjekt blir nok litt feil Men det er forresten ganske god underholdning å lese alle kommentarene til artiklene hos budstikka og TK når det gjelder flyplass-sakene. Utrolig mye inkompetente bavianer som kun oppnår å fortelle hvor lite som befinner seg mellom øra på dem selv, som skriver der. Intellektuelt lavmål spør du meg Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Bra sagt Ivar Jeg syns det er litt synd at det skal være så stor uenighet og "skitt kasting" mellom to nabo byer når en av de klarer å få igjennom noe, det være badeland, flyplasse, tunnell, hotell.. osv. Men sånn er det med by patrioter og jeg vet at Kristiansundere kan være ganske ekstreme på det området Siter
Birger Blomvik Skrevet 3. september 2008 Forfatter Skrevet 3. september 2008 Litt historie; På slutten av 60-tallet ble det diskutert flyplasstruktur i Nord-fylket. Resultatet ble en offentlig utbygging i Kr.sund, etter å ha vært innom Averøy som lokasjon. Etter 3 år så startet byggingen av årø, etter ett privat iniatstiv. Næringslivet i Romsdal sto også bak og aplauderte en utbygging i Molde. Og der ligger faktisk galskapen!! Det VAR OG ER en ferdig bygget flyplass i Kr.sund, men Romsdølingen startet opp selv, og fikk Avinor til å drifte Årø etter ferdigstillesen. ( Hvem begynte først, spørres det?) Begge flyplassene har livets rett. Molde som Fylkesby har rundt regnet 25000 flere rene flypassasjerer i dag. Nedgangen har vært på ca. -20 % hver måned i år. Kvernberget hadde først på året en økning, men har flatet ut i sommer. Men; Kvernberget flyr nesten 90,000 helikopter-passasjrerer i tilegg. Dermed er Kvernberget like stor som Årø. Tilbudet i dag er en god utenlandsdekning fra Vigra og en MEGET god utenlandsdekning fra Værnes. Fra Kr.sund til Værnes, er det ca. 4 timers reisetid. Dette er KUN 1 time mer en Vigra. Opprettholdes Årø OG Vigra, vil dette være kannibalisme der begge flyplassene må kjempe om de samme kundene. F,eks kommunene Åndalsnes, Vestnes og Sjøholt. Det mest fornuftige er da å skape et tilnærmet likt tilbud som Vigra har, på Kvernberget. Ved en nedleggelse av Årø, vil Kvernberget være ett meget godt alternativ for ALLE innbyggerne nord for Romsdalsfjorden og opp til Aure/Halsa. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Men se det slik: Du snakker om utenlandsreiser, men Molde har 400 000 reisende til eller fra Værnes, Bergen og Oslo hvert år, det er bare noen få tusen som flyr utenlands til og fra Molde, og det er charter. Det å stenge Molde blir å gi nærtliggende flyplasser et stort overload med passasjerer som de ikke har kapasitet til, med dagens terminaler og apron-størelse. Siter
Birger Blomvik Skrevet 3. september 2008 Forfatter Skrevet 3. september 2008 Ja, på kort sikt. Men; Om ett år eller to, så vil nok Avinor offentliggjøre en milliardutbygging på Kvernberget. Som sagt i dette emnet så skal nå rullebanen forlenges. Dette er Avinor STØRSTE masseprosjekt siden Gardermoen. Så, kommer ny felles terminalbygning for både fly og helikopter. Massen som skal brukes til rullebanen skal skytes ut bak terminalbygningene slik som de står i dag. Dette vil legge hele området flatt og gi spillerom for å trekke de nye felles terminalbygningene ca. 75 meter lengre inn. Desuten vil også HSC Helikpterservice invistere stoe beløp på Kvernberget. De har 5 faste maskiner i dag og flere vil komme. Også de nye S90. Også Hedrunfeltets SAR-maskin vedlikeholdes og bemannes fra Kvernberget. Kort sagt; Dette er en trapp som går oppover og oppover og.... Siter
Magnus F. Meese Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Jeg skal love deg en ting, og det er at Molde lufthavn forsvinner ikke med de første årene. Det er planlagt massiv utbygging på Kvernberget, ja, men det er heller tvilsomt at de skal bygge ut såpass at de får plass til Moldes daglige flighter i tillegg til sine egne. Dessuten, hvis du har en eneste logisk forklaring på hvorfor apron og terminal var ferdig utvidet og fornyet mot slutten av 2006 og nå rullebaneforlengelse på 400 meter, for at Avinor bare skal stenge flyplassen om noen få år, vil jeg gjerne høre den Siter
oddvar gylland Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Tror jaggu jeg fikk liv i denne posten Oddvar Siter
Birger Blomvik Skrevet 4. september 2008 Forfatter Skrevet 4. september 2008 Magnus, du har nok helt rett; Ingen av disse to flyplassene blir nedlagt !! Men du er enig i at å ha to stamruteflyplasser med 7 mils mellomrom, er galskap? OK,jeg hpooer av nå :cry: Siter
Magnus F. Meese Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Hehe, ville ikke kalt det galskap, i og med at det fungerer så bra som det gjør. Dessuten er jeg glad for å han en lokal flyplass med såpass trafikk når jeg har en så kraftig flyveinteresse, samtidig som jeg kan ta meg en busstur for å få andre destinasjoner og variasjon når det kommer til planespotting, so di Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.