Tom Stian Bjerk Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2609455.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=528922 Indikationer på att parkeringsbromsen är på. Varför skulle en broms (parkeringsbroms) plötsligt ge felsignal efter en takeoff? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Kan vere så mangt. Ein brytar som er øydelagt, eller feil på straumleiaren til indikasjonslampen. Mykje som kan vere grunnen. Bra at bremsene ikkje var på i allefall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Bilder kommer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Shoot me, men jeg tror at dersom jeg hadde hatt en normal avgang og etterpå fikk lys i park brake pæra, UTEN at noen hadde fiklet med parkeringsbremsen (den kan faktisk settes til ON i lufta), så tror jeg at jeg ville fortsatt som vanlig. Eventuellt ville jeg has skrudd ut pæra dersom lyset plaget meg. Synes hele saken høres underlig ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai R Sivertsen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hei! Noe vi har diskutert her på forumet mange ganger er jo medienes evne til å blåse opp saker som denne , gjøre en fjær til ti høns osv. Men flyselskapene har jo selvfølgelig prosedyrer å forholde seg til ifm. indikasjoner på feil , men jeg ville nå kalt dette en sikkerhetslanding og ikke en nødlanding slik media hevder. Mulig jeg tar feil her , men ut i fra det lille jeg kan om fly så ser denne feil indikasjonen ut som en bagatell i forhold til om man skal fortsette eller avbryte turen. Tankene mine går vel dit hen att ulykken i Spania har satt oppmerksomheten til pilotene i høygir , hadde vi vært den ulykken foruten så hadde kansje Norweigan flyet kommet frem til destination før den type feil det her er snakk om hadde blitt rettet , bare spekulasjon fra min side dette , men kunne vært interesant å høre litt hva dere andre mener om dette. Ha en fortsatt fin kveld MVH Kai Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 hadde nok sikkerhetslandet uansett. Er jo prosedyrer på hvordan man skal hondtere slike hendelser. Man skal alltid ta det alvorlig. Låste hjul minner meg på blue1 A320 som landet i usa med et nesehjul på tvers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det finnes ingen sjekkliste på 737 som har med dette "problemet" å gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det er vel egentlig litt vell dumt å faktisk fly videre, for så lande med en feil. Og da få flydd ned teknikere, deler osv. I stedet for å faktisk bare snu og komme til en operativ teknisk base? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai R Sivertsen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Selvfølgelig er det dumt å fly til ett sted hvor flyselskapet ikke har base , som Kai Dreyer sier , virker jo veldig fornuftig å returnere til base. Og som Aslak sier , så har jeg heller ikke funnet noen sjekklister som omhandler problemet det er snakk om her , men det må vel være prosedurer på feil utenom sjekklistene som avgjør om man skal sikkerhets lande eller ikke. Men hva er egentlig den riktige tolkningen på en Nødlanding og en Sikkerhetslanding? Kansje pilotene har noe å bidra med her? MVH Kai Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Nødlanding må jo være når noe faktisk har gått galt, og pilotene vet at det haster (medisinsk krise, motorbrann, annen teknisk svikt, ect.), mens en sikkerhetslanding er mer det at pilotene ønsker å lande igjen "for sikkerhets skyld"... Tror jeg, da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Henrik Aasen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hei, Mulig BSL kan gi svar her (BSL G 5-1, §18.2): (2) Nød- og ilsituasjoner defineres på følgende måte: a) Nød: En situasjon hvor alvorlig og/eller overhengende fare truer, og øyeblikkelig hjelp trenges. b) Il: En situasjon hvor sikkerheten til et luftfartøy eller annet fremkomstmiddel eller personer ombord eller innen synsvidde er berørt, men hvor øyeblikkelig hjelp ikke trenges. Dette høres ikke ut som en nød situasjon... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.