Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nok flere faktorer som spiller inn på disse vurderingene. Det ser man ved at de store flyplassene kommer blandet med de små som har redusert med trafikk. Det de har til felles er at stressnivået hos pilotene er høy, enten på grunn av mye trafikk, mange taxiveier og kryssing av baner, eller rett og slett fordi flyplassen ligger midt i mellom to fjell (dermed de utfordringer det bringer mht. vær/vind) eller at det rett og slett er en fjellvegg i enden av rullebanen.

 

Har selv landet på en del av disse flyplassene i simulatoren, og vil si at disse flyplassene ikke blir rangert etter "vansklighetsgrad". Fortsatt på toppen av flyplasser som gir en real utfordring er Samos, Hellas (LGSM).

 

HdEX5xHHRQI

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Jeg landet nettop på nr. 10, landingen ble ikke så bra :blush:

Skrevet

Joda Paro i Bhutan er en utfordring,begge veier,da du fa begge sider må komme vriende rundt en åskam for å lande,og såpass kort runway at det bare er akkurat at du kan ta av med 737-500 som er det som brukes der.Kun capteiner får lov og lande og ta avder,og de er kurset for det.second skal uansett hva som skjer ,som måtte gjøre at han må overta,avbryte og gå til nærmeste andre flyplass:-D.Har hatt noen takeoffs and landings der.ICAO koden er VQPR.

Men har en enda mere utfordrende sak.Diao yu tai utenfor taiwan.Ligger omtrent alltid endel skyer der og gir noe dårlig sikt.Ofte fallvinder.crossvindbanen går gjennom en TUNELL!!.den andre rw er greieneveien,mens rw09 er innflyvingen inn mellom to trange fjellrygger ,så trang at det er såvidt plass tilvingene,og såsvinge deg inn til runwayFinns ikke defoult i fs,men finner addonsceneryfor den på AVcim.com

Skrevet

Enig med Ivar. Har vært på et par ferieturer til Samos selv, og sitter man på høyre stolrad, opplever man nesten å få fersk oliven i fanget. Det er alltid kraftig vind her, og man må lure seg inn på right base med fjellsiden til venstre for seg, for så å banke krapt høyre for rv 09. (det kan ved første øyekast fortone seg som en grei innflygning, men legg på masse kraftige gusts, da blir det "real Samos"...

Vil man ha en "Princess Juliana" opplevelse, finn et hotell i den lille byen Pythagorion, spaser ca 15 min langs stranden, da treffer man snart enden av rv 27. Ligg ned og nyt spordybden i landingshjula... :-)

Skrevet

Princess Juliana er i grunnen ikke en spesielt vanskelig flyplass å lande på dersom du kommer med noe som det er normalt å bruke på en 2km lang rullebane. Ser for meg at det å lande en B736 eller MD82 er lekende lett... Det er først når du begynner å trafikkere flyplassen med fly som egentlig er for store (B744, ect) at ting begynner å bli farlig eller spektakulært...

Skrevet

Princess J. er vel betegnet som farlig i den grad at man flyr på svært små marginer. I tillegg skal det ikke mye til for at personer eller biler blir skadet hvis man er på feil plass til feil tid ved rullebane enden. Det er vel bare ett tidsspørsmål før ett fly lander short der. :o

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet
Noen som vet om Princess J har ILS i real life

 

TNCM har ikke ILS :)

Skrevet

New York JFK.. er vel Canarsie arrival til RWY 13L/R de tenker på.

 

Problemet ved TNCM er vel de få gangene vinden snur fra øst til vest.

Måtte lande i 10 kts medvind etter å ha sirklet i 1 time med A343 når jeg var der sist.

 

M

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...